سومالی از آمریکا خواست حملات پهپادی علیه جنگجویان مرتبط با القاعده را افزایش دهد

واشنگتن – به گفته چندین مقام آمریکایی، دولت بایدن در حال بررسی درخواست سومالی است که ایالات متحده محدودیت‌های حملات پهپادی نظامی خود را که شبه‌نظامیان شباب را در کشور آشفته شاخ آفریقا هدف قرار می‌دهند، کاهش دهد.

این درخواست در حالی مطرح می شود که یک دولت جدید سومالی حمله ای را علیه الشباب آغاز کرده است و چندین شبه نظامی قبیله ای محلی به نبرد دولت مرکزی می پیوندند. پرزیدنت بایدن همچنین اخیراً 450 سرباز آمریکایی را به سومالی اعزام کرد و خروج ناگهانی دونالد جی. ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در ژانویه 2021 را لغو کرد.

مقامات گفتند، اما دولت سومالی از اپراتورهای نظامی ایالات متحده می‌خواهد که بتوانند به گروه‌هایی از شبه‌نظامیان شباب که ممکن است تهدیدی برای نیروهای سومالی باشند حمله کنند – حتی اگر در حال حاضر به آنها شلیک نکنند. چنین اقدامی باعث تشدید بیشتر دخالت آمریکا در جنگ طولانی مدت ضد تروریسم خواهد شد.

در ماه مه، سومالی رئیس جمهور جدیدی به نام حسن شیخ محمد را انتخاب کرد که از سال 2012 تا 2017 نیز این سمت را بر عهده داشت. از زمان بازگشت به قدرت، او عقب راندن الشباب را در اولویت اصلی خود قرار داده است. او به ارتش ملی نوپای سومالی دستور داده است تا در روستاها حمله کند، در حال برنامه ریزی برای ارائه خدمات برای تثبیت مناطقی است که به تازگی آزاد شده اند و در تلاش است تا مشارکت قوی تری با رهبران قبیله و متحدان بین المللی ایجاد کند.

در همان زمان، شبه‌نظامیان قبیله‌ای محلی در منطقه حیران در ایالت هیرشابل، در مرکز سومالی، پس از مخالفت با الشباب به‌خاطر حاکمیت و مالیات‌های سنگین، به شدت با الشباب می‌جنگند. دولت سومالی به شبه نظامیان مهمات و کمک های دیگر می رساند.

برخی از مقامات ایالات متحده امیدوارند که کشوری که مدت هاست دچار مشکل شده ممکن است به گوشه ای برگردد. دیگران نسبت به آقای. محمد قادر خواهد بود دوره “ماه عسل” کنونی را، همانطور که یکی از مقامات آن را توصیف کرد، با توجه به سابقه ناکارآمدی سومالی، ظرفیت محدود دولت مرکزی، پیچیدگی های خارق العاده پویایی قبیله ای و قحطی ناشی از خشکسالی حفظ کند.

این مقاله بر اساس مصاحبه با بیش از نیمی از مقامات نظامی، دیپلماتیک و اداری ایالات متحده، همراه با چندین مقام سومالیایی و افراد با سازمان های بشردوستانه و سیاسی متمرکز در سومالی است. اکثر آنها به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند تا در مورد مسائل دیپلماتیک و نظامی گفتگو کنند. چندین نفر از صحبت در مورد درخواست برای اعتصابات گسترده خودداری کردند، اگرچه هیچ یک منکر این نشدند که این درخواست انجام شده است.

در بیانیه ای، آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی تاکید کرد که ایالات متحده در تلاش است تا ثبات در سومالی را تقویت کند و با الشباب نه تنها از طریق نیروی نظامی، بلکه با افزایش ظرفیت دولت سومالی و رفع نیازهای بشردوستانه مقابله کند.

او گفت: «به عنوان بخشی از این رویکرد کل نگر، ارتش آمریکا برای آموزش و حمایت از شرکای سومالیایی که کاتالیزور اقدامات تهاجمی علیه الشباب هستند، تلاش می‌کند، در حالی که عاقلانه از ظرفیت بالا تنها برای برهم زدن جدی‌ترین تهدیدها استفاده می‌کند.

سومالی اکنون مرکز جنگ هواپیماهای بدون سرنشین ضد تروریسم آمریکا است. ارتش اکثر حملات خود را در آنجا به عنوان «دفاع از خود دسته جمعی» نیروهای شریک سومالی توجیه کرده است که گاهی با افزایش عملیات تهاجمی علیه الشباب نیاز به نجات داشته اند. که شامل یک سپتامبر می شود. 18 حمله که به گفته ارتش 27 شبه نظامی کشته شدند.

