آیا مسجد امام اصفهان از فهرست یونسکو حذف شده است؟

پس از گذشت 4 ماه، ایرادات جبران ناپذیری در تعمیر گنبد مسجد عباسی اصفهان گزارش شد که منجر به تخریب گنبد قهوه ای رنگ، ایجاد اعوجاج در سطح خارجی گنبد و خوردگی در سطح گنبد شد. گنبد بیرونی این مسجد هشدار داد.

بر اساس این گزارش، علیرضا ایزدی با ابراز نگرانی از تاثیر تعمیرات غیراستاندارد بر بسیاری از گنبدهای تاریخی، گفت: آسیب های تعمیراتی حتی در گنبد سلطانیه زنجان نیز رخ داده است.

مسجد جامع عباسی مهمترین مسجد تاریخی اصفهان و یکی از مساجد میدان نقش جهان است که در دوران صفویه ساخته شده و از بناهای مهم معماری اسلامی به شمار می رود. مسجد عباسی در 15 دی 1310 با شماره ثبت 107 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال های بعد به همراه میدان نقش جهان به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

تعمیر آسیب

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان اواخر فروردین ماه امسال از پایان عملیات مرمت 11 ساله گنبد مسجد جامع عباسی خبر داد.

این گنبد با 500000 قطعه کاشی به کار رفته در نمای بیرونی، بزرگترین مسجد کاشی کاری شده گنبدی جهان به شمار می رود.

در فروردین ماه سال جاری و پس از جمع آوری داربست های نصب شده بر روی بدنه گنبد، تصاویری از گنبد تعمیر شده توزیع شد که نشان می دهد سطح بیرونی گنبد ترک خورده و چروکیده است و کاشی های ترمیم شده در نمای بیرونی گنبد نیز می باشد. تغییر رنگ داده و حتی تفاوت با کاشی های همسایه مقایسه شد.

همچنین عکس های منتشر شده نشان می دهد که گنبد مسجد 400 ساله عباسی تحت تاثیر وزن داربست هایی که به مدت 14 سال بر سطح این گنبد نصب شده و همچنین به دلیل رعایت نکردن اصول، متاثر شده است. تعمیر، در قسمت‌هایی فروریخت و اکنون تفاوت نیمی از گنبد با نیمه دیگر کاملاً محسوس است.

پس از مشاهده ایرادات جدی در مرمت این گنبد تاریخی، فعالان میراث فرهنگی و کارشناسان مرمت انتقادات خود را از مرمت غیراصلی این میراث ملی آغاز کردند اما در همان زمان مدیر پایگاه جهانی نقش جهان اصفهان به بیان نظرات خود پرداخت. کارشناسان، منتقدان و فعالان میراث فرهنگی علیه وی آسیب های وارد شده به نمای بیرونی این مسجد را «بی ارتباط» با مرمت تاریخی دانستند، این در حالی است که یزیدی در همان زمان در گفت و گو با خبرنگار النا گفت: روش های مرمتی که داریم. انجام شده تاکنون بدون مشکل نبوده و نیست. بیش از 13 سال است که مسجد امام به شکل کنونی و با داربست های متعدد دیده می شود.

تا زمانی که داربست در جای خود قرار نگیرد، خطاهایی وجود خواهد داشت. این امکان را فراهم کردم که ممکن است شکاف هایی در گنبد ایجاد شود، زیرا از سال 1320 فصول مختلفی روی این گنبد تعمیر شده است.

برخی از این تعمیرات فنی و دقیق نبودند. ما دقیقاً نمی دانیم که در حال حاضر چه دوره ای از اشتباهات تعمیر را شاهد هستیم. برخی از منتقدان بر این باورند که سازه سخت است، در حالی که نباید از تأثیر خشکسالی اصفهان که تأثیرات زیادی بر مرکز شهر داشت، غافل شد.

شکستگی در بسیاری از نقاط شهر اصفهان و حتی در ساختمان های مدرن مشهود است. این تهدید تنها متوجه مسجد امام نیست، بلکه گنبدهای تاریخی بسیاری را نیز در بر می گیرد و نباید فراموش کرد که بسیاری از گنبدهای تاریخی کیشور از نظر تعمیر در مشکل هستند. در گنبد سلطانیه و در بسیاری از مناطق با کاشی کاری دشوار، کاشی های ریزش و نقش و نگار مواجه هستیم.

اندکی پس از انتشار این خبر، تعمیرات غیراصلی و آسیب جدی به سازه یکی از زیباترین بناهای تاریخی ایران، سید محمد بهشتی؛ رئیس سازمان میراث فرهنگی سابق هشدار داد: به دلیل تخریب و مرمت نامناسب که باعث تخریب گنبد مسجد عباسی اصفهان شد، ممکن است این اثر تاریخی از فهرست یونسکو خارج شود.

بهشتی در گفتگو با «میراث سادایی» و «دیده بان ایران» گفت: اگر در بحث مرمت آثاری که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده اند، خلاف ضوابط و اصول علمی عمل شود. خطری که این اثر به عنوان یک کودک تاریخی طبقه بندی شود.”

روگل فاهاست به یزت‌الله زرغامی; وزیر میراث فرهنگی نیز وارد شد و ضرغامی خواستار توضیح مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان شد که اداره میراث فرهنگی اصفهان نیز تایید کرده است که در مرمت گنبد مسجد امام اصفهان و تعمیر گنبد خطای تعمیر رخ داده است. پیمانکار موظف به رفع ایرادات و تحویل گنبد مسجد جامع عباسی اصفهان نیز دقیقاً همینطور و بدون مشکل می باشد.

وزارت میراث فرهنگی طی حکمی اسکندر مختاری، سید مرتضی فرشته نژاد، مهرداد حجازی و علیرضا ایزدی را به عنوان اعضای شورای عالی حفاظت و احیای میراث فرهنگی منصوب کرد. بررسی وضعیت مرمت گنبد مسجد عباسی و رسیدگی به عیوب احتمالی در تعمیر گنبد وظیفه اصلی اعضای این شورا بود.

هفته گذشته مهدی تقیانی; نماینده مردم اصفهان در مجلس از بررسی و گزارش جمع بندی مرکز پژوهش های مجلس در خصوص اقدامات انجام شده برای تعمیر گنبد مسجد عباسی خبر داد و اقدامات انجام شده برای تعمیر گنبد را غیراستاندارد و خارج از محدوده اعلام کرد. معمولی و تعمیر باید سریعتر انجام شود.

تقیانی با انتشار تصویری از گنبد مسجد عباسی در صفحه رسمی اینستاگرام خود با عنوان «نوسازی به جای تعمیر! و همچنین تصاویری از متن متن وزیر میراث فرهنگی حاصل مرمت گنبد مسجد عباسی را پخش کرد و نوشت: اقدامات انجام شده تعمیر نبوده بلکه مرمت بوده است.

از 160 سال پیش تا سال 1389 هیچ تغییری بر روی کاشی های شکم گنبد ایجاد نشده بود، اما در جریان بازسازی اخیر، کاشی های گنبد شکم نیز تخریب و جایگزین شد. نقشه های طراحی یا تعمیراتی که در کمیته فنی یا شورا تصویب شده بود اصلا وجود نداشت! مطالعات درستی برای تعمیر صورت نگرفته و در واقع سلیقه فردی یا گروهی در این امر دخیل بوده است.

در خصوص اجرای طرح نیز متاسفانه نظارت مناسبی صورت نگرفته است. نبود برنامه جامع تعمیرات، طولانی شدن مراحل اجرا، تغییرات مدیریتی و نبود نظارت کارشناسانه از جمله دلایل عدم نظارت است. کیفیت مواد و ادویه های استفاده شده و رنگ و شکل نقش ها با کاشی های قدیمی همخوانی ندارد و متاسفانه نظارتی نیز در این زمینه صورت نگرفته است. بنابراین به طور کلی می توان گفت اقدامات انجام شده برای تعمیر گنبد غیراستاندارد و خارج از عرف و علم است و باید هر چه سریعتر متوقف شود.

Charlie Ray

نرد سفر. علاقه مند به موسیقی. بشارت دهنده توییتر. متعصب بیکن کاوشگر Wannabe. دانشجو. گیک وب دوستانه. تمرین کننده آبجو آماتور. ارتباط دهنده.

تماس با ما