اودسا در میان تهدیدهای تخریب به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد

این تصمیم ارزش جهانی برجسته سایت و وظیفه تمام بشریت برای محافظت از آن را به رسمیت می شناسد.

“حفاظت تقویت شده”

اودسا، یک شهر آزاد، یک شهر جهانی، بندری افسانه ای که اثر خود را در سینما، ادبیات و هنر به جا گذاشته است، در نتیجه تحت حفاظت تقویت شده قرار می گیرد. آدری آزولای، مدیر کل یونسکو، گفت: جامعه بین المللی.

“در حالی که جنگ ادامه دارد، این کتیبه تجسم عزم جمعی ما است تا اطمینان حاصل شود که این شهر، که همیشه بر تحولات جهانی غلبه کرده است، از ویرانی بیشتر محافظت می شود.

این تصمیم 194 کشور عضو کنوانسیون – که شامل روسیه نیز می شود – متعهد می شود که هیچ اقدام عمدی که ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم به سایت میراث جهانی آسیب برساند و در حفاظت از آن کمک نکنند.

مرکز تاریخی اودسا نیز در فهرست بیش از 50 میراث جهانی در خطر ثبت شده است که به آن امکان دسترسی به کمک های فنی و مالی تقویت شده بین المللی را می دهد.

اوکراین ممکن است برای اطمینان از حفاظت از اموال و در صورت لزوم کمک به بازسازی، در صورت حمله، درخواست کند.

رویه تسریع شده

با توجه به تهدیداتی که از سوی نیروهای مسلح روسیه و نیروهای بی‌نظم علیه شهر وجود داشت، کمیته میراث جهانی از یک روش اضطراری که توسط کنوانسیون میراث جهانی پیش‌بینی شده بود استفاده کرد.

در اوایل تابستان 2022، یونسکو با حمایت ایتالیا و یونان، کارشناسان بین‌المللی را با کارشناسان اوکراینی مرتبط کرد تا نامزدی را آماده کنند.

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین این درخواست را در اکتبر 2022 رسمی کرد و نامزدی طی هفته‌های بعد مورد ارزیابی قرار گرفت.

مرکز شهر تاریخی اودسا، با ضد تانک و سایر اقدامات دفاعی که اکنون در بحبوحه تهاجم روسیه انجام شده است.

مرکز شهر تاریخی اودسا، با ضد تانک و سایر اقدامات دفاعی که اکنون در بحبوحه تهاجم روسیه انجام شده است.

اقدامات اضطراری

به موازات فرآیند کتیبه، یونسکو اجرا شد اقدامات اضطراری در زمین برای کمک به محافظت از سایت

قابل ذکر است، سازمان اطمینان حاصل کرد که تعمیرات پس از آسیب های وارد شده توسط حملات روسیه به این منطقه انجام شده است موزه هنرهای زیبای اودسا و موزه هنرهای مدرن اودسا.

تا کنون، شهر تاریخی غرب اوکراین تحت بمباران مداومی قرار نگرفته است که شهر بندری ماریوپول را که زمانی پر رونق بود، صدها کیلومتر در شرق ویران کرد.

حفاظت دیجیتال

یونسکو نیز تجهیزاتی را برای دیجیتالی کردن نزدیک به 1000 اثر هنری و از مجموعه رسمی آرشیو ایالت اودسا. تجهیزاتی نیز برای محافظت از ساختمان ها و همچنین آثار هنری در فضای باز به نمایش گذاشته شد.

این اقدامات بخشی از برنامه اقدام کلی یونسکو برای اوکراین است که در حال حاضر بیش از 18 میلیون دلار برای حفظ آموزش، علم، فرهنگ و اطلاعات بسیج کرده است، زیرا نبرد برای کنترل کشور ادامه دارد.

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

تماس با ما