ارتقای حقوق زنان، راهبردی «ثابت شده» برای صلح و ثبات |

«در این زمان از بحران‌های رو به گسترش، جامعه بین‌المللی باید راهبردهای اثبات‌شده‌ای را برای صلح و ثبات دنبال کند. وی در این مناظره با تاکید بر نقش مثبت سازمان های منطقه ای در حفاظت و پیشبرد دستور کار کلیدی، گفت: حمایت و ارتقای حقوق زنان چنین راهبردی است.

“مسئله قدرت”

اگرچه برابری جنسیتی راهی برای صلح پایدار و پیشگیری از مناقشه ارائه می‌کند، دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد که “ما در جهت مخالف حرکت می‌کنیم”.

او گفت: «درگیری‌های امروزی نابرابری جنسیتی، فقر، اختلالات آب و هوایی و دیگر اشکال نابرابری را تشدید می‌کند.» او افزود که زنان و دختران به طور نامتناسبی تحت تأثیر خشونت و تأثیرات این بحران‌های آبشاری قرار دارند.

میلیون‌ها دختر بدون هیچ چشم‌اندازی برای استقلال مالی از مدرسه بازمانده‌اند، در حالی که تعداد فزاینده‌ای از زنان و دختران از خشونت در خانه رنج می‌برند.

افراط گرایان و رهبران نظامی که با زور قدرت را به دست می گیرند، برابری جنسیتی را نادیده می گیرند و زنان را مورد آزار و اذیت قرار می دهند.

وی با یادآوری اینکه «برابری زنان مسئله قدرت است» گفت: «زن ستیزی و استبداد متقابلاً تقویت‌کننده هستند و در تضاد با جوامع باثبات و مرفه هستند».


در غرب و مرکز آفریقا، سازمان ملل متحد با سازمان‌های منطقه‌ای در زمینه زنان، صلح و امنیت کار می‌کند تا اطمینان حاصل کند که زنان در هشدارهای اولیه و میانجی‌گری مشارکت دارند، از جمله در ساحل عاج (تصویر).

عکس سازمان ملل/ کی چانگ

در غرب و مرکز آفریقا، سازمان ملل متحد با سازمان‌های منطقه‌ای در زمینه زنان، صلح و امنیت کار می‌کند تا اطمینان حاصل کند که زنان در هشدارهای اولیه و میانجی‌گری مشارکت دارند، از جمله در ساحل عاج (تصویر).

پدرسالاری همچنان به شکست ادامه می دهد

بن بست های سیاسی و درگیری های ریشه دار همچنان نمونه هایی از عدم تعادل قدرت پایدار را برجسته می کند، مانند افغانستان، میانمار، مالی و سودان.

و اخیراً، تهاجم روسیه به اوکراین، میلیون‌ها زن و کودک را مجبور به فرار کرده است تا جان خود را حفظ کنند و “آنها را در معرض خطر قاچاق و استثمار انواع مختلف قرار داده است.”

هفته گذشته، شورا شنید که میشل باشله، رئیس حقوق بشر، 124 گزارش از خشونت جنسی مرتبط با درگیری در سراسر اوکراین را برجسته کرد، که عمدتاً شامل زنان و دختران می‌شد.

دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد: «در تمام این درگیری‌ها، مردان در قدرت و زنان مستثنی شده‌اند، حقوق و آزادی‌های آنها عمدا هدف قرار گرفته است».

همکاری با همسایگان

زمانی که درگیری ها بروز می کند، کشورهای همسایه و سازمان های منطقه ای می توانند تفاوت قابل توجهی ایجاد کنند.

به این ترتیب، آقای گوترش از همکاری سازمان ملل متحد با اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا (AU)، اتحادیه کشورهای عربی و سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) – که همگی در مناظره روز چهارشنبه شرکت کردند، قدردانی کرد.

او مثالی از مشارکت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا و سازمان منطقه ای بین دولتی در توسعه (IGAD) در سودان برای هدایت روند سیاسی به یک نظم قانونی توافق شده و مشروع با هدف اطمینان از اینکه حداقل 40 درصد از شرکت کنندگان زن هستند را بیان کرد.

دبیرکل از سازمان‌های منطقه‌ای خواست تا به خاطر آینده سودان تعامل خود را با این گروه تقویت کنند.

