شکار تگرگ بزرگ

در ماه اوت، چند روز قبل از تولد 68 سالگی، لزلی اسکات، یک دامدار در ویویان، SD، به اداره پست رفت و در آنجا خبر بدی دریافت کرد. منشی به او گفت که رکورد جهانی او شکسته شده بود. یعنی تگرگ آقای. اسکات جمع آوری شده در سال 2010، که اندازه آن 8 اینچ قطر و وزن آن نزدیک به دو پوند بود، دیگر بزرگ ترین ثبت شده تاکنون نبود. منشی گفت که برخی از افراد در کانادا یک بزرگتر پیدا کرده بودند.

آقای “من تمام آخر هفته غمگین بودم.” اسکات چند روز پس از شنیدن این خبر گفت. من به همه گفته ام که رکورد من شکسته شده است.

خوشبختانه برای آقای اسکات، این کاملا درست نبود. در آگوست 1، تیمی از دانشمندان دانشگاه وسترن در لندن، انتاریو، هنگام تعقیب طوفانی در آلبرتا، حدود 75 مایلی شمال کلگری، یک تگرگ غول پیکر جمع آوری کردند. قطر تگرگ 5 اینچ و وزن آن کمی بیشتر از نیم پوند بود – نصف اندازه و یک چهارم وزن آقای. اسکات بنابراین این یک رکورد جهانی نبود، بلکه یک رکورد کانادایی بود.

تگرگ کانادایی به فهرست رکوردهای منطقه ای که در چند سال گذشته ثبت شده است اضافه شده است، از جمله آلاباما در سال 2018 (طول 5.38 اینچ، 0.612 پوند)، کلرادو در سال 2019 (4.83 اینچ، 0.53 پوند) و آفریقا در سال 2020 (حدود 7 اینچ طول) ، وزن نامشخص). استرالیا در سال 2020 یک رکورد ملی ثبت کرد، سپس در سال 2021 دوباره آن را ثبت کرد. رکورد تگزاس در سال 2021 به ثبت رسید. در سال 2018، طوفان در آرژانتین سنگ هایی به قدری بزرگ تولید کرد که طبقه جدیدی از تگرگ معرفی شد: غول پیکر. بزرگتر از خربزه عسلک.

اما این رکورد با افزایش خسارت تگرگ همراه بوده است. بر اساس گزارش اخیر شرکت ارزیابی ریسک Verisk، اگرچه فراوانی گزارش‌های “تگرگ” در ایالات متحده به کمترین میزان خود در یک دهه اخیر رسیده است، خسارت بیمه خودروها، خانه‌ها و محصولات آسیب دیده از تگرگ در سال 2021 به 16.5 میلیارد دلار رسیده است. – بالاترین تا کنون تگرگ می تواند گیاهان را به ساقه کند و به طور موثر ماشین های کوچک را جمع کند. ده سال پس از طوفان رکورد دار در ویویان، سقف های حلبی برخی از ساختمان ها هنوز فرورفته است. روز چهارشنبه بارش تگرگ در منطقه کاتالونیای اسپانیا جان یک کودک نوپا را گرفت.

ایان جیامانکو، هواشناس در موسسه بیمه برای تجارت و ایمنی خانه، گفت: «این یکی از معدود خطرات آب و هوایی است که ما لزوماً برای آن ساخته نمی‌شویم». “و بزرگتر و بدتر می شود.”

کارشناسان آب و هوا می گویند اگرچه تغییر اقلیم احتمالاً در این روندها نقش دارد، توضیح کامل تر ممکن است به تأثیر متقابل رفتار انسان و اکتشافات علمی مربوط باشد. از آنجایی که محله‌ها در مناطقی که تگرگ شدید و خسارت تگرگ بیشتر را تجربه می‌کنند، پراکنده می‌شوند، محققان به دنبال سنگ‌های تگرگ بزرگ و مستندسازی ابعاد آن‌ها بوده‌اند که باعث برانگیختن علاقه عمومی و دعوت به مطالعات بیشتر شده است.

جولیان بریملو، مدیر پروژه تگرگ شمالی، یک همکاری جدید بین سازمان‌های کانادایی برای مطالعه تگرگ، که تیمش رکورد تگرگ را در ماه اوت پیدا کرد، گفت: «زمان بسیار هیجان‌انگیزی برای انجام تحقیقات تگرگ است».

تثبیت تگرگ بزرگ حداقل به دهه 1960 برمی گردد، زمانی که دانشمندان شوروی ادعا کردند که می توانند اندازه تگرگ های طوفان را با پراکنده کردن مواد شیمیایی در جو به طور قابل توجهی کاهش دهند. این روش که بارورسازی ابر نامیده می‌شود، وعده می‌دهد که سالانه میلیون‌ها دلار در خسارت محصول صرفه‌جویی می‌کند.

در دهه 1970، ایالات متحده بودجه آزمایش ملی تحقیقات تگرگ را برای تکرار نتایج آزمایشات شوروی، این بار با باروری ابرها در طوفان تگرگ در بالای کلرادوی شمالی تامین کرد. سپس دانشمندان بزرگترین تگرگ هایی را که می توانستند پیدا کنند جمع آوری کردند تا ببینند آیا کار می کند یا خیر.

این کار را نکرد. و یک دهه تحقیق نشان داد که احتمالاً تلاش شوروی نیز مؤثر نبوده است. هر دو کشور در نهایت از این ایده منصرف شدند و تحقیقات در مورد تگرگ متوقف شد، اگرچه بارورسازی ابرها برای افزایش بارش باران و برف ادامه یافت – و تا امروز – در سراسر جهان ادامه دارد.

در خلال آن آرامش، در سال 1986، گزارش شده است که یک تگرگ به وزن 1.02 کیلوگرم – حدود دو و یک چهارم پوند، سنگین ترین سنگی که تا به حال ثبت شده است – در گوپالگانج، بنگلادش، طی طوفانی جمع آوری شد که 92 نفر را کشت. تمام سوابق تگرگ – به جز اظهارات شاهدان عینی و وزن ادعایی آن – از بین رفت. سنگ گوپالگنج در میان پژوهشگران تگرگ به یک افسانه تبدیل شد، با یک جنبه اخلاقی: تگرگ های بزرگ آنجا بودند، اما مستندات بسیار مهم بود.

این امر باعث شد که کیل اورتگا، یک هواشناس که در سال 2004 تحقیقات تگرگ را آغاز کرد، شروع به تماس سرد کند. او با استفاده از Google Earth، کسب‌وکارهایی را پیدا کرد که در مسیر طوفان‌ها به فروش می‌رسند و آنها را برای به‌روزرسانی‌های روی زمین رتبه‌بندی کرد. او گفت: «هرچقدر که من دنبال طوفان‌ها را دوست دارم، در برخی مواقع، پول یا مردم کافی برای ادامه بیرون رفتن نخواهید داشت.»

مدل‌های آب‌وهوا نشان می‌دهند که تگرگ در کجا ممکن است تشکیل شود و اندازه متوسط ​​تگرگ‌ها ممکن است چقدر باشد، اما پیش‌بینی‌های آن‌ها اغلب بسیار دور از ذهن بود. پس آقای اورتگا تیمی از محققان و دانشجویان مقطع کارشناسی را گرد هم آورد تا هر زمان که یک طوفان تگرگ جدی در ایالات متحده ایجاد می شد، گزارش ها را جمع آوری کنند. “تگرگ” – منطقه طوفانی که تگرگ بارید چقدر بزرگ بود؟ بزرگ ترین تگرگ چقدر بود؟

بیشتر گزارش‌های ثبت تگرگ توسط غیرنظامیان ارائه می‌شود، اما دقت آن اغلب وجود ندارد. اولین کاری که اکثر مردم با پیدا کردن یک تگرگ بزرگ انجام می دهند؟ یک عکس بگیر. دومین؟ آن را به خانواده یا دوستان خود نشان دهید. سوم؟ آن را در فریزر قرار دهید – جایی که تصعید، تغییر فاز از یخ جامد به بخار آب، می تواند به مرور زمان سنگ تگرگ را کوچک کند.

