چه کسی رای تجاری برزیل را دارد؟

بازار سهام اصلی سائوپائولو برزیل صبح پس از دور اول انتخابات ریاست جمهوری 2022 افزایش یافت، زمانی که ژایر بولسونارو، رئیس جمهور فعلی، در برابر رقیب چپ خود، لولا، بهتر از حد انتظار عمل کرد. آیا این نشانه آن است که بازارهای مالی بولسونارو را ترجیح می دهند؟ و آیا شکاف تنگ بین دو نامزد می تواند لولا را به تعدیل برنامه اقتصادی خود سوق دهد؟

تقریباً 24 ساعت پس از دور اول انتخابات ریاست جمهوری برزیل در سال 2022، بازار سهام سائوپائولو، B3 (برزیل، بولسا، بالکائو)، در بزرگترین رشد یک روزه خود از 6 آوریل 2020، بالاترین سطح قبل از کووید-19 افزایش یافت. قبل از اینکه همه‌گیری، ملت آمریکای جنوبی را وارد یک بحران اقتصادی کند.

ژایر بولسونارو، رئیس فعلی، در دور اول 2 اکتبر بسیار بهتر از حد انتظار عمل کرد و تنها 5 امتیاز از رقیب چپ خود، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا فاصله داشت. در انتخابات پارلمانی، حزب بولسونارو بیشترین کرسی ها را در هر دو مجلس کنگره به دست آورد.

برخی از سرمایه گذاران و تحلیلگران بازار شروع به زمزمه کردند که بولسونارو می تواند شرایط را تغییر دهد و برنده شود. آنتوان اسکاف، مدیر صندوق سرمایه گذاری ویتپار، گفت: «او در نهایت اکثریت مورد نیاز برای انجام اصلاحات دقیق تر و بسیار بهتر برای اقتصاد کشور را خواهد داشت.

اسکاف در سال 2018 “در مخالفت با چپ” رای داد. چهار سال بعد، سرمایه‌دار جوان سائوپائولو، علی‌رغم اظهارات اغلب جنجالی رئیس‌جمهور برزیل در مورد تعدادی از مسائل، بار دیگر به بولسونارو رأی می‌دهد.

او می گوید: «علیرغم چرندیاتی که هر از گاهی با آنها بیرون می آید، ثابت کرده است که می داند چگونه کشتی خود را هدایت کند. اسکاف با اشاره به وزیر دارایی برزیل، یکی از بنیانگذاران بانک که مشاور اقتصادی بولسونارو در مبارزات انتخاباتی 2022 نیز بود، گفت: پائولو گوئدس بهترین وزیر اقتصادی است که تا به حال داشته ایم و نتایج بسیار خوبی داشته است.


بولسونارو، اولترا لیبرال

برای اسکاف، فهرست موفقیت های بولسونارو طولانی است. اینها شامل اصلاحات دشوار حقوق بازنشستگی است که به گفته وی، اقتصاد برزیل را برای 20 سال آینده متحول خواهد کرد، بسیاری از شرکت ها و شعبه های بخش دولتی را خصوصی می کند و مدیریت انعطاف پذیرتر پتروبراس، غول ملی نفت را شامل می شود. او توضیح می‌دهد که اسکاف در چهار سال گذشته عملکرد خوبی داشته است و صندوق او از سرمایه‌گذاری‌های خارجی رکورددار ورود به بازار برزیل سود زیادی برده است.

او معتقد است تهدیدهای مکرر بولسونارو علیه نهادهای دموکراتیک کشور، لزوماً بازارهای مالی را که پایه و اساس ثبات هستند، نمی ترساند. اسکاف ادامه داد: “به این دلیل است که او آنها را تهدید می کند، اما از آن عبور نمی کند. اقدامات او بسیار محدودتر از سخنانش است که در عمل اطمینان بخش است. سیاست فوق لیبرال او تضمین ماست.”