متعهد به زنان

سازمان ملل متحد، صلح‌سازان و سازمان‌های جامعه مدنی را از طریق مأموریت‌های صلح‌ساز و سیاسی خود در سراسر جهان، از جمله با حمایت از بازماندگان خشونت جنسی و سرمایه‌گذاری در مشارکت با رهبران زن محلی و سازندگان صلح، و افزایش تعداد پرسنل زن در همه سطوح، تقویت می‌کند.

او گفت: «حمایت از بازماندگان خشونت جنسی و همچنین زنان صلح‌ساز و فعالان کلیدی است. شواهد نشان می‌دهد که تامین حقوق زنان، از جمله حق مشارکت برابر در همه سطوح، برای ایجاد و حفظ صلح ضروری است، هر سال بیشتر می‌شود.

علاوه بر این، برابری کامل جنسیتی – از جمله از طریق سهمیه بندی – در سراسر نظارت بر انتخابات، اصلاحات در بخش امنیتی، خلع سلاح، خلع سلاح و سیستم های قضایی مورد نیاز است.

شکاف ایستاده

دبیرکل سازمان ملل متحد اذعان کرد، با وجود شواهد، «دستور کار زنان، صلح و امنیت همچنان در سرتاسر جهان به چالش کشیده شده و حتی معکوس می‌شود» و از سفرا و همه کشورهای عضو خواست تا به این واقعیت فکر کنند که علی‌رغم توافق مداوم در مورد ارزش زنان بر سر میز صلح، “هنوز شکاف بزرگی در مشارکت آنها و در اجرای وعده های داده شده برای حمایت، حقوق بشر و کرامت آنها وجود دارد.”

او در پایان گفت: «من شما را تشویق می‌کنم که به افزایش حمایت از جامعه مدنی زنان، پیشگیری از درگیری و کار برای ایجاد صلح متعهد شوید.

عقبگرد چند دهه ای

سیما باهوس، رئیس زنان سازمان ملل متحد، تأثیر درگیری بر زنان و دختران، از اخلال در آموزش گرفته تا ازدواج اجباری زودهنگام، خشونت جنسی و جنسیتی، ناامنی غذایی، و کمبود معیشت و همچنین دسترسی به سرپناه، سرویس بهداشتی را برجسته کرد. و کرامت

او گفت: «این ما را به دهه‌ها عقب می‌برد.

و با این حال، حتی در حالی که زنان با تهدیداتی برای بدن و امنیت خود مواجه هستند، آنها به عنوان رهبران جوامع خود، به عنوان سرپرست خانواده، به عنوان سازندگان صلح و میانجی بیشتر جان خود را به خطر می اندازند.

رعایت تعهدات

او توافقات خود را از طریق قطعنامه 1325 شورای امنیت برای حمایت از زنان و دختران در مناقشه و اطمینان از اینکه زنان در دستیابی به صلح در جلو و مرکز قرار دارند، یادآور شد.

وی افزود که بسیاری از کشورهای عضو نیز مانند سازمان های منطقه ای تعهدات ملی خود را پذیرفته اند.

او گفت: «سازمان‌های منطقه‌ای نیز نقشی کلیدی در توسعه شبکه‌های میانجی زنان ایفا کرده‌اند.» وی افزود که تقریباً هر منطقه و منطقه حداقل یکی از آنها را دارد.

با این حال، با این همه پیشرفت نهادی، تقریباً هر بار که مذاکرات سیاسی، مذاکرات صلح انجام می‌شود، از خود می‌پرسیم: “زنان کجا هستند؟”

خانم می گوید: «دلیل این است که ما به تعهدات خود عمل نکرده ایم. باهوس.

کنار هم ایستادن

او تاکید کرد که زنان باید به طور مساوی “بخشی از یافتن راه حل های مسالمت آمیز، بهبودی و مکانیسم های پیشگیری” باشند.

رئیس سازمان ملل متحد از شورا، کشورهای عضو و سازمان‌های منطقه‌ای خواست تا اطمینان حاصل کنند که تمام تلاش‌های واکنشی به طور کامل شامل صدای رهبران زن می‌شود.

“مطمئن شوید که زنان آنجا هستند. در حق خودشان. با تجربیات زیسته خودشان. دانش خودشان و با چشم اندازشان برای آینده شان.»

او افزود: «آرامش و امنیت که ما آرزوی آن را داریم، تنها زمانی میسر خواهد شد که زنان نقش اصلی را ایفا کنند.

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

تماس با ما