تویوتا در 24 ساعت لمانز با چالش‌گران جدیدی روبرو می‌شود

برای اولین بار از سال 2017، مسابقات 24 ساعته لمان فرانسه در آخر این هفته تعداد انگشت شماری از خودروهای خودروسازان بزرگ را به نمایش می گذارد که برای کسب جایزه برتر رقابت می کنند. تویوتا که در پنج سال گذشته به عنوان تنها خودروساز بزرگ پیروز شده است، اکنون با میدان شلوغی روبرو شده است.

همچنین خودروهای کارخانه‌ای از کادیلاک، پژو و پورشه، به همراه ورودی‌های مستقل از Glickenhaus، Vanwall، Jota و Action Express Racing برای پیروزی کلی مبارزه خواهند کرد. اما سرفصل همه اینها بازگشت فراری است که 50 سال است در کلاس برتر که اکنون هایپرکار نامیده می شود، نبوده است.

زمانی که تصمیم گرفتیم به این پروژه متعهد شویم، با وفاداری به سنت خود مسیر نوآوری و توسعه را در پیش گرفتیم که مسیر را به عنوان زمین ایده آل برای عبور از مرزهای راه حل های تکنولوژیکی پیشرفته می بیند، راه حل هایی که به مرور زمان منتقل خواهند شد. جان الکان، رئیس فراری، هنگام عرضه هایپرکار جدیدش گفت.

پورشه با 19 برد بیشترین برد در لمان را دارد و اولین پیروزی خود را در کلاس برتر در سال 1970 به دست آورد.

توماس لادنباخ، رئیس موتوراسپرت پورشه، در اوایل سال جاری گفت: «ما بیستمین برد کلی در فرانسه را در نظر گرفته‌ایم.

شرکت‌های بزرگ سال‌ها بود که کلاس برتر مسابقات جهانی استقامت FIA را که لمانز مهم‌ترین بخش آن است، به دلیل هزینه‌های بالای مسابقه کنار گذاشته بودند. بودجه‌های سالانه در سال 2017 به 200 میلیون یورو یا حدود 226 میلیون دلار نزدیک می‌شدند. اما تغییرات در کلاس برتر و ساختار هزینه‌ها باعث بازگشت شرکت‌ها شده است. پیر فیون، رئیس باشگاه اتومبیل‌رانی، که لمان را از اولین اجرا در سال 1923 سازماندهی کرده است، گفت که بودجه‌ها در حال حاضر حدود 80 درصد کمتر شده است.

بازگشت خودروسازان بزرگ مصادف با مسابقه ای است که صدمین سالگرد خود را جشن می گیرند.

فیون در رابطه با آنچه که خودروسازان، به ویژه فراری را به خود جلب کرد، گفت: “محرک جدیدی در مورد مسابقات استقامتی وجود دارد، به علاوه من مطمئن هستم که صدمین سالگرد برای آنها نیز معنایی دارد.”

فراری، تویوتا و پورشه 33 از 90 پیروزی کلی مسابقات لمانز را به دست آورده اند. در سال‌های اخیر، فراری و پورشه خودروها را تنها در رده‌های پایین‌تر گرند تورینگ WEC وارد کرده‌اند. رقابت آن‌ها با یکدیگر برای کسب افتخارات کلی برای بسیاری از علاقه‌مندان و برای باشگاه خودرویی که صاحب WEC است، آرزوی دیرینه‌ای بود.

پس از اینکه پورشه و برند خواهرش آئودی، تویوتا را به عنوان تنها سازنده رقابت در رده برتر، که در آن زمان Le Mans Prototype 1 یا LMP1 نامیده می شد، ترک کردند، پس از فصل 2017، باشگاه خودرو در تلاش بود تا خودروسازان را به عقب برگرداند. محور اصلی داستان، مسابقات قهرمانی خودروهای ورزشی WeatherTech است که توسط انجمن بین المللی ورزش های موتوری مستقر در فلوریدا یا IMSA برگزار می شود.

فیلون گفت، از آنجایی که “بازار ایالات متحده برای تولیدکنندگان بسیار مهم است، باید یک دسته بندی جدید ایجاد شود، که جایگزین خودروی LMP1 شود، که تیم ها می توانند در هر دو IMSA و WEC با هزینه ای برابر با توسعه یک ماشین فقط برای یک خودرو مسابقه دهند. قهرمانی.

چندین هدف برای کلاس جدید وجود داشت: باید ارزان تر از LMP1 بود. حفظ فناوری هیبریدی سازگارتر با محیط زیست که در حال حاضر در سراسر ورزش موتوری استفاده می شود. دارای طرح های جذاب خودرو؛ و به هر تیمی فرصت برد بدهد.

نتیجه کلاس جدید هایپرکار WEC بود که برای سال 2021 معرفی شد. تا آن زمان، فراری و پورشه هر دو تمایل خود را برای رقابت در این دسته اعلام کرده بودند، پس از اینکه برنامه‌های مسابقه استقامتی جدید خود را ایجاد کردند. در IMSA به آن کلاس Grand Touring Prototype گفته می شود که پورشه و کادیلاک در هر دو قهرمانی با هم رقابت می کنند. بی ام و در سال 2024 به آنها ملحق خواهد شد، زمانی که آلپاین و لامبورگینی نیز برنامه های مسابقه ای درجه یک را آغاز کنند.