برای آندره کالیکستر، اقتصاددان، ارقام اقتصادی یکسان است، اما داستان بسیار متفاوتی را بیان می کنند. «اگر به صندوق‌های بازنشستگی اروپایی، صندوق‌های سبز، که ساختار بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت دارند، نگاه کنید، بسیار کاهش یافته‌اند. اینکه می گویند سرمایه گذاری ها در دوران بولسونارو به رکورد بالایی رسیده است اشتباه است. شاید آنها در کوتاه مدت داشته باشند، که به معامله گران اجازه داد تا به سرعت درآمد کسب کنند، اما این یک موفقیت بسیار زودگذر است که دلیلی بر ثبات بازار برزیل در بلند مدت نیست.”

کالیکستر، یکی از بنیانگذاران ‘بولسا فامیلیایک طرح رفاهی که توسط اولین دولت لولا در سال 2004 برای فقیرترین خانوارها ایجاد شد، نسبت به ترازنامه بولسونارو بسیار انتقاد دارد. هنگامی که همه‌گیری کووید-19 کشور را فرا گرفت و بحران اقتصادی جهانی را تشدید کرد، بولسونارو را به خاطر کپی کردن لولا با او مورد انتقاد قرار داد.Auxilio Brasilبرنامه رفاه اجتماعی دولت بولسونارو جایگزین شد بولسا فامیلیا. نزدیک به 20 میلیون برزیلی حق داشتند اکسیلیو برزیل، ارزش آن حدود 100 یورو است، اما بر خلاف سلف چپ خود، حقوقی برای حمایت اجتماعی، آموزشی یا بهداشتی نداشت.


کالیکستر می‌گوید: «او می‌خواست با اعطای یک مزایا برای هر خانوار، مانند یک قهرمان جدید فقرا به نظر برسد. اما در واقع، او این کار را خیلی دیر و بد، بدون افزایش دستمزدها، بدون سیاست واقعی برای مبارزه با تورم انجام داد. وی افزود: امروز “درک فقر و گرسنگی بسیار بیشتر شده است”.

کلودیو آمیترانو چهار سال گذشته را صرف تجزیه و تحلیل مدیریت اقتصادی رئیس جمهور کرده است، و نتایج نیز باعث نقدهای مثبت نمی شود. «ژایر بولسونارو می‌توانست اقدامات اقتصادی سریع‌تری برای کاهش تأثیر همه‌گیری انجام دهد. خیلی دیر آنها را برد. او باید نرخ‌های بهره را سریع‌تر کاهش می‌داد، مالیات شرکت‌ها را سریع‌تر کاهش می‌داد تا سریع‌تر تولید کنند، و تورم را کاهش می‌داد… او همه‌گیری را دست‌کم گرفت و برای برزیل گران تمام شد.»

مدرسه کسب و کار قوی در سائوپائولو تصمیم گرفت ترازنامه اقتصادی دو نامزد را در پایان دوره اول مربوطه با هم مقایسه کند. حتی اگر زمینه های اقتصادی بسیار متفاوت باشد – تورم بی سابقه در دوران لولا و یک بیماری همه گیر در دوره بولسونارو – شاخص ملی قیمت مصرف کننده برای سومین ماه متوالی کاهش 0.29 درصدی در تورم ثبت کرده است و نرخ بیکاری کاهش یافته است. بیش از 1 درصد از آخرین دوره ریاست جمهوری لولا، به زیر مرز 9 درصد سقوط کرده است. بنابراین یک پیروزی ضعیف برای رئیس جمهور فعلی.

اما آیا لولا بهتر عمل می کند؟ برنامه‌های اقتصادی دو نامزد ریاست‌جمهوری همچنان نامشخص است و اطلاعات به صورت قطره‌ای در اختیار مطبوعات قرار می‌گیرد و سپس در سیل اخبار جعلی غرق می‌شود. وقتی از لولا پرسیده شد که وزیر دارایی او کیست، لولا در آخرین مناظره ریاست جمهوری که یکشنبه 16 اکتبر پخش شد، پاسخی نداد.