آقای. اسکات، در ویویان، رکورد جهانی خود را برای هفته‌ها در فریزر نگه داشت تا اینکه فردی از خدمات ملی هواشناسی توانست رسماً آن را اندازه‌گیری و وزن کند. او گفت که در این مدت حدود سه اینچ کوچک شد. او گفت: “من فقط متوجه نشدم که چه چیزی دارم.” تگرگ‌های بسیار بیشتری باریده‌اند، و تگرگ‌های بزرگ‌تر از تگرگ‌هایی بودند که من برداشتم.»

هر سنگ تگرگ داستانی دارد که به شکلی رمزآلود در شکل و لایه های خود حک شده است. برای رمزگشایی داستان، دانشمندان از مدل‌های ریاضی برای پیش‌بینی محل باریدن تگرگ و شکل ظاهری آن استفاده می‌کنند. آن‌ها سپس تگرگ‌های واقعی را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کنند تا آن مدل‌ها را اصلاح کنند و مسیر یک سنگ را از طوفان تا زمین کنار هم بچینند.

اما برخی از اساسی ترین ویژگی های تگرگ بزرگ در هاله ای از ابهام باقی مانده است. رویه های نظرسنجی متناقض هستند و بودجه کمیاب است. این تگرگ ها چقدر سریع می ریزند؟ چه چیزی به تگرگ شکل می دهد؟ یک تگرگ ممکن است چقدر بزرگ شود؟

دکتر “اطلاعات تگرگ وحشتناک است.” بریملو گفت. این احتمالاً یکی از بدترین مجموعه داده‌های روی کره زمین است.»

تقریباً تمام تگرگ ها در ابرسلول ها یا طوفان هایی با جریان های صعودی هوا که به آرامی می چرخند ایجاد می شوند. مت کومجیان، هواشناس دانشگاه ایالتی پن که به مطالعه دینامیک درونی طوفان ها می پردازد، گفت: تکه های کوچک یخ که جنین نامیده می شوند، مانند “چشمه ای از ذرات” به درون این جریان های صعودی کشیده می شوند. جنین ها به قطرات آب برخورد می کنند و تبدیل به تگرگ می شوند که تا زمانی که برای معلق ماندن آنقدر سنگین باشند به رشد خود ادامه می دهند و سپس به زمین می افتند.

طی دو سال گذشته، دکتر. جیامانکو و همکارانش به سراسر آمریکای شمالی سفر کرده‌اند و اسکن‌های سه بعدی از تگرگ‌های بزرگ تهیه کرده‌اند. بعداً در آزمایشگاه، با استفاده از “احتمالاً پیچیده ترین ماشین یخ روی سیاره”، دکتر. Giammanco گفت، تیم تگرگ ها را دوباره ایجاد می کند تا سرعت سقوط آنها و آسیبی که می تواند ایجاد کند را محاسبه کند.

آقای. اورتگا و همکارانش از عکاسی با سرعت بالا برای ثبت تگرگ های بزرگ در حال حرکت استفاده کرده اند. این امر مستلزم دویدن در مقابل ابرسلول‌ها و راه‌اندازی سیستم‌های دوربین برای درک بهتر سرعت حرکت یخ در هنگام برخورد با زمین و شکل آن درست قبل از برخورد است.

هر جزئیات یک سرنخ است. یک لایه ابری تگرگ نشان می دهد که آب بلافاصله روی جنین یخ زده و حباب های هوا را در داخل آن به دام می اندازد. یخ شفاف به این معنی است که آب قبل از انجماد، فرصت دارد تا در اطراف جنین منبسط شود. تصور می‌شود که تگرگ‌های کروی در ابرسلول فرو ریخته‌اند. سیخ دارها مانند ستاره های دنباله دار در میان طوفان شلیک می کنند.

