افزایش 100 درصدی قیمت پیاز و گوجه فرنگی در بازار

فرارو- قیمت برخی از اقلام تابستانی در هفته گذشته افزایش یافته است به طوری که قیمت پیاز سفید و شیرین در فروشگاه های تهران به ۱۶ هزار تومان و پیاز قرمز به ۲۲ هزار تومان رسیده است. این در صورتی است که چند هفته پیش قیمت آن حدود 11 تا 14 هزار تومان بود.

لطفا فرار کنید قیمت گوجه فرنگی با افزایش بیش از 100 درصدی از کیلویی 9000 تومان در ماه گذشته به بیش از 20000 تومان رسیده است و این در حالی است که افزایش قیمت ارز منجر به افزایش صادرات محصولات کشاورزی و افزایش چشمگیر آن شده است. روزانه تعدادی از محصولات کشاورزی صادر می شود ایرانیان را به بازار کشورهای همسایه از جمله پاکستان و عراق بیاورید. همین موضوع باعث شده تا در داخل با کمبود عرضه مواجه شویم و قیمت برخی محصولات تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند.

در عین حال اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و تره بار فروشان استان تهران، تغییر فصل را عامل افزایش قیمت ها عنوان می کند و می گوید: همیشه در این موقع از سال، محصولات منطقه به بازار می رسد. پایان سال و محصولات به جنوب کیشور می رسد و این تغییر منجر به تغییر قیمت برخی اقلام می شود.

و در پاسخ به اینکه آیا بارندگی های اخیر منجر به از بین رفتن محصولات از جمله گوجه فرنگی و پیاز و افزایش قیمت آن نشده است؟ گفت: بارندگی اتفاقی است اما دلیل آن واقعی نیست و ممکن است منجر به کندی برداشت محصول شود.

این کارگر با اشاره به اینکه معمولا با ورود مقادیر زیادی گوجه و پیاز محصولات ارزان می شود، افزود: در سال های گذشته این روند 15 روز تا یک ماه به طول می انجامید، اما به نظر می رسد امسال محصولات به بازار عرضه شود. زودتر از جنوب به بازار می آید و قیمت ها کاهش می یابد.»

چرا پیاز و گوجه فرنگی گران شد؟

افزایش 100 درصدی قیمت پیاز و گوجه فرنگی در بازارآلی گانبری، دستیار وزیر سابق کشاورزی و کارشناس مسائل اقتصادی گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه با نزدیک شدن به فصل سرما شاهد افزایش قیمت محصولات کشاورزی در بازار هستیم، گفت: این موضوع دلایل متعددی دارد که اولاً به دلیل افزایش تورم در بازارهای مختلف است. ، شاهد افزایش این تورم در بازارهای مصرف هستیم. در حال حاضر بازار محصولات غذایی و کشاورزی با این وضعیت مواجه است که باعث افزایش قیمت اقلام در بازار شده است.

وی افزود: در وهله دوم به دلیل افزایش تقاضا در بازار و کمبود عرضه، قیمت محصولات کشاورزی در بازار افزایش یافته است. همچنین با توجه به فرا رسیدن فصل سرما، کمبودهایی در بازار وجود دارد. افزایش میزان صادرات و ممنوعیت واردات و همچنین احتکارهای احتمالی در بازار از دیگر مواردی است که می تواند زمینه افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مردم را فراهم کند.

قنبری گفت: متاسفانه در حال حاضر وضعیت کشاورزی در کشور مساعد نیست و به دلیل مشکلاتی مانند کمبود آب، خشکسالی و فرسایش خاک شاهد کاهش تولید محصولات در کشور هستیم. از سوی دیگر با توجه به وضعیت کشور در چند سال اخیر و وخامت اوضاع، موج مهاجرت حتی به کشاورزان نیز رسیده است که امنیت غذایی کشور را تهدید می کند و علاوه بر کمبود، افزایش قیمت محصولات کشاورزی نیز یکی از دلایل آن است. به هر حال تا زمانی که به برنامه ای صحیح و اصولی در زمینه محصولات کشاورزی برسیم، بر اساس امکانات موجود بتوانیم مواد غذایی مورد نیاز کشور را تولید کنیم، قیمت ها در بازار همیشه افزایش می یابد.

دستیار سابق وزیر کشاورزی با اشاره به اینکه دولت در تامین نیاز کشاورزان با مشکل مواجه است افزود: به ویژه در تامین کود و کود به دلیل افزایش قیمت این اقلام و حذف ارز دولتی است. برای واردات خود، کشاورزان در برخی استان ها با چالشی در این زمینه مواجه شدند. بر این اساس دولت باید بتواند به نیازهای کشاورزان پاسخ مناسبی دهد تا تولیدات کشاورزی در کشور به حد قابل قبولی برسد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط تورمی کشور، افزایش قیمت کالاهای اساسی و مایحتاج مردم امری اجتناب ناپذیر است و تا زمانی که دولت نتواند تورم را مهار کند و نقدینگی را مهار کند، شاهد افزایش قیمت در بازار خواهیم بود. هر روز قیمت ها در معرض تغییر هستند. بنابراین در چنین شرایطی قیمت کالاها و خدمات همچنان به رشد خود ادامه می دهد، در چنین شرایطی عرضه کالا در کشور و بازارهای مختلف نسبت به تقاضا متعادل نیست و این امر قیمت ها را بالا می برد.

متاسفانه با توجه به وضعیت تورم راکد در اقتصاد کشور، این مشکل باعث کاهش عرضه در اقتصاد کشور شده است. زیرا در حال حاضر تولیدکنندگان با مشکلات زیادی مواجه هستند که مانع از آن می شود، وضعیت اقتصادی کیشور به تعادل خواهد رسید.

Walker Jimenez

طرفدار تلویزیون آزاد. علاقه مندان به سفر نرد وب. گیمر. علاقه مندان به الکل ارتباط دهنده. نینجا غذا. پیشگام آبجو.

تماس با ما