رئیس جمهور سابق برزیل و نامزد ریاست جمهوری، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا و رئیس جمهور برزیل و کاندیدای انتخاب مجدد ژایر بولسونارو در جریان مناظره ریاست جمهوری پیش از دور دوم انتخابات، در سائوپائولو، برزیل، 16 اکتبر 2022 صحبت می کنند. رویترز/ ماریانا گریف
رئیس جمهور سابق برزیل و نامزد ریاست جمهوری، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا و رئیس جمهور برزیل و کاندیدای انتخاب مجدد ژایر بولسونارو در جریان مناظره ریاست جمهوری پیش از دور دوم انتخابات، در سائوپائولو، برزیل، 16 اکتبر 2022 صحبت می کنند. رویترز/ ماریانا گریف © ماریانا گریف، رویترز

“تهدید کمونیستی”

به گفته بسیاری از کارشناسان برزیلی، “تهدید کمونیستی” توصیف شده توسط راست افراطی تنها یک توهم است. لولا سابقه ای به عنوان رئیس جمهور با سیاست اقتصادی معتدل دارد که به گفته کالیکستر، بازارها را مطمئن می کند. او معتقد است که انتخاب لولا بیش از هر چیز یک سنگر “تنظیمی” در برابر اکثریت جناح راست در کنگره خواهد بود. این اقتصاددان گفت که این امر مستلزم توازن قوا خواهد بود که مذاکرات را به مرکز بازگرداند و افزود: “این مرکز همیشه به بازارهای مالی و سرمایه گذاران اطمینان بخشیده است.”

آمیترانو به سادگی به “تهدید کمونیستی” لولا می خندد. او به عنوان یک چپ گرا معرفی می شود که کشور را ویران خواهد کرد، اما ما نباید فراموش کنیم که رئیس جمهور لولا یک سیاست مالی نسبتاً ارتدکس داشت. در دولت های او، درآمدهای مالیاتی بیش از مخارج بود، سرمایه گذاری های خصوصی رونق گرفت… مدیریت اقتصادی او بسیار محافظه کارانه بود. و این گذشته نیز اطمینان‌بخش است.» شرط او این است که برنامه صنعتی سازی مجدد کشور که یکی از سیاست های اقتصادی امضا شده لولا است، بازارها را جذب می کند.

لولا، یک دارایی بین المللی

تحت ریاست جمهوری لولا از سال 2003 تا 2011، برزیل با رونق در مشارکت تجاری با اروپا، چین و آفریقا به رتبه ششمین قدرت بزرگ جهان ارتقا یافت. یک دیپلمات خوب، او می دانست چگونه برزیل و ثروتش را بفروشد. با این حال، در دوران بولسونارو، تصویر کشور ضربه خورد و آن را در صحنه بین المللی منزوی کرد.

کالیکستر اظهار داشت: لولا می تواند وجهه کشور ما را در بازارهای بین المللی بازگرداند. در هفته های اخیر، بسیاری از روسای سابق بانک مرکزی برزیل به طور علنی حمایت خود را از رئیس جمهور سابق چپگرا اعلام کردند. برای برخی از اقتصاددانان IPEA، موسسه تحقیقات اقتصادی کاربردی دولت فدرال، که اجازه ندارند در طول دوره انتخابات صحبت کنند، لولا می تواند از سیاست زیست محیطی خود سود ببرد زیرا حفاظت از آمازون و اقتصاد شرط خوبی است. با اعلام اینکه او بودجه سازمان‌های محافظت از آمازون را که توسط بولسونارو اژدر شده‌اند افزایش می‌دهد، آنها معتقدند که لولا صندوق‌های سرمایه‌گذاری «سبز» را برای جبران کربن و پاداش برای حفاظت از جنگل‌های بارانی جذب خواهد کرد.

Shirley Bond

خواننده Wannabe. ماون غذا. طرفدار فرهنگ پاپ علاقه مندان به تلویزیون درونگرا. تنظیم کننده. پیشگام موسیقی. متفکر معتبر.

تماس با ما