দুতুলুল নাস্য়ানা দ্র্যানিক্ষ্যান্যান্যিনিবিনিনিনিন্যা

بیش از یک سال از سقوط حکومت افغانستان به دست طالبان می گذرد، بانک مرکزی این کشور در یک گرداب سیاسی قرار دارد و برای نیمی از جمعیت این کشور که در آستانه قحطی قرار دارند، دورنمای ناگواری پیش بینی می شود. مردم این کشور از نبود ثبات پولی، کمبود نقدینگی و اسکناس رنج می برند و این وضعیت پرداخت حواله، دستمزد و کمک های نقدی را با مشکل مواجه کرده است. در حالی که بیش از 9 میلیارد دلار از دارایی های خارجی کشور بلوکه شده و این موضوع به محل مناقشه کشورهای غربی تبدیل شده است، ناتوانی بانک مرکزی کشور در انجام وظایف اولیه، کشور را در وضعیت نابسامانی قرار داده است.

بر اساس گزارش دنیای اقتصاد، برآورد مقامات بین المللی حاکی از آن است که افغانستان در یک سال گذشته دو سوم تولید ناخالص داخلی خود را از دست داده است. در این مورد برخی از ناظران خارجی تاکید دارند که باید با آزادسازی دارایی های خارجی به درگیری با طالبان پایان داده شود و از سوی دیگر برخی می گویند که به نیات طالبان اعتماد ندارند و آزادسازی این دارایی ها را آزاد می دانند. غیر ممکن است. آنچه مسلمان است هزینه هنگفتی است که به دلیل نبود بانک مرکزی با حداقل کارکرد بر افغانستان تحمیل می شود. به این ترتیب قرار است دارایی های خارجی این کشور در صندوقی تحت عنوان «جعبه افغانستان» در سویس جمع آوری شود و طرفین مذاکرات برای بازسازی بانک مرکزی این کشور را از سر بگیرند.

بانک مرکزی در شهر

پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، وضعیت مطلوب محقق نمی شود. اقتصاد افغانستان نیز از این وضعیت مستثنی نیست و بر اساس گزارش بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی این کشور دو سوم کاهش یافته است. بدون شک جبران این انقباض سال ها ادامه خواهد داشت. بانک مرکزی نیز وضعیت بهتری ندارد. سیستم بانکی مختل شده است، کارت های اعتباری کار نمی کنند و افغان های خارج از کشور به دنبال پول برای ارسال به کشورهای خود هستند. در زمان حکومت طالبان، بسیاری از ادارات دولتی هنوز مشغول هستند، هرچند نه با کمیت و کیفیت قبلی. اما وضعیت بانک مرکزی در وضعیت بدی قرار دارد. حتی باهوش ترین افراد هم به جایی نمی رسند. اما چنین افراد باهوش و متخصصی در نظام طالبان وجود ندارند.

بانک مرکزی وظیفه دارد از ارزش پول ملی افغانستان محافظت کند، تورم را کنترل کند و کمبود پول نقد و اسکناس را در تجارت کاهش دهد. اما این بانک هیچ یک از این وظایف را انجام نمی دهد. در حالی که تورم برای یکی از فقیرترین مردم جهان همچنان در حال افزایش است، کمبود نقدینگی و کمبود ارز به کسب‌وکارها آسیب می‌زند، حواله‌ها، دستمزدها، کمک‌های مالی و بسیاری از جنبه‌های دیگر اقتصاد مبتنی بر پول نقد را محدود می‌کند. برای درک بهتر تورم، به عنوان مثال، قیمت گندم در شهریور امسال 37 درصد بیشتر از یک سال قبل بود. اوضاع با جنگ در اوکراین بدتر شده است. نیمی از جمعیت 39 میلیون نفری افغانستان از گرسنگی رنج می برند. تحمل ضعیف محصولات کشاورزی، ترس از زمستان افزایش یافته است.

اختلاف ادامه دارد

در دولت قبلی افغانستان، بانک مرکزی این کشور میلیاردها دلار ارز، اوراق خزانه آمریکا و طلا را در خاک آمریکا و مؤسسات مالی این کشور قرار داد. اما یک سال پیش، زمانی که طالبان قدرت را به دست گرفتند، دولت دارایی های این بانک را مسدود کرد. مقامات آمریکایی استدلال کردند که نمی خواهند این گروه مانند سلاح های سازندگی آمریکایی دارایی های بانک مرکزی را تصرف، مصادره و بهره برداری کند. پس از گذشت یک سال، این دارایی ها همچنان در موسسات مالی و حتی در خزانه بانک فدرال رزرو نیویورک وجود دارد. جو بایدن 5/3 میلیارد دلار از این پول را برای پرداخت احتمالی خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر که در دادگاه برای گرفتن سهمی از این بودجه مبارزه می‌کردند، اختصاص داد. بخشی از این پول به کمک های بشردوستانه در افغانستان اختصاص یافت و 5/3 میلیارد دلار دیگر در صندوق امانات در سوئیس واریز شد.

اموال را پس بده

در این درگیری، راه حل طالبان ساده است: بازگرداندن دارایی های بانک مرکزی. آن شاکیان از ذخایر بانک مرکزی فقط برای پیشبرد سیاست پولی در چهارچوب قواعد و قوانین افغانستان استفاده می کنند. حاکمان جدید کابل ادعا می کنند که علیرغم پاکسازی هایشان، بانک مرکزی این کشور به اندازه کافی از کارمندان سابق خود را برای رعایت استانداردهای بین المللی، از جمله اقدامات احتیاطی در برابر پولشویی و تامین مالی تروریسم، حفظ می کند. طالبان با علم به اینکه با بدبینی جامعه جهانی روبرو هستند، پیشنهاد کرده اند که یک میانجی خارجی برای نظارت بیشتر وارد کنند. برخی از کارشناسان از جمله جوزف استیگلیتز برنده جایزه نوبل معتقدند که چاره ای جز پذیرش پیشنهاد طالبان وجود ندارد، زیرا افزایش سرمایه بانک مرکزی تنها راه بازگرداندن اعتماد به سیستم مالی افغانستان است.

جعبه سوئیس افغانستان

با این حال، کشورهای غربی از هر اقدامی که به طور بالقوه می تواند به عنوان یک هدیه بزرگ برای طالبان تلقی شود، خودداری می کنند. آنها معتقدند که طالبان و نیات آنها قابل اعتماد نیست. در همین راستا مقامات آمریکایی تصمیم گرفتند نیمی از دارایی های مسدود شده را به صندوق امانات در سوئیس منتقل کنند. این صندوق که «صندوق افغانستان» نام دارد، با ۵/۳ میلیارد دالر کار خود را آغاز خواهد کرد. ایالات متحده یک صندوق برای افغانستان اعلام کرده است که توسط یک تیم امنیتی اداره می شود و می تواند منابع لازم را برای واردات کالاهای مهم مانند برق، پرداخت بدهی به موسسات مالی بین المللی، حفاظت از توانایی افغانستان برای کمک به توسعه اقتصادی و چاپ فراهم کند. اسکناس های نو اما به نظر می رسد که منابع این صندوق برای این مقیاس از چالش هایی که افغانستان با آن مواجه است کافی باشد. برخی از کارشناسان معتقدند که این نهاد نمی تواند جایگزین نهادهای دولتی افغانستان شود. طالبان نیز این صندوق را غیرقابل قبول خوانده اند. با این حال، در اولین نشست این صندوق، مذاکرات بین طرف های افغان، آمریکایی و سوئیسی از سر گرفته می شود تا بانک مرکزی تحت حکومت طالبان، شرایط فنی تجدید تدریجی سرمایه را تصویب کند.

ضرورت ایجاد بانک مرکزی

بازسازی بانک مرکزی افغانستان این پول را برای حراج به بانک مرکزی این کشور بازگرداند. احیای کارکردهای اساسی این نهاد و بازسازی اعتماد در اقتصاد افغانستان نیازمند بودجه و تخصص است. یک بانک مرکزی قوی برای متقاعد کردن بانک های خارجی برای از سرگیری تجارت با افغانستان، تضمین ثبات قیمت کالاهای اساسی و احتمالاً مدیریت بحران های آینده در بخش بانکداری خصوصی افغانستان مورد نیاز است. کاملاً واضح است که هیچ یک از اقدامات برای خروج افغانستان از بحران کافی نیست. اما ساخت بانک مرکزی از اهمیت بالایی برخوردار است. احزاب غربی معتقدند در فضای خصومت دشمنان قدیمی، دستیابی به این هدف دور از دسترس است. این گفتگوهای نامزد می تواند فضایی را برای بحث های فنی در بین کارشناسان بانکی فراهم کند.

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

تماس با ما