تب خوکی: اولین واکسن جهان علیه بیماری های کشنده حیوانات در ویتنام نزدیک به تایید شد

مقامات دامپزشکی جهانی و ایالات متحده گفتند که واکسن‌های ضد تب خوکی آفریقایی که در ویتنام آزمایش می‌شوند به تایید نزدیک شده‌اند و این یک پیشرفت بزرگ برای مقابله با بیماری مرگبار حیوانات است که به طور منظم مزارع خوک در سراسر جهان را ویران می‌کند.

تب آفریقایی خوک سال هاست که بازار جهانی گوشت خوک به ارزش 250 میلیارد دلار را مختل کرده است. در بدترین شیوع در سال 19-2018، حدود نیمی از جمعیت خوک‌های خانگی در چین، بزرگترین تولیدکننده جهان، جان خود را از دست دادند و خسارتی به بار آورد که بیش از 100 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

گرگوریو تورس، رئیس بخش علوم در سازمان جهانی، پس از چندین دهه تلاش ناموفق به دلیل پیچیدگی ویروس، دو واکسن که توسط دانشمندان آمریکایی در طرح‌های آزمایشی بزرگ توسط شرکت‌های ویتنامی آزمایش می‌شوند، نتایج “بسیار امیدوارکننده” را نشان می‌دهند. برای سلامت حیوانات (WOAH)، در یک مصاحبه تلفنی به رویترز گفت.

تورس با اشاره به اینکه این دو واکسن “احتمالاً بالاترین شانس موفقیت” و مجاز شدن برای فروش در سراسر جهان را دارند، گفت: “ما هرگز آنقدر به دریافت واکسنی که ممکن است موثر باشد نزدیک نبوده‌ایم.”

هر دو واکسن برای استفاده تجاری آزمایشی در ویتنام تأیید شده اند که اکنون تکمیل شده است. مرحله بعدی مجوز سراسری، اولین واکسن تب خوکی آفریقایی و فروش احتمالی در خارج از کشور خواهد بود.

توماس ویلساک، وزیر کشاورزی ایالات متحده گفت، علیرغم اینکه این کشور تاکنون از ویروس در امان بوده است، احتمالاً علاقه به خریدهای احتیاطی در ایالات متحده وجود دارد.

ویلساک در مصاحبه ای با رویترز در ماه آوریل، در مورد خرید احتمالی واکسن های ویتنامی گفت: “معلوم است که علاقه خاصی وجود خواهد داشت.”

این واکسن‌ها در ویتنام آزمایش شدند، جایی که تب خوکی یک تهدید دائمی است، زیرا نمی‌توان آن‌ها را در ایالات متحده توسعه داد زیرا ویروس در آنجا وجود ندارد.

WOAH در گزارشی منظم هفته گذشته اعلام کرد از سال 2021، تب خوکی که برای انسان کشنده نیست، در نزدیک به 50 کشور گزارش شده است و باعث مرگ حدود 1.3 میلیون خوک شده است.

در حال حاضر هیچ شیوع عمده ای وجود ندارد، اما وام دهنده تجارت کشاورزی Rabobank در ماه آوریل هشدار داد که شیوع احتمالی این بیماری، به ویژه در چین، در میان خطرات اصلی صنعت جهانی گوشت خوک باقی مانده است.

سخنگوی وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا گفت که محققان وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) نتایج یکی از واکسن‌ها به نام NAVET-ASFVAC را که با همکاری شرکت ویتنامی NAVETCO ساخته شده است، بررسی کرده‌اند.

وزارت کشاورزی ایالات متحده گفت: پس از اینکه واکسن سطح بالایی از کارایی و خطرات ایمنی را در آزمایشات نشان داد، 600000 دوز برای فروش اولیه به کشاورزان خوک در ویتنام تایید شد که از این تعداد 40000 مورد اول “بدون هیچ مشکل ایمنی تحویل داده شده است.”

وزارت کشاورزی ایالات متحده گفت که پس از یک سکسکه اولیه که استفاده از واکسن پس از مرگ ده ها خوک در تابستان گذشته به دنبال تلقیح در مزارع که از واکسن خارج از برچسب استفاده می کردند، به حالت تعلیق درآمد. .

USDA گفت، پس از از سرگیری تحویل با نظارت دامپزشکی کافی، هیچ مشکلی ظاهر نشد.

NAVET-ASFVAC یک واکسن ضعیف شده ویروس زنده است، مانند واکسن هایی که در واکسیناسیون های معمول کودکان در سراسر جهان استفاده می شود. استفاده از واکسن‌های ویروس زنده غیرمجاز در چین در سال‌های گذشته نگرانی‌هایی را ایجاد کرد که این واکسن‌ها باعث ظهور گونه‌های جدیدی از تب خوکی شدند.

فقط داده های محدودی از آزمایشات چینی در مورد واکسن ویروس زنده علیه تب خوکی در دسترس است.

دومین واکسن آزمایش شده در ویتنام، AVAC ASF LIVE، که توسط محققان آمریکایی کشف و توسط شرکت ویتنامی AVAC تجاری شد، در طول استقرار آزمایشی خود به خوک های بیشتری نسبت به NAVET-ASFVAC تحویل داده شده است، اما وزارت کشاورزی ایالات متحده اعلام کرد که هنوز داده ها را بررسی نکرده است.

NAVETCO، AVAC و وزارت کشاورزی ویتنام، که مسئول تایید واکسن های دامپزشکی هستند، به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

Makayla Massey

کاشف برنده جایزه کل معتاد زامبی. متعصب فرهنگ پاپ بی عذرخواهی. تواهولیک.

تماس با ما