اخبار مختصر 04 آوریل 2023 |

این خبر مختصر از سازمان ملل است.

WHO: دسترسی بهتر به مراقبت های باروری، ضروری برای سلامت جهانی

سازمان بهداشت جهانی (WHO) روز سه شنبه هشدار داد که از هر شش نفر در سراسر جهان یک نفر تحت تأثیر ناباروری قرار دارد و دسترسی به مراقبت های مقرون به صرفه کافی نیست.

ناباروری، که مردان و زنان را تحت تاثیر قرار می دهد، با عدم موفقیت در بارداری پس از 12 ماه یا بیشتر از مقاربت جنسی محافظت نشده تعریف می شود. آژانس بهداشت سازمان ملل می گوید که نرخ ناباروری برای کشورهای با درآمد بالا، متوسط ​​و پایین “مقایسه” است.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: «نسبت بسیار افراد آسیب دیده نیاز به گسترش دسترسی به مراقبت های باروری را نشان می دهد و اطمینان حاصل شود که این موضوع دیگر در تحقیقات و سیاست های بهداشتی کنار گذاشته نمی شود، به طوری که راه های ایمن، مؤثر و مقرون به صرفه برای دستیابی به والدینی در دسترس باشد». ، تدروس آدهانوم گبریسوس.

هزینه‌های مراقبت ناباروری کم است و بسیاری از بیماران پس از پرداخت هزینه‌های درمانی مانند این با هزینه‌های هنگفت بهداشتی مواجه می‌شوند. درونکشتگاهی WHO گفت لقاح (IVF).

در بسیاری از کشورهای با درآمد پایین و متوسط، یک دور IVF می تواند بیش از درآمد سالانه متوسط ​​هزینه داشته باشد.

شورای حقوق بشر حول حقوق محیط زیست متحد می شود

شورای حقوق بشر روز سه شنبه با پایان دادن به یک جلسه ماراتن پنج و نیم هفته ای در ژنو، با تقویت اجماع بین المللی در مورد حق برخورداری از محیط زیست پاک، سالم و پایدار موافقت کرد.

این پیشنهاد، که بدون رای به تصویب رسید، از کشورها می‌خواست در هنگام رسیدگی به چالش‌های زیست‌محیطی، احترام به حقوق بشر را تضمین کنند، از فعالان محیط‌زیست محافظت کنند و دسترسی به عدالت، “از جمله یک راه حل موثر” را در مورد مسائل سبز فراهم کنند.

در حالی که قطعنامه‌های مربوط به محیط‌زیست در گذشته توسط این نهاد متشکل از 47 عضو به تصویب رسیده بود، آخرین متن بر اساس دو قطعنامه مهم مورد توافق شورای حقوق بشر و مجمع عمومی در سال‌های 2021 و 2022 است که حق جهانی برای داشتن یک انسان پاک و سالم را تثبیت می‌کند. و محیط زیست پایدار برای اولین بار.

همین هفته گذشته، در یک تصمیم تاریخی دیگر، مجمع عمومی سازمان ملل متحد از دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) خواست تا در مورد تعهدات قانونی کشورها در رابطه با تغییرات آب و هوایی تصمیم گیری کند و حرکت جهانی را به سمت استاندارد قانونی برای عدالت آب و هوایی ایجاد کند.

تونس: سخنان تنفر، خشونت علیه کشورهای جنوب صحرا مهاجران باید پایان یابد

کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل (CERD) روز سه شنبه اعلام کرد مقامات تونس باید اظهارات نژادپرستانه سیاستمدارانی را که مهاجران آفریقایی جنوب صحرا را هدف قرار می دهند، “علناً محکوم کنند و از خود فاصله بگیرند”.

کارشناسان مستقل منصوب شده از سوی سازمان ملل گفتند که از اظهارات قیس سعید، رئیس جمهور تونس در فوریه گذشته، که در آن به مهاجران کشورهای جنوب صحرای آفریقا حمله کرد و ادعا کرد که ورود آنها برای تغییر ساختار جمعیتی تونس، “هیجان زده” شده اند.

کمیته این هشدار را صادر کرد و گفت که این اظهارات در تضاد با تعهدات بین المللی تونس تحت کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض نژادی است.

اظهارات رئیس جمهور سعید باعث ایجاد خشونت علیه مهاجران صحرای جنوب صحرا شد که بسیاری از آنها از خانه و کار خود اخراج شدند و همچنین افزایش بازداشت های خودسرانه.

کارشناسان همچنین از تونس خواستند تا با همه اشکال تبعیض نژادی و خشونت نژادپرستانه علیه سیاه پوستان آفریقایی از جمله شهروندان سیاه پوست تونسی مبارزه کند.

دومینیکا توماشفسکا-مورتیمر، اخبار سازمان ملل.

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما