هیجان انگیز روانشناختی جدید – نیویورک تایمز

چه کسی از همه بدتر است BAD SUMMER PEOPLE (Flatiron, 261 pp., $28.99) در تریلر اعتیاد آور اما روزنبلوم از آداب رفتاری که در میان ثروتمندان و مضطرب های اجتماعی در سالکومب، دهکده ای پوچ در جزیره آتش نیویورک رخ می دهد؟

آیا این جیسون است که با لورن ازدواج کرده اما با جن، همسر بهترین دوستش به او خیانت کرده است؟ در مورد تنیس حرفه ای، رابرت، که رابطه خود را با یک زن مسن متاهل در برابر دستگاه بند راکت به پایان می رساند، چطور؟ یا برایان، یک مرد صندوق سرمایه گذاری که مستعد این است که «چند دفعه سوار پلوتن خود می شود» را بی سر و صدا کند؟

این کتاب زمانی آغاز می‌شود که دنی لیویت، «کودک 8 ساله‌ای با آلرژی شدید به بادام‌زمینی»، در حالی که دوچرخه‌اش «شوین» را در پیاده‌روی پیاده‌روی می‌رود، با بدنش در شن‌ها مواجه می‌شود. مادرش، جسیکا، می‌گوید: «عالی، حالا او قرار است بچه «جسد مرده» باشد – این صحبت دالتون خواهد بود.

کیه؟ Whodunit؟ روزنبلوم به اوایل تابستان برمی گردد، جایی که گالری سرکشان از شایعات، ریاکاران، متقلبان را در معرض دید عموم قرار می دهد. او ناظر دقیق جزئیات کوچک و گفتن است. او می نویسد: «با گذشت تابستان، مواد پرکننده و تزریقی زنان از بین رفت. تا روز کارگر، همه آنها تقریبی از خود واقعی خود به نظر می رسیدند.

این اولین بازی برای روزنبلوم است که تابستان‌هایش را در سالتر می‌گذراند و به وضوح الهام‌بخش سالکامب است. (به جز بخش مربوط به قتل احتمالی.) با وجود این همه شخصیت قابل اعتراض، هر کسی حدس می‌زند که قبل از پایان تابستان مرده خواهد بود.


بسیاری از عناصر مقاومت ناپذیر در دانیل تروسونی استاد پازل (رندوم هاوس، 362 صفحه، 27 دلار) از جمله مایک برینک، یک مرد فوق العاده درخشان که به عنوان “استعدادترین پازلیست در جهان” شناخته می شود. یک زن زندانی نیز وجود دارد که به دلیل قتل وحشیانه دوست پسرش محکوم شده است – و نمی تواند یا نمی خواهد کلمه ای به زبان بیاورد. و نوشته ها و آیین های مرموز باستانی وجود دارد که از ماهیت خدا و خود هستی سخن می گوید.

آیا هیچ کدام از این ها زنگ می زند؟ (برای شروع، «بیمار خاموش» و «رمز داوینچی»، سلام.) این موضوع بسیار جذاب است، اما تروسونی – که تا همین اواخر ستون‌نویس داستان‌های ترسناک تایمز بود – در روایتی سرگیجه‌آور فرو می‌رود که بخشی از آن رمانتیک است. جست‌وجو، بحث‌های دانش‌آمیز درباره موضوعات مبهم و بخشی دیگر داستان ماجراجویی غم‌انگیز.

ماجرا از آنجا شروع می شود که برینک، که آسیب سرش در یک بازی فوتبال دبیرستانی باعث شد او با “سندرم اکتسابی ناگهانی دانشمند” مواجه شود، توسط روانشناس ارشدش، تسالی موزس، به زندان ممنوعه ایالت نیویورک احضار می شود. یکی از بیماران او، یک زندانی مشکل دار که پنج سال است صحبت نکرده است، یک پازل مرموز ساخته و نام برینک را پشت آن خط زده است.

موز به برینک می گوید: «اینجا اتفاق عجیبی در حال رخ دادن است. “چیزی که نمی توانم توضیح دهم.”

او تنها کسی نیست که با چیزهای فراتر از درک او گیج شده است.

آدم ربایی، تعقیب ماشین، شلیک گلوله، داشوندی به نام معمای، هجوم عمیق به تاریخ ظروف چینی، مرگ عروسک‌ساز معروف فرانسوی و باورهای کابالیست باستانی در مورد چگونگی “حرکت از انرژی خالص به هواپیمای مادی از طریق کلمات” – عناصر با سرعت چرخش سر جمع می شوند. تروسونی تمایل دارد ایده‌های قانع‌کننده را با پیشرفت‌های سریع طرح ترکیب کند که تحمل حتی بخشنده‌ترین خواننده را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

Brink بهترین چیز در مورد کتاب است. هنگامی که او پوست یک سیب را به صورت «مارپیچ ارشمیدسی کامل» می‌تراشد و «حس نظم و رفاه» را در «فاصله رو به رشد پوست از هسته» پیدا می‌کند، نمی‌توانید از تشویق خودداری کنید.


چهار روز پس از لارس اوبک، مردی که دلیلا واکر او را دوست داشت و در کالج گم کرده بود، یک پیام صوتی مرموز برای او می‌گذارد (“تو راست می‌گفتی، متاسفم”)، او متوجه می‌شود که او مرده است و در یک تصادف شکار به ضرب گلوله کشته شده است.

داستان هشدار آمیزی امی سوتر کلارک در مورد افراط گرایی مذهبی در شهرهای کوچک، بدن خود را دراز بکشید (فردا، 345 صفحه، 30 دلار)، دلیلا را – که اکنون در اواخر 20 سالگی خود قرار دارد و با نام دل شناخته می شود – به باور، مین.، شهری که فکر می کرد برای همیشه ترک کرده است، می آورد. بوئر کم و بیش توسط مسیحا کلیسای اداره می شود، که عقیده او حکم می کند که زنان «برای خدمت، پاک بودن، تسلیم شدن و لذت بردن شوهرانشان آفریده شده اند». (این موجودات فقیر به نام همسران نجیب شناخته می شوند و فلسفه آنها توسط حوا، زنی که لارس، دل را برای ازدواج با آن رها کرد، در یک وبلاگ محبوب با عنوان “سفر همسر نجیب” در بین عموم منتشر می شود.)

دل که از والدینش و از کلیسا دور شده بود، از زمانی که در نوجوانی با آن مخالفت کرد، تصمیم می گیرد خودش به مرگ لارس رسیدگی کند. او برای یک کارآگاه بی‌کفایت می‌سازد، به‌ویژه زمانی که تحقیقات خود را با متهم کردن حوا به داشتن رابطه نامشروع و توطئه با معشوقش برای کشتن لارس آغاز می‌کند. اما همانطور که تکه تکه یاد می‌گیریم، کار وحشتناکی که کلیسا با او انجام داد، می‌توانیم بخشی از خود ویرانگری تکانشی دل را ببخشیم.

سوئیتر کلارک با استفاده از گزیده‌هایی از یادداشت‌های قدیمی دل و نوشته‌های منتشر نشده در وبلاگ حوا، پرتره‌ای ویرانگر از یک موسسه فرقه‌مانند و شهری در تسخیر آن ترسیم می‌کند. حتی بدتر از آن چیزی است که ما تصور می کردیم.

Howard Gaines

مزاحم عمومی کافه قهوه. موسیقی نینجا. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما