فرارو | گزینه مدرن است

بر اساس اعلام بانک مرکزی، پس از عرضه پول کاغذی، ارز کاغذی به عنوان ابزار جدید وارد بازار می شود و از روز شنبه 8 فروردین ماه در بانک ملی عرضه می شود. این سند برای افراد بالای 18 سال با نام و معاف از مالیات است و در پایان سه ماه توزیع می شود. اما سود واقعی خواهد بود و بازار ثانویه ای برای آن وجود نخواهد داشت. به گفته کارشناسان عدم کشف قیمت از طریق اوراق بهادار و وابستگی آن به بازار قیمت می تواند جذابیت این ابزار را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش دنیای اقتصاد، بانک مرکزی اعلام کرد افراد بالای 18 سال می توانند برای خرید ارز به شعب بانک ملی آذربایجان مراجعه کنند. در ابلاغیه آمده است که این سند به نام اینجانب و معاف از مالیات است. همچنین مبنای محاسبه برای تعیین قیمت واقعی در زمان عرضه، بازخرید و سررسید اوراق، قیمت پایانی روز قبل از نماد دلار، قیمت معاملات مبتنی بر بازار خواهد بود. با این سند امکان تحویل دلار در سررسید نیز وجود دارد. به گفته کارشناسان، انتشار این سند که اولین بار در خردادماه شنیده شد، در صورت دریافت می تواند پاسخگوی تقاضای سرمایه و معاملات باشد. اما نکته قابل توجه این است که این اوراق 3 ماهه است و بازار ثانویه ندارد تا نرخ بازدهی در آنجا مشخص شود. بنابراین می توانم بگویم معاملات ثانویه وجود ندارد و قیمت بازار ایجاد می شود. در نتیجه این اوراق مشمول ارزش بازار خواهد شد.

انتشار اسکناس از شنبه 28 آبان

بانک مرکزی روز سه شنبه گواهی ارز صادر کرد. بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی، این بانک به منظور گسترش و تسهیل ابزارهای مالی در شبکه بانکی کیشور، نسبت به صدور گواهی ارز (دلار) تحت نظارت بانک ملی ایران اقدام می کند. بر اساس لینک های عمومی بانک مرکزی، افراد حقیقی بالای 18 سال می توانند با مراجعه به شعب بانک ملی آذربایجان این اوراق را خریداری کنند. در مشخصات این مقاله آمده است که این اوراق نامگذاری شده و از پرداخت مالیات معاف است و مبنای محاسبه برای تعیین ارزش واقعی در زمان انتشار، بازخرید و سررسید اوراق می باشد. قریز پاینی روز کبل نماد دلال اسکناس بازار معلومات عرزی است

این اوراق سه ماهه و سررسید 25 خرداد 1401 می باشد و حداقل مبلغ خرید اوراق ارز نو 1000 ریال و حداکثر 4000 دلار می باشد. از دیگر ویژگی های این اوراق می توان به بازخرید آن قبل از سررسید در شعب بانک ایران به قیمت پایانی روز قبل اشاره کرد. در بند آخر این اطلاعیه آمده است که امکان تحویل فیزیکی اسکناس دلار در سررسید با پرداخت حق الوکاله به بانک مرکزی وجود دارد.

اسکناس های ارزی در ماه ژوئن منتشر شد

علی صالح آبادی در بیستمین همایش سیاست های پولی و بانکی از عرضه اسکناس جدید برای اولین بار خبر داد. اما در توضیح این ورقه گفته شد که «این کاغذ پول جمع می کند و بازپرداخت آن به همین صورت خواهد بود». پس از آن رئیس کل بانک مرکزی از انتشار این سند در هفته گذشته خبر داد. در جلسه خبرنگاران و در تشریح جلسه کمیسیون شورای اقتصادی که به منظور بررسی برنامه دولت سیزدهم در مدیریت بازار ارز و اتخاذ راهکارهای مناسب با توجه به شرایط اخیر بازار تشکیل شد. وی گفت: افرادی هستند که نوسانات بازار ارز را رصد می کنند و در حال خرید هستند، باید بدانند در روزهای آینده ابزار جدیدی را در این زمینه معرفی خواهیم کرد تا بتوانند کاغذی را که در حال توزیع است خریداری کنند و نخرند. دیگر نگران آن باشید.” وی اعلام کرد: خریداران این اوراق می توانند در سررسیدهای معین این اوراق را به بانک مرکزی بفروشند و جزئیات بیشتر متعاقبا اعلام می شود.

مرحله 1: ورق کاغذ

بانک مرکزی جزئیات عرضه سکه را پیشاپیش و در اولین گام سه شنبه هفته گذشته (هفدهم فروردین) توزیع کرد. تاریخ سررسید اوراق بانک مرکزی 6 ماه پس از انتشار و قیمت آن معادل میانگین موزون قیمت های نهایی کلیه اوراق گواهی سپرده سکه بانک و اوراق بانک مرکزی در بورس ایران در آخرین جلسه معاملاتی می باشد. . ایرادی که شورای حقوقی در ابتدا به این ابزار وارد کرد، عدم امکان واگذاری سکه به خریدار اوراق بود. ویژگی مهم این ابزار تعیین قیمت آن در بازار است و از این طریق ابزار جدیدی برای پوشش ریسک ایجاد می کند. بانک مرکزی روز سه شنبه هفته جاری نیز از گام دوم عرضه اوراق بهادار برای تکمیل پازل کنترل ریسک خبر داد.

مزایا و معایب ابزارهای مدرن

بررسی ها نشان می دهد که ارز کاغذی را می توان در سه مدل پراکنده کرد. مدل 1، جمع آوری منابع فقط برای ارز، پرداخت سود دوره ای به ارز و تسویه ارز. مدل دوم انتشار اوراق ارزی و جمع آوری منابع به صورت واقعی، محاسبه سود اوراق و پرداخت آن به صورت واقعی، محاسبه سود و زیان نهایی اوراق به صورت ارزی اما با تسویه به صورت واقعی و مدل سوم گزینه پرداخت و تسویه ارزی واقعی یا خارجی است. مدل کاغذی که قرار است هفته آینده توزیع شود از نوع دوم است که مزایا و معایبی هم دارد.

کارشناسان بر این باورند که استفاده از ابزارهای مالی در بازار ارز گام خوبی به جلو است و سیاست گذار ارزی می تواند از این ابزار برای جذب تقاضای سرمایه و معاملات استفاده کند. در نتیجه فشار از روی اسکناس برداشته شده و تعادل در بازار برقرار می شود. در نتیجه در صورت اتخاذ این ابزار، بانک مرکزی می تواند ریال از بازار جمع آوری کند و از نوسانات بازار بکاهد. اگر جذابیت این کاغذ زیاد باشد می تواند باعث شکل گیری بازار موازی شود. همچنین بازار مشتقه در دنیا وجود دارد که بخشی از دارایی مردم در آن سرمایه گذاری می شود.

اما کارشناسان معتقدند که این مقاله دارای معایبی نیز می باشد. اولاً وقتی ابهامات زیادی در اقتصاد وجود دارد، مردم اغلب ترجیح می دهند اسکناس را نگه دارند، بنابراین ممکن است از این کاغذ استقبال نشود. نکته دوم این است که این مقاله واقعی است. یعنی سود به ریال تغییر می کند. یعنی اگر در این ماه که سررسید اوراق است، قیمت دلار به میزان قابل توجهی افزایش یابد، بانک مرکزی باید سود آن را از ارز داخلی پرداخت کند که معمولاً باعث افزایش ارز می شود. اما نکته سوم این است که بازار برای این کاغذ شکل فرعی ندارد. در نتیجه نمی توان آن را در بازار خرید و فروش کرد و قیمت بازده آن را نمی توان در بازار تعیین کرد.

به عبارت دیگر، از آنجایی که قیمت این کاغذ تابع قیمت بازار است، بازارپسندی این ابزار وجود ندارد که در مقایسه با سایر ابزارها مانند کاغذ سکه، جذابیت کمتری به نظر می‌رسد. بنابراین، این کاغذ را باید جذابتر از اسکناس دانست. زیرا در صورت نارضایتی، خرید اوراق مشارکت ریسک دارد و سوال این است که این اوراق چه مزیتی نسبت به اسکناس دارد؟ اگر این مزیت برای افراد تعریف نشود در فروش موفق نخواهد بود. بنابراین مزیت این کاغذ نسبت به اسکناس باید برای خریداران مشخص شود تا بتوان آن را به عنوان ابزاری جذاب معرفی کرد.

Sam Mcknight

دانشجوی آماتور. مجموع ماون سفر. کارشناس مواد غذایی بیکن نرد. کارآفرین. فن آبجو. عاشق فرهنگ پاپ

تماس با ما