هائیتی: دبیرکل سازمان ملل از کشورها می خواهد استقرار نیروها را در نظر بگیرند



CNN

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از جامعه بین‌المللی خواسته است که استقرار نیروها در هائیتی را برای رسیدگی به بحران‌های فزاینده بشردوستانه و امنیتی در این کشور بررسی کنند.

اظهارات گوترش تنها چند روز پس از درخواست خود دولت هائیتی برای کمک نظامی بین‌المللی مطرح می‌شود، زیرا این کشور با خشونت‌های گسترده گروه‌ها، شیوع مرگبار وبا و تظاهرات ضد دولتی که از اواخر ماه اوت این کشور را فلج کرده است، سروکار دارد. این کشور عمدتاً بسته شده است زیرا مردم هائیتی علیه خشونت مزمن باندها، فقر، ناامنی غذایی، تورم و کمبود سوخت تظاهرات می کنند.

«من از جامعه بین‌المللی می‌خواهم که به ما کمک کند و به هر طریق لازم از ما حمایت کند تا اوضاع بدتر نشود. ما باید بتوانیم آب را توزیع کنیم، و دارو به عنوان وبا در حال بازگشت است. ما باید مشاغل را بازگشایی کنیم و جاده ها را برای پزشکان و پرستاران پاکسازی کنیم تا بتوانند کار کنند. آریل هنری، نخست وزیر روز چهارشنبه گفت: ما از آنها کمک می خواهیم تا بتوانیم سوخت را توزیع کنیم و مدرسه بازگشایی شود.

گوترش روز یکشنبه از جامعه بین‌الملل خواست تا درخواست دولت هائیتی برای استقرار فوری نیروهای مسلح بین‌المللی را به عنوان یک موضوع فوری در نظر بگیرند.

این نیرو دقیقاً از چه چیزی تشکیل خواهد شد، هنوز مشخص نیست.

پایتخت هائیتی، پورتو پرنس، تابستان امسال شاهد نبردهای وحشیانه باندها بود که شاهد شعله ور شدن کل محله ها بود، هزاران خانواده آواره شدند و دیگران در خانه هایشان به دام افتادند، زیرا حتی در جستجوی آب و غذا می ترسیدند آنجا را ترک کنند.

صدها نفر کشته، مجروح یا مفقود شدند. جنایتکاران هنوز بخش‌هایی از پرجمعیت‌ترین شهر کشور را کنترل یا تحت تأثیر قرار می‌دهند و آدم‌ربایی برای باج‌گیری، تحرکات روزمره ساکنان را تهدید می‌کند. در هفته‌های اخیر، تظاهرکنندگان در چندین شهر خواهان استعفای هنری در مواجهه با قیمت‌های بالای سوخت، تورم فزاینده و جنایات کنترل نشده بودند.

خشم آنها در ماه گذشته بیشتر شد، زمانی که هنری اعلام کرد که یارانه های سوخت را به منظور تامین مالی دولت کاهش می دهد – اقدامی که قیمت ها را در پمپ دو برابر می کند. باندهای قدرتمند هائیتی با مسدود کردن بندر اصلی این کشور در پورتو پرنس، بحران سوخت را تشدید کردند.

ژان جونیور جوزف، مشاور هنری، روز دوشنبه به سی‌ان‌ان گفت: «امیدواریم جامعه بین‌الملل به سرعت نیروهای مسلح متخصص را در پاسخ به درخواست ما قبل از بدتر شدن اوضاع بفرستد».

Erica Ferrell

نینجا موسیقی غرور آفرین. حل کننده مشکل متخصص حرفه ای سفر. دردسر ساز. ارتباط گر مشتاق

تماس با ما