فینال اوپن استرالیا با تنیس و بحث در مورد جنگ اوکراین

ملبورن، استرالیا – در دو مسابقه نیمه نهایی زنان در مسابقات آزاد استرالیا پنجشنبه شب، ژئوپلیتیک در ست های مستقیم پیروز شد.

برای نزدیک به یک سال، تنیس حرفه‌ای – بین‌المللی‌ترین ورزش‌ها با برنامه‌های پرتگاه‌های جهان و بازیکنانی از سراسر جهان – سعی کرده است مخالفت اعلام شده خود را با حمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به اوکراین متعادل کند و امیدوار است که رقابت ها از باتلاق سیاست بین المللی بالاتر می رود.

خوب پیش نمی رود. ژئوپلیتیک در همه جا در اوپن استرالیا حضور داشته است و در فینال زنان در مرکز صحنه خواهد بود.

11 ماه از زمانی که این ورزش روسیه و بلاروس را از شرکت در رویدادهای تیمی در تورنمنت ها و همچنین هر نمادی که این کشورها را شناسایی کند، ممنوع کرده می گذرد. از زمانی که ویمبلدون بازیکنان روسیه و بلاروس را از حضور در مسابقات محروم کرده است، 9 ماه می گذرد و مشخص نیست که آیا آنها امسال می توانند بازی کنند یا خیر. بازیکنان اوکراین لابی کرده اند تا آنها را از همه رویدادها محروم کنند به جای اینکه به سادگی اجازه نداشته باشند تحت پرچم خود یا برای کشورشان بازی کنند.

این اتفاق نیفتاده است و روز شنبه النا ریباکینا، یک روس بومی که پنج سال پیش در ازای حمایت مالی، شهروند قزاقستان شد و آرینا سابالنکا از بلاروس برای عنوان قهرمانی انفرادی زنان با هم دیدار خواهند کرد.

هم ریباکینا و هم سابالنکا، که سرویس‌ها را می‌کوبند و حریفان را به تسلیم در می‌آورند، در ست‌های اول سخت بازی کردند، سپس با مسابقات خود فرار کردند.

ریباکینا ویکتوریا آزارنکا، دیگر بلاروس را با نتایج 7-6 (4)، 6-3 شکست داد، در حالی که سابالنکا با نتیجه 7-6 (1)، 6-2 از ماگدا لینته از لهستان پیشی گرفت. شرایط در این تورنمنت – هوای گرم، توپ‌هایی که بازیکنان می‌گویند چرخش آنها سخت است – از دور اول به نفع بازیکنان بزرگ مسطح بوده است و تقابل نهایی بین ریباکینا و سابالنکا را تقریباً اجتناب‌ناپذیر کرده است.

این مسابقه مطمئناً بحث را در مورد مشارکت روسیه و بلاروس در ورزش احیا خواهد کرد، بحثی که در روزهای اخیر چه در این مسابقات و چه در سراسر جهان به طور فزاینده ای داغ شده است. پیروزی ریباکینا و سابالنکا ساعاتی پس از پخش ویدیوهایی از پدر نواک جوکوویچ، سرجان، رخ داد که با طرفدارانی که در حال عکس گرفتن است. پرچم روسیه را به اهتزاز درآورد و آرم “Z” طرفدار جنگ را بر تن کرد و حمایت خود از روسیه را بر خلاف قوانین مسابقات اعلام کرد. صربستان و روسیه روابط تاریخی و فرهنگی نزدیکی دارند.

ویدئویی دیگر خشم سفیر اوکراین در استرالیا و نیوزلند، واسیل میروشنیچنکو را برانگیخت. که در توییتر نوشت“این یک بسته کامل است. در میان پرچم های صربستان، پرچم روسیه، پوتین، نماد Z، به اصطلاح پرچم جمهوری خلق دونتسک وجود دارد.

هفته گذشته، تنیس استرالیا، برگزارکننده مسابقات آزاد استرالیا، هواداران را از نمایش هرگونه پرچم روسیه یا بلاروس یا سایر نمادهایی که از جنگ روسیه در اوکراین حمایت می کند، منع کرد.

روز پنجشنبه، تنیس استرالیا گفت که چهار نفر که پرچم‌های ممنوعه را به اهتزاز در می‌آوردند به دلیل افشای «پرچم‌های نامناسب» و تهدید محافظان امنیتی توسط پلیس بازداشت و بازجویی شدند.

جوکوویچ، 9 بار قهرمان اوپن استرالیا، جمعه در نیمه نهایی مقابل تامی پل از ایالات متحده بازی می کند.

روز چهارشنبه، کمیته بین المللی المپیک به صراحت اعلام کرد که قصد دارد ورزشکارانی از روسیه و بلاروس در المپیک 2024 پاریس حضور داشته باشد. این اقدام برخلاف خواسته های اعلام شده رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، که اوایل این هفته با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره این موضوع لابی کرد، انجام شد.

IOC سال گذشته توصیه کرد که فدراسیون‌های ورزشی به ورزشکاران این کشورها اجازه رقابت ندهند، اقدامی که به گفته آن ورزش‌های المپیک را از دخالت دولت‌های ملی در کشورهای میزبان مسابقات از وارد کردن سیاست خود به ورزش محافظت می‌کند. بیشتر فدراسیون‌های ورزشی بین‌المللی از این توصیه پیروی کرده‌اند، اما برخی اخیراً موضع خود را کاهش داده‌اند.

در بیانیه ای که روز چهارشنبه منتشر شد، این سازمان گفت: “هیچ ورزشکاری نباید فقط به دلیل پاسپورت خود از حضور در مسابقات منع شود.” IOC گفت که قصد دارد “مسیری را برای شرکت ورزشکاران در مسابقات تحت شرایط سخت” دنبال کند. اگر از سابقه اخیر پیروی کند، به احتمال زیاد شامل الزام روس‌ها و بلاروس‌ها به رقابت با پرچم بی‌طرف یا بدون پرچم و با لباس‌های بدون رنگ ملی خواهد بود.

ورزشکاران روسی و بلاروسی نیز می توانند در بازی های آسیایی اواخر امسال شرکت کنند که به عنوان انتخابی المپیک خدمت می کند.

درگیری های ژئوپلیتیکی در مسابقات آزاد استرالیا حتی به جنگ اوکراین محدود نشده است. کارن خاچانوف از روسیه که در روز جمعه در نیمه نهایی به مصاف استفانوس سیتسیپاس می رود، پیام های حمایتی برای مردم قره باغ نوشته است. این منطقه منطقه ای است که مدت ها مورد مناقشه قرار گرفته است و ده ها هزار ارمنی قومی را در مرزهای بین المللی به رسمیت شناخته شده آذربایجان در خود جای داده است، جایی که در سال 2020 یک جنگ تمام عیار در آن درگرفت. از ماه دسامبر، فعالان آذربایجانی یک مسیر اصلی تدارکات را برای قره باغ کوهستانی مسدود کرده اند. ، باعث یک بحران انسانی فزاینده می شود.

خاچانوف، که اصالتاً ارمنی است و زمان زیادی را در این کشور گذرانده است، روز چهارشنبه گفت که او “فقط می خواست قدرت و حمایت از مردم خود را نشان دهد.”

پیام های خاچانوف باعث شد تا مقامات آذربایجان با نامه ای به فدراسیون بین المللی تنیس خواستار مجازات خاچانوف شوند. پیام های او ناقض قوانین مسابقات یا فدراسیون نیست. او روز چهارشنبه گفت هیچ کس به او نگفته که نوشتن آنها را متوقف کند.

همه اینها تنیس را به جایی که تابستان گذشته در ویمبلدون بود بازگرداند. این مسابقات، همراه با انجمن تنیس روی چمن، بازیکنان را از شرکت در معتبرترین رویداد ورزشی و مسابقات پیشرو در بریتانیا منع کرد.

تورهای مردان و زنان با امتناع از اعطای امتیاز رتبه‌بندی پاسخ دادند، تلاشی برای تبدیل ویمبلدون به نمایشگاه. همه گرند اسلم‌ها باید از قوانین ورزش منع تبعیض پیروی کنند، اما عدم اعطای امتیاز برای برد در ویمبلدون، رتبه‌بندی تور را به چیزی شبیه به مسخره تبدیل کرد.

ریباکینا، یک روسی در دوران کودکی خود که در 18 سالگی شهروند قزاقستان شد، زمانی که کشور قول داد هزینه تمرینات تنیس او را بپردازد، بخش بیشتری از دو هفته را صرف صحبت در مورد اینکه آیا واقعاً قزاق یا روسی است و از او خواسته شد که به جای مادرش پاسخ دهد. تهاجم کشور همانطور که او به عنوان مهر خود را نشان داد. خانواده او هنوز در روسیه زندگی می کنند.

او عمدتاً مجبور به پاسخگویی به هیچ سؤال سیاسی در اینجا نبوده است. روس‌ها و بلاروس‌های واقعی آن‌ها را دریافت کردند و به ریباکینا اجازه دادند روی تنیس تمرکز کند.

او گفت: “فکر می کنم در ویمبلدون به همه سوالات پاسخ دادم.” “دیگر چیزی برای گفتن نیست.”

سابالنکا و سایر بازیکنان بلاروس و روسیه آن تجملات را نداشتند. آنها می دانند که جهان و بسیاری از رقبایشان چگونه به آنها و کشورهایشان نگاه کرده اند.

او گفت: “من فقط می فهمم که این تقصیر من نیست.” “کنترل من صفر است. اگر می توانستم کاری انجام دهم، مطمئناً آن را انجام می دادم، اما نمی توانم کاری انجام دهم.»

جریان های سیاسی هیچ نشانی از تسلیم شدن ندارند. ویمبلدون و انجمن تنیس روی چمن در حال بحث در مورد اینکه آیا اجازه دهند بازیکنان بلاروس و روسیه امسال در آن شرکت کنند یا خیر. انتظار می رود در هفته های آینده تصمیم گیری شود. ویمبلدون تنها گرند اسلمی بود که آنها را از شرکت منع کرد.

جوکوویچ، مدافع عنوان قهرمانی ویمبلدون و برنده هفت بار عنوان قهرمانی، با سازمان بازیکنان نوپای خود، انجمن تنیس بازان حرفه ای، برای رفع محرومیت در حال استراتژی است.

بازیکنان روسیه ناامید هستند تا به باشگاه آل انگلیس بازگردند.

آندری روبلف پس از شکست جوکوویچ در مرحله یک چهارم نهایی خود در چهارشنبه گفت: آخرین اطلاعاتی که شنیدم شاید یک هفته پیش بود که اعلام می‌کرد تا چند هفته دیگر اعلام شود. “ما همه منتظریم. امیدوارم بتوانیم بازی کنیم. من دوست دارم بازی کنم. ویمبلدون یکی از بهترین تورنمنت ها در ورزش ما است.”

Yareli Estes

دانش آموخته مواد غذایی هاردکور. حلال مشکل لاعلاج متعصب الکل متخصص توییتر پیشرو پرشور اینترنت.

تماس با ما