در مجموع 16 اتومبیل در کلاس هایپرکار این آخر هفته در Le Mans مسابقه خواهند داد که از 5 اتومبیل در سال 2022 افزایش یافته است و به احتمال زیاد سال آینده خواهد آمد.

برای جذب خودروها، فیلون توضیح داد که باید “تکامل ذهن همه سازندگان” صورت می گرفت.

“در سال 2014 [when LMP1’s heyday began as Porsche joined Toyota and Audi]وی افزود، انجام چنین کاری غیرممکن بود. «چون همه می‌خواستند بهترین و پیشرفته‌ترین ماشین‌ها را داشته باشند.

«حالا ذهن سازندگان متفاوت است. آنها می خواهند در دو دوره قهرمانی رقابت کنند، پول زیادی خرج نکنند و می خواهند شانس قهرمانی داشته باشند.

او گفت که این اکنون آغاز “دوران طلایی جدید برای استقامت” است.

در آخرین دور مسابقات WEC در پیست Spa-Francorchamps در ماه آوریل، حدود 70000 تماشاگر در مسابقه شرکت کردند که از حدود 54000 نفر در سال 2022 افزایش یافت، زیرا طرفداران به میدان رو به رشد خودروسازان پاسخ دادند.

فیلون گفت: «ما در حال حاضر افراد بیشتری به موتوراسپرت علاقه مند هستیم و از زمان سریال فرمول 1، «Drive to Survive» در نتفلیکس، جوانان علاقه مند بیشتری داریم.

«نسل جوان می‌داند که موتوراسپرت فقط برای رانندگی ماشین نیست. این یک تیم است، این یک ماجراجویی انسانی است، داستان های زیادی برای گفتن وجود دارد.”

راب لوپن، مدیر تیم تویوتا، گفت که تیمش که در سه مسابقه اول WEC در این فصل پیروز شده بود، تیمی بود که شکست خورد.

او گفت: “ما باید مورد علاقه باشیم.”، اگرچه فراری به تویوتا به ویژه در اسپا نزدیک تر شده است. “اما هنوز باید یک کار عالی انجام دهید. با یا بدون رقبا، اگر کار بی نقصی انجام ندهید، در لمانز رحمتی وجود ندارد.”

این مسابقه شبیه هیچ مسابقه دیگری در WEC نیست. طولانی ترین رویداد بعدی پس از هشت ساعت به پایان می رسد. و در لمانز، در مجموع حدود 60 اتومبیل با هم رقابت می کنند، در حالی که انتظار می رود در مسابقات دیگر 38 اتومبیل به رقابت بپردازند. این به این معنی است که احتمال بسیار بالاتری وجود دارد که مشکلی روی یک اتومبیل پیش بیاید و آن را مجبور به توقف کند یا آنجا. تصادفات خواهد بود مرحله شبانه لمانز، زمانی که خستگی زیاد می شود و دید راننده کاهش می یابد، بسیار خطرناک است.

تویوتا می داند که با چه سرعتی می توان یک موقعیت برنده در لمانز را از دست داد. قبل از بردهای فعلی، خودروهایش چندین بار خراب شدند، به ویژه در سال 2016 که نزدیک به پایان پیشرو بود.

برای کلاس هایپرکار جدید، قوانینی وجود دارد که همه ماشین‌ها با سرعتی مشابه حرکت کنند تا مسابقات نزدیک باشد. این مزیت اضافی در کاهش هزینه ها دارد زیرا تیم ها نیازی به صرف هزینه برای ایجاد سرعت بیشتر ندارند.

راه اصلی دستیابی به این امر با افزودن بالاست فلزی به خودروها است. خودروهای سریع‌تر وزن بیشتری دریافت می‌کنند، در حالی که خودروهای کندتر وزن کمتری دارند. تویوتا باید 13 کیلوگرم بیشتر، حدود 29 پوند، از فراری در لمانز و 34 کیلوگرم بیشتر از پورشه حمل کند.

این، در تئوری، به تازه واردان شانس واقعی برای شکست دادن تویوتا می دهد، زیرا حجم اضافی آن، لبه آن را کاهش می دهد.

“لمانز برای ما رویداد سال است و امسال حتی بزرگ‌تر، زیرا پس از پنج بار پیروزی، داشتن این رقبا اکنون که امروز داریم، بازگشته‌ایم. لوپن در مورد رقابت جدید تویوتا گفت: این همان چیزی است که ما به دنبالش هستیم. سخت خواهد بود، شدید، احساسی خواهد بود. شاید با پیروزی در مسابقه صد سالگی، تاریخ نگاری شود.

Emerson Brooks

گورو تلویزیون. حل کننده مشکل علاقه مندان به وب. ماون مسافرتی بی عذرخواهی تنظیم کننده.

تماس با ما