فرماندهی آفریقای پنتاگون این هفته اعلام کرد که آخرین حمله روز یکشنبه انجام شد و دو شبه نظامی کشته شدند و تعداد کل حملات پهپادهای شناخته شده آمریکا در این کشور در سال جاری به 11 رسید. این فرماندهی 10 مورد از این حملات را به عنوان دفاع شخصی دسته بندی کرد. یازدهم، در اکتبر 1، ظاهراً یکی از رهبران ارشد شباب به نام عبداللهی ندیر را که در فهرست حدود 12 نفر از آقایان قرار داشت کشته است. بایدن هدف قرار دادن آنها را در صورتی که ارتش آنها را شناسایی کند، تایید کرده بود.

آقای. بایدن اخیراً سیاستی را امضا کرد که بر حملات هواپیماهای بدون سرنشین در خارج از مناطق جنگی حاکم است که برای هدف قرار دادن ستیزه جویان خاص به تأیید رئیس جمهور نیاز دارد. این سیاست سومالی را پوشش می دهد، اما حملات دفاع شخصی را از الزامات بررسی متمرکز مستثنی می کند.

گفته می‌شود که درخواست سومالی که توسط مقامات به شرط ناشناس ماندن شرح داده شده است، از ایالات متحده می‌خواهد تا تعریف گسترده‌تری از آنچه می‌تواند به عنوان حمله دفاع شخصی جمعی به حساب بیاید. همچنین می‌تواند به عنوان درخواست برای در نظر گرفتن مناطق خاصی از سومالی به عنوان یک منطقه جنگی تفسیر شود، جایی که هدف قرار دادن اعضای یک نیروی دشمن تنها بر اساس وضعیت آنها مجاز است، حتی اگر آنها تهدیدی قریب‌الوقوع نداشته باشند.


آنچه ما قبل از استفاده از منابع ناشناس در نظر می گیریم. آیا منابع اطلاعات را می دانند؟ انگیزه آنها برای گفتن به ما چیست؟ آیا آنها در گذشته قابل اعتماد بودن را ثابت کرده اند؟ آیا می توانیم اطلاعات را تایید کنیم؟ حتی با برآورده شدن این سوالات، تایمز از منابع ناشناس به عنوان آخرین راه حل استفاده می کند. گزارشگر و حداقل یک سردبیر هویت منبع را می دانند.

مقامات گفتند که این درخواست هنوز در حال ارزیابی است و پنتاگون هنوز به طور رسمی آن را همراه با هیچ توصیه سیاستی به کاخ سفید ارائه نکرده است. چندین مقام گفتند که احتمالاً در فرآیند بازنگری بین سازمانی با بررسی دقیق مواجه خواهد شد.

حضور نظامی احیا شده آمریکا در سومالی در تضاد با آقای اوست. تصمیم سال گذشته بایدن مبنی بر خروج تمامی نیروهای آمریکایی از افغانستان، که او تا حدی این تصمیم را با گفتن اینکه “زمان پایان دادن به جنگ برای همیشه” توجیه کرد.

ایالات متحده یکی از چندین کشوری است که به دولت سومالی در مبارزه با الشباب مشاوره و کمک می کند. اعضای اتحادیه آفریقا حدود 18000 نیروی حافظ صلح در سومالی دارند. ترکیه، اتحادیه اروپا، بریتانیا، امارات متحده عربی و مصر نیز در این امر دخیل هستند.

مقامات دولت بایدن ادامه نقش ایالات متحده در مبارزه با الشباب را با توصیف این گروه به عنوان مرگبارترین و ثروتمندترین شاخه های جهانی القاعده توجیه کرده اند. مقامات اطلاعاتی تخمین می زنند که الشباب تقریباً 7000 تا 12000 عضو دارد و درآمد سالانه – از جمله مالیات یا اخاذی از غیرنظامیان – حدود 120 میلیون دلار است.

در ژانویه 2020، الشباب به یک پایگاه هوایی در خلیج ماندا در کنیا حمله کرد و سه آمریکایی را کشت. در دسامبر آن سال، دادستانی در منهتن، مردی را متهم به عضویت در شباب از کنیا به توطئه در ماه سپتامبر متهم کردند. حمله به سبک 11 به یک شهر آمریکایی. او در فیلیپین دستگیر شده بود که در حال آموزش پرواز با هواپیما بود.

برخی از تحلیلگران نسبت به ادامه حملات نظامی آمریکا و آموزش نیروهای امنیتی سومالی محتاط هستند و می گویند که این رویکرد در دهه گذشته الشباب را تضعیف نکرده است.

سارا هریسون، وکیل سابق پنتاگون که اکنون یک تحلیلگر ارشد در پنتاگون است، می‌گوید: «ارتش ایالات متحده تنها در صورتی می‌تواند به پایین آمدن ترازو کمک کند که تمرکز جمعی بر آشتی و اذعان همه بازیگران وجود داشته باشد که الشباب از نظر نظامی شکست نخواهد خورد». گروه بین المللی بحران و نویسنده اصلی گزارش آینده در مورد سیاست ایالات متحده در سومالی.

اما در مصاحبه‌ها، تعدادی از مقامات ارشد نظامی، دیپلماتیک و امنیت ملی این لحظه را خوش‌بینی محتاطانه برای تضعیف الشباب توصیف کردند. تریشیا بیکن، متخصص سومالیایی در دانشگاه آمریکایی در واشنگتن و تحلیلگر سابق مبارزه با تروریسم در وزارت امور خارجه، این نظرات را تکرار کرد.

او گفت: «حملات پهپاد بدون شک فشار می‌افزاید و علاوه بر شورش‌های جامعه محلی، یکی از معدود مواردی است که الشباب از آن می‌ترسد. اما او افزود: “این ممکن است نمونه دیگری از بیرون راندن الشباب از مکان ها باشد، فقط برای اینکه دولت در آن مکان ها عمل نکند یا نیروهای جامعه محلی غارتگر شوند.”

از زمان بازگشت به قدرت در سال جاری، آقای. محمد قول داده است که الشباب را از مناطقی که سالها تحت کنترل خود درآورده است بیرون کند. او در سخنرانی های خود در تلویزیون، مساجد و سالن های عمومی از سومالیایی ها خواسته است تا به تهاجم بپیوندند.

او گفت: «سومالی بر دشمنی که به ناحق کشور، مردم و دین آن را ویران کرده است پیروز خواهد شد. محمد اخیراً گفت ویدیوی منتشر شده در توییتر.

دولت او در تلاش است دسترسی گروه را محدود کنید به جریان اصلی خدمات بانکی و سرمایه گذاری بر قیام شبه نظامیان محلی علیه الشباب. این گروه ها که با نام maawisley شناخته می شوند، ده ها روستا را در مرکز سومالی آزاد کرده اند و صدها جنگجوی شباب را کشته اند.

مقامات سومالی و ایالات متحده امیدوارند که این جنبش بتواند شروع یک قیام طایفه ای گسترده تر علیه الشباب باشد، که در سال های اخیر در بحبوحه نارضایتی های گسترده از دولت بر سر فساد، نبردهای سیاسی داخلی و عدم ارائه خدمات اولیه قدرت یافته است.

سمیرا گاید، مدیر اجرایی موسسه هیراال، یک مرکز تحقیقاتی در موگادیشو، پایتخت سومالی، گفت: «این شبه‌نظامیان طایفه‌ای نزدیک‌ترین افراد روی زمین هستند و بیشترین انگیزه را برای حمایت از دولت دارند. حرکت آنها می تواند تعیین کننده باشد.

در حالی که تعداد انگشت شماری از شبه نظامیان طایفه ای دیگر از آن زمان به جنبش Maawisley پیوسته اند، در حال حاضر چشم انداز گسترش گسترده این جنبش همچنان آرزویی است. مقامات می گویند که الشباب در حال ترمیم روابط با دیگر رهبران قبیله محلی است و در عین حال شورشیان را مجازات می کند – از جمله با منفجر کردن چاه ها و دکل های تلفن همراه و کشتن غیرنظامیان. احتمال دور جدیدی از قحطی بر عدم اطمینان می افزاید.

مقامات می گویند که خشونت شبه نظامیان نیز دلیلی برای احتیاط است. در کوتاه مدت، دورنمای بیرون راندن الشباب از قلمرو مورد مناقشه را افزایش می دهد. اما در بلندمدت، اگر بیش از حد قوی شوند، می‌توانند دوران جدیدی از جنگ سالاری را ایجاد کنند.

دو قسمت اخیر در منطقه حیران بی‌ثباتی این تعادل را نشان می‌دهد.

پس از نبرد ماه گذشته، یک شبه نظامی تعدادی از شبه نظامیان اسیر شباب را سر برید. در این ماه فرماندار منطقه حیران علی جیته ارائه کرد سخنرانی آتشین تلویزیونی که برای افرادی که شبه‌نظامیان شباب را به قتل می‌رسانند، جایزه می‌دهد – پیشنهاد پرداخت برای “سر یا بیضه‌های آویزان‌شان” – و خواستار کشتن همسرانشان شد.

حسین شیخ علی، مشاور امنیت ملی سومالی، در مصاحبه‌ای، سر بریدن را یک اشتباه خواند و گفت که دولت ملی از شبه‌نظامیان خواسته است از ارتکاب چنین اعمالی دست بردارند. او همچنین گفت که موگادیشو در حال تماس با فرماندار منطقه و دیگر شخصیت های با نفوذ در حیران است تا از حملات به بستگان غیرنظامی اعضای شباب جلوگیری کند.

او گفت: «خانواده‌های این شبه‌نظامیان آزاد نیستند و ما می‌خواهیم آنها تسلیم شوند و به سراغ ما بیایند» و افزود: «کشتن غیرنظامیان سیاست دولت نیست و ما آنها را دلسرد می‌کنیم».

چارلی ساویج سوگند اریک اشمیت از واشنگتن گزارش شد و عبدی لطیف دهیر از نایروبی، کنیا. دکلن والش ارائه گزارش از نایروبی.

John Warren

طرفدار پرشور وب. خالق تایید شده مبشر اینترنتی آزاد. برگزارکننده برنده جایزه گیمر. زامبی مادام العمر.

تماس با ما