پایان داستان تگرگ اغلب چیزی است که توجه عمومی را به خود جلب می کند. اگر مقداری یخ شیشه جلوی شما را بشکند، آیا واقعا برایتان مهم است که چه مسیری را از طریق یک سوپرسل طی کرده است؟ غرفه، دکتر. کومجیان گفت، ردیابی مجدد انتوژن تگرگ می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا بهتر پیش‌بینی کنند که کجا و چه زمانی تگرگ‌های بزرگ می‌ریزند.

رکورد تگرگ در کانادا زمانی جمع آوری شد که پروژه تگرگ شمالی یک سوپرسل را در حین عبور از مرکز آلبرتا رهگیری کرد. محققان از پیش‌بینی راداری برای پیش‌بینی مسیر طوفان استفاده کردند، سپس حدود 20 دقیقه پس از عبور تگرگ به سمت جاده‌ای رفتند. زمین مملو از تگرگ‌هایی به اندازه بیس‌بال بود که محققان بزرگ‌ترین آن‌ها را در کیسه‌هایی ریختند و یخ زدند.

دکتر دکتر بزرگ‌ترین تگرگ‌ها «واقعاً بیشتر جنبه علمی دارند. بریملو گفت، زیرا آنها “در غلظت های پایینی قرار می گیرند که واقعاً به اندازه تگرگ به اندازه یک توپ گلف خطرناک نیستند.” غرفه، دکتر. کومجیان گفت، جستجوی «بدترین سناریوی مطلق» می‌تواند مدل‌های پیش‌بینی را اصلاح کند و به توضیح دینامیک ابرسل کمک کند. مطالعه تگرگ های منفرد در طول زمان می تواند تأثیر بزرگی بر درک طوفان ها داشته باشد. و او گفت، این سؤال غیرقابل مقاومت وجود دارد که حد طبیعت چیست؟

دکتر. کومجیان و دکتر. Brimelow در حال ایجاد پایگاه داده ای از بزرگترین تگرگ های ثبت شده در سراسر جهان است. این دو معتقدند که حداکثر اندازه ممکن تگرگ را تعیین کرده اند: کمی بیش از سه پوند و قطری در حدود یک فوت. آنها یافته های خود را در ماه سپتامبر در دومین کارگاه تحقیقاتی تگرگ آمریکای شمالی در بولدر، کولو ارائه خواهند کرد.

فرانسیس لاوین-تریالت، که تعقیب و گریزهای طوفانی و عملیات میدانی پروژه تگرگ شمالی را هماهنگ می کند، گفت که وجود تگرگ بزرگ در مرکز آلبرتا نشان می دهد که احتمالاً «بسیار بیشتر» از آنچه قبلاً تصور می شد رخ می دهد. دکتر. بریملو گفت که این رکورد “بسیار قابل توجه” بود، زیرا شرایط تشکیل تگرگ در این منطقه به طور کلی کمتر از سایر مناطق کشور “آبدار” بود.

به عبارت دیگر، رکوردهای بسیار بیشتری برای یافتن وجود دارد.

وقتی آقای اسکات مطلع شد که رکورد جهانی او شکسته نشده است و دقیقاً متوجه شد که چه اتفاقی افتاده است – سیم های متقاطع، رکوردهای متعدد، گرم و پوند – او راحت شد. تولدش خراب نشد. او می توانست به دوستان و خانواده اش بگوید که سابقه اش دست نخورده باقی مانده است.

قهقهه ای زد و بعد گفت: یه دستی به پشتم میزنم.

Elyse Blake

کاوشگر هیپستر پسند. گورو بیکن دوستانه. زامبی متعصب حرفه ای. نویسنده.

تماس با ما