هزینه های تسلیحاتی اروپا برای اوکراین، شرکت های دفاعی را تقویت می کند


لندن
CNN

پس از ماه‌ها افزایش شدید قیمت سهام، شرکت‌های دفاعی اروپایی به سختی نیاز به تقویت دیگری داشتند. اما یک طرح آزمایشی 2 میلیارد یورویی (2.1 میلیارد دلاری) اتحادیه اروپا برای تهیه مهمات برای اوکراین جنگ زده ممکن است دقیقاً چنین چیزی را فراهم کند.

وزرای دفاع اتحادیه اروپا این هفته نشست دو روزه خود را در سوئد به پایان رساندند. نتیجه توافق موقت برای خرید مشترک گلوله‌های توپخانه 155 میلی‌متری بود که به شدت مورد نیاز کیف بود و گلوله‌های توپخانه بیشتری را از انبارهای موجود کشورهای اتحادیه اروپا به اوکراین ارسال کرد.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، روز چهارشنبه در سخنرانی در استکهلم گفت که کشورش «در اسرع وقت» به یک میلیون گلوله مهمات برای بازدارندگی نیروهای روسی نیاز دارد.

انتظار می رود تصمیم نهایی در 20 مارس و با نشست وزیران خارجه و دفاع اتحادیه اروپا در بروکسل اتخاذ شود.

جنگ روسیه و اوکراین اولین باری است که اتحادیه اروپا تسلیحات مرگبار را به کشور ثالثی عرضه می‌کند که بر گستره تهدیدی که معتقد است مسکو برای امنیت آن کشور ایجاد می‌کند، تاکید می‌کند.

میکائیل یوهانسون، مدیر اجرایی شرکت دفاعی سوئدی ساب، به سی‌ان‌ان گفت: «من فکر می‌کنم بسیاری از کشورها زنگ بیدارباشی داشته‌اند و باید ذخایر خود را دوباره پر کنند و افزایش دهند.»

این امر برای چند سال آینده ادامه خواهد داشت.»

سرمایه گذاران در ماه‌های اخیر در حالی که متحدان اوکراین حمایت نظامی خود را افزایش داده‌اند و برخی از کمک‌کنندگان به دنبال پر کردن ذخایر نازک‌تر خود هستند، فرصت را پیدا کرده‌اند.

شاخص کل بازار هوافضا و دفاع STOXX اروپا که 25 شرکت دفاعی پیشرو را دنبال می کند، 41 درصد افزایش یافته است. از اواخر سپتامبر، 18 درصد از شاخص کل منطقه یعنی Stoxx Europe 600 بهتر عمل کرد.

شاخص جهانی هوافضا و دفاع MSCI که یک معیار جهانی است، در مدت مشابه نزدیک به 26 درصد افزایش یافت.

در حالی که جنگ اوکراین با روسیه در حال افزایش است در سال دوم، اتحادیه اروپا – در کنار ایالات متحده و بریتانیا، دو حامی اصلی دیگر کیف – بر همبستگی خود با اوکراین تاکید کرده است.

این همبستگی به تعهدات بیشتر تبدیل شده است هزینه های نظامی در هفته های اخیر

در اوایل فوریه، اتحادیه اعلام کرد که 545 میلیون یورو (575 میلیون دلار) دیگر را به صندوق کمک نظامی 3.6 میلیارد یورویی (3.8 میلیارد دلار) خود برای اوکراین تزریق خواهد کرد.

و در ژانویه، آلمان، فرانسه، لهستان و بریتانیا موافقت کردند که تانک‌های جنگی مدرن را به کیف تحویل دهند، در پاسخ به درخواست طولانی‌مدت ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، علی‌رغم ترس از اینکه چنین اقدامی می‌تواند به تنش‌های غرب با روسیه دامن بزند.

تانک‌های اصلی نبرد لئوپارد 2 A6 در جریان بازدید وزیر دفاع آلمان، بوریس پیستوریوس از اسکادران تانک Panzerbatallon 203 بوندسوره در 1 فوریه 2023 در آگوستدورف، آلمان.

BAE Systems (BAESF)، بزرگترین پیمانکار دفاعی اروپا از نظر درآمد، در سال گذشته سفارش‌هایی را به ارزش 37 میلیارد پوند (44 میلیارد دلار) ثبت کرد، اگرچه اکثر آنها مربوط به برنامه‌های قبل از جنگ بود.

و تعداد بیشتری از پیک پایین می آید. براد گریو، مدیر مالی شرکت بریتانیایی، هفته گذشته به سرمایه گذاران گفت که انتظار دارد تأثیر ذخیره مجدد “بعداً زمانی که دولت ها تقاضا را به سفارشات قطعی تبدیل می کنند، رخ خواهد داد.”

“[It is] عاملی که می تواند به چرخه رشد طولانی تر این صنعت کمک کند.”

از زمانی که روسیه کمی بیش از یک سال پیش به اوکراین حمله کرد، سهام BAE 55 درصد افزایش یافته است. این شرکت پیش‌بینی می‌کند که سود هر سهم آن – معیاری برای سودآوری – بین 5 تا 7 درصد در سال 2023 افزایش خواهد یافت.

جوهانسون در Saab به CNN گفت که سفارش‌هایی که مستقیماً به اوکراین متصل بودند در دسامبر شروع به دریافت کردند.

وی با اشاره به این که “قطعاً موارد بیشتری در راه است.” دولت‌های غربی در بحبوحه افزایش «بسیار چشمگیر» تنش‌های ژئوپلیتیکی، بیشتر برای دفاع و امنیت خود هزینه می‌کردند.

جوهانسون انتظار دارد که فروش ساب در سال جاری 15 درصد رشد کند، اگرچه او گفت که امیدوار است به زودی جنگ پایان یابد.

در آلمان، Rheinmetall (RNMBF)، بزرگترین تولید کننده تسلیحات این کشور، به Rheinische Post گفت. روزنامه روز دوشنبه اعلام کرد که امیدوار است یک کارخانه تانک جنگی 200 میلیون یورویی (211 میلیون دلاری) در اوکراین افتتاح کند که قادر به تولید حدود 400 تانک در سال است – نشانه‌ای از این که شرکت‌های دفاعی انتظار تقاضای قوی برای سال‌های آینده را دارند.

دست کم در کوتاه مدت، وقفه در دستورات دولت بعید است.

جوزپ بورل، مسئول امور خارجه و امنیت اتحادیه اروپا ماه گذشته در بیانیه‌ای گفت: «اوکراین باید تمام تجهیزات نظامی و آموزش‌های لازم برای دفاع از خاک خود را دریافت کند».

“[The EU] به حمایت از اوکراین تا زمانی که طول بکشد و تا زمانی که لازم باشد ادامه خواهد داد.»

— استفانی هالاس، رادینا گیگووا و اینک کاپلر در گزارشگری مشارکت داشتند.

Claudia Larsen

پیشگام وب. خالق حرفه ای درونگرا. پزشک آبجو. شیطان متعصب تلویزیون.

تماس با ما