چرا هر شهر جام جهانی زنان دو نام دارد؟

هنگامی که هواداران فوتبال در این ماه قبل از جام جهانی زنان وارد نیوزیلند می شوند، ممکن است نه در اوکلند یا ولینگتون، بلکه در “Tāmaki Makaurau” (“Tah-mah-key Ma-kow-row”) یا “Te” استقبال کنند. Whanganui-a-Tara” (“Tay Fung-a-noo-ee a Tah-rah”).

این نام‌ها – که شهرها به زبان بومی کشور، te reo Maori نامیده می‌شوند – در اسناد رسمی جام جهانی زنان امسال منعکس شده است، که زبان‌ها و تصاویر بومی را به‌طور غیرقابل تأسف در خط مقدم قرار داده است.

هر شهری که میزبان یک مسابقه باشد با نام های انگلیسی و بومی خود فهرست شده است، و فیفا در این ماه اعلام کرد که پرچم های کشورهای اول و مائوری را در هر استادیوم به اهتزاز در خواهد آورد. رئیس فدراسیون فوتبال استرالیا گفت، این تلاش پس از آن انجام شد که مقامات فوتبال و دولت در کشورهای میزبان برای رویکردی فراگیرتر تلاش کردند و این برای بسیاری از افراد بسیار مهم است.

در نیوزلند، این تصمیم منعکس کننده یک گفتگوی مداوم در مورد هویت ملت است. برای چندین دهه، بسیاری از نیوزلندی‌ها به طور معمول نام مائوری شهرها و شهرستان‌های این کشور را به اشتباه تلفظ می‌کردند. Taupō (“پنجه پا”) “Towel-po” تلفظ می شد. Ōtāhuhu (اوه-تاه-هو) “Oter-hu” بود. و Paraparaumu (“para-para-oo-moo”) گاهی اوقات به سادگی به عنوان “پرام” نامیده می شد.

اخیراً قانون‌گذاران، صدا و سیما و بسیاری از عموم مردم این تلفظ‌های نادرست را به عنوان بخشی از تلاش ملی هماهنگ برای بیان صحیح نام‌ها کنار گذاشته‌اند. در همان زمان، بسیاری از نام‌های اصلی مائوری شهرهای خود را به جای جایگزین انگلیسی خود انتخاب می‌کنند. سال گذشته، یک طومار رسمی برای تغییر نام کشور و بازگرداندن نام‌های مائوری توسط بیش از 70000 نفر امضا شد.

جولیا دی برس، زبان شناس در دانشگاه ماسی در نیوزیلند، می گوید: «قبلاً، گفتن نام ها درست به نظر می رسید. “و اکنون این یک انتخاب به نظر می رسد.”

همی دیل، مدیر آموزش متوسطه مائوری در دانشگاه اوکلند، گفت که بازدیدکنندگان باید کاملاً از این نام‌ها و همچنین تبریک رایج “kia ora” (“key ow-rah”) استفاده کنند.

او گفت: «زمانی که حروف صدادار را درک کردید، می توانید زبان خود را در اطراف بیشتر کلمات بچرخانید – صداهای بلند، صداهای کوتاه، ماکرون، خط افقی بالای یک مصوت که نشان دهنده یک هجای تاکیدی است.

(نکته: نیوزلندی‌های خارج از کشور – از هر تباری – اغلب به خود اجازه می‌دهند که چگونه خارجی‌ها کلمه «مائوری» را می‌گویند. تلفظ صحیح به «Mao-ree» نزدیک‌تر است و هرگز «May-or-i» نیست. جمع به سادگی «مائوری» است، بدون «s» که در زبان ظاهر نمی شود.)

حمایت از نام مکان های مائوری در سراسر زندگی نیوزیلند قابل مشاهده است: نیوزلندی ها به طور فزاینده ای سرزمین خود را Aotearoa می نامند، نام مائوری که اغلب به عنوان “سرزمین ابر سفید طولانی” ترجمه می شود و مائوری ها از آن برای اشاره به این کشور استفاده می کنند. برای چندین دهه، اگر نه قرن ها. نام‌های مائوری و انگلیسی توسط سرویس پیش‌بینی آب‌وهوای کشور، در نقشه‌های رسمی جدید منتشر شده و در تابلوهای جاده‌های کشور استفاده می‌شود.

راوینیا هیگینز، کمیسر زبان مائوری این کشور گفت که این تغییرات اثر یک جنبش چند دهه برای احیای زبانی است که خطر نابودی آن توسط استعمار وجود دارد.

با تبدیل شدن ساکنان انگلیسی زبان به جمعیت غالب، مائوری و زبان آنها به حاشیه رانده شدند و سرکوب شدند. در اواخر دهه 1980، کودکان مائوری به دلیل صحبت به این زبان در مدرسه مورد ضرب و شتم قرار می گرفتند و بسیاری از بزرگسالان ترجیح می دادند آن را به خانواده خود منتقل نکنند.

از دهه 1970، جنبش احیای زبان مائوری منجر به پذیرفتن زبان مائوری به عنوان یکی از دو زبان رسمی کشور، در کنار زبان اشاره، و تأسیس نزدیک به 500 مدرسه در دوران کودکی شد که در آنها منحصراً مائوری صحبت می شود.

بسیاری از نیوزلندی های غیر مائوری این تغییر را پذیرفته اند و لیست های انتظار طولانی برای دوره های زبان مائوری وجود دارد. دولت قصد دارد تا سال 2040 یک میلیون نیوزلندی – تقریباً یک پنجم جمعیت – به زبان اصلی مائوری داشته باشد.

اما برای یک اقلیت کوچک اما پر سر و صدا، جامعه دوفرهنگی به‌جای فراگیر، تفرقه‌انگیز تلقی می‌شود.

سال گذشته، پس از اینکه شکلات‌ساز Whittakers بسته‌بندی تخته‌های شکلات شیری خود را برای خواندن Miraka Kirimi (شیر خامه‌ای) به طور موقت تغییر داد، برخی در نیوزلند خواستار تحریم این برند شدند. مسئله تابلوهای جاده‌ای دوزبانه در آستانه انتخابات عمومی امسال، جایی که پرسش‌های مربوط به سیاست‌های نژادی به یکی از ویژگی‌های شعارهای راست میانه تبدیل شده است، اهمیت زیادی پیدا کرده است.

نام مکان‌ها، به‌عنوان برخی از نمونه‌های قابل مشاهده‌تر تغییر، در نزاع گرفتار شده‌اند. در این بحث گمشده این واقعیت است که نام های استعماری این کشور اغلب ربطی به مکان هایی که به آن مربوط می شود نداشتند.

به عنوان مثال، کرایست چرچ برای یادآوری یک کالج در دانشگاه آکسفورد نامگذاری شد، در حالی که نام اوکلند به عنوان تشکر از جورج ادن، ارل اوکلند، اعطا شد. ادن رئیس فرماندار سابق نیوزلند به نام ویلیام هابسون بود که این نام را انتخاب کرد. ادن هرگز پا به شهر نگذاشت.

هانا اسکرت وایت، معلم، مدافع و مترجم مائوری که با هنرمندانی مانند لرد خواننده کار کرده است، می‌گوید در مقابل، نام مکان‌های مائوری منعکس‌کننده اطلاعات خاص مکان است، از جمله داستان‌های مهم یا جایی که ممکن است غذا پیدا شود.

او گفت: «نام‌های مائوری به ما داستان می‌گویند. “آنها از تاریخ ما صحبت می کنند، از رویدادهای مهم، و در واقع به عنوان جیب های دانش عمل می کنند، به این ترتیب ما اطلاعات را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کنیم.

زمانی که این نام‌ها حذف می‌شوند، سیستم‌های دانش ما نیز در این فرآیند مختل می‌شوند.»

ترجمه‌های انگلیسی تاماکی ماکائوراو، همانطور که اوکلند در مائوری شناخته می‌شود، متفاوت است. یکی از نسخه ها نشان می دهد که این شهر، با بنادر و آتشفشان های حاشیه ای نخل، مکانی است که مورد علاقه بسیاری است. یکی دیگر داستان تاماکی، شاهزاده خانم زیبا، و طرفداران بسیار او را می گوید.

پائورا پورو، مدافع زبان مائوری و یکی از بنیانگذاران شرکت اجتماعی مائوری Te Manu Taupua، گفت: از دیدگاه مائوری، هر درک به یک اندازه معتبر است و قبایل منفرد یا iwi ممکن است به گونه‌ای متفاوت به آن برخورد کنند.

او گفت: «مردم تفاسیر خود را دارند، معنای خاص خود را دارند. من آن را به یک بند ناف نامرئی تشبیه می کنم که شما را به آن مکان وصل می کند، و به ارتباط سنتی اجدادتان، ارتباط، شغل یا استفاده از آن منطقه خاص.”

Noe Gilbert

علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. طرفدار الکل علاقه مند به فرهنگ پاپ مادام العمر. یک آدم فداکار قهوه

تماس با ما