دفاع بایدن از دموکراسی های جهانی با آشفتگی سیاسی آزمایش می شود

واشنگتن – بحران سیاسی در اسرائیل و عقب‌نشینی در دموکراسی در چندین کشور بزرگ دیگر که متحد نزدیک با ایالات متحده هستند، دفاع دولت بایدن از دموکراسی را در برابر روند جهانی به سمت اقتدارگرایی کشورهایی مانند روسیه و چین آزمایش می‌کند.

پرزیدنت بایدن روز چهارشنبه در دومین اجلاس سران برای دموکراسی به رهبری کاخ سفید که آنتونی جی. بلینکن وزیر امور خارجه صبح سه شنبه آن را آغاز کرد، سخنانی را ایراد خواهد کرد.

این رویداد سه روزه، حضوری و مجازی به عنوان Mr. بایدن بیش از یک بار به خود می بالید که از زمانی که رئیس جمهور شده است «دموکراسی ها قوی تر شده اند، نه ضعیف تر. خودکامگی‌ها ضعیف‌تر شده‌اند، نه قوی‌تر.»

افکندن ابری بر روی این گردهمایی که مدت ها برنامه ریزی شده بود، اقدامی از سوی دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، برای تضعیف قدرت قوه قضاییه اسرائیل است، طرحی که مخالفان وی آن را تهدیدی وجودی برای سنت 75 ساله دموکراتیک این کشور می نامند.

اما این تنها واضح ترین نشانه ای است که نشان می دهد شیوه های خودکامه چگونه در سراسر جهان هجوم می آورند.

مقامات دولت بایدن نیز با احتیاط به کشورهایی مانند مکزیک چشم دوخته اند، که به سمت تخریب نهاد نظارت بر انتخابات خود حرکت کرده است. هند، جایی که یک رهبر سیاسی اپوزیسیون در هفته گذشته از تصدی پستی در پارلمان رد صلاحیت شد. و برزیل، جایی که شکست انتخاباتی سال گذشته رئیس جمهور مستبد، ژایر بولسونارو، با شورشی در ژانویه همراه شد که حامیان وی در ادارات دولتی در برازیلیا، پایتخت، سازماندهی کردند.

آقای. تصمیم نتانیاهو برای به تعویق انداختن تغییرات پیشنهادی قضایی تحت فشار شدید سیاسی ممکن است کمی از ناهنجاری شرکت اسرائیل در اجلاس سران، جایی که او قرار است اظهارات ویدئویی از پیش ضبط شده را ارائه کند، بکاهد. مکزیک، هند و برزیل نیز شرکت خواهند کرد.

آقای. عقب نشینی نتانیاهو پس از توصیه های خصوصی مقامات بایدن مبنی بر اینکه او شهرت گرامی اسرائیل را به عنوان یک دموکراسی واقعی در قلب خاورمیانه به خطر می اندازد، رخ داد.

جان اف کربی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در یک نشست خبری برای خبرنگاران گفت که آقای. بایدن «به شدت» از دولت اسرائیل خواسته بود تا برای یک طرح قضایی که به شدت جامعه را متفرق کرده و اعتراضات زیادی را برانگیخته است، مصالحه پیدا کند. در پاسخ به این سوال که آیا کاخ سفید ممکن است اسرائیل را از نشست سران دعوت نکند، آقای. کربی تنها گفت که اسرائیل “دعوت شده است”.

اما مشکلات بزرگتر همچنان برای آقای. بایدن که ماه گذشته در سخنرانی خود در مورد وضعیت اتحادیه اظهار داشت که ایالات متحده به “نقطه عطف” در تاریخ رسیده است و در دوران ریاست جمهوری او شروع به معکوس کردن یک راهپیمایی خودکامه در سراسر جهان کرده است.

فعالان دموکراسی آن را پیشنهادی قابل بحث می‌خوانند، و مقامات ایالات متحده اذعان دارند که این تصویر در بهترین حالت متفاوت است.

در جنبه مثبت این دفتر، مقامات و کارشناسان آمریکایی می گویند، آقای. بایدن بسیاری از کشورهای دموکراتیک را در یک ائتلاف قدرتمند علیه تهاجم روسیه به اوکراین تشکیل داده است. در یک سخنرانی در جریان سفر ماه گذشته خود به کیف، پایتخت اوکراین، به مناسبت سالگرد تهاجم، آقای. بایدن اظهارات خود را در مورد قدرت فزاینده دموکراسی ها در برابر خودکامگی ها تکرار کرد و گفت که جنگ ایالات متحده و متحدانش را مجبور کرده است “برای دموکراسی بایستند”.

آقای. بایدن همچنین در زمانی که کارشناسان می گویند پکن به دنبال صدور مدل حکومتی خود است، کشورهای دموکراتیک را برای اتخاذ مواضع محکم تر در برابر نفوذ چین در سراسر جهان گرد هم آورده است.

و برخی استدلال می کنند که آقای. بایدن با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 – شکست دادن رئیس جمهور دونالد جی. ترامپ، رهبر ایالات متحده با گرایش های اقتدارگرا – ناجی دموکراسی بوده است. تلاش های ترامپ برای رد نتایج آن انتخابات و هنجارهای دموکراتیک بی شمار دیگر.

تام مالینوفسکی، نماینده سابق دموکرات کنگره، گفت: «بدون اینکه بگوییم جنگ پیروز شده است، یا اینکه بایدن همه چیز را درست انجام می‌دهد، فکر می‌کنم باید به او برای کمک به حفظ دموکراسی آمریکا و ایستادگی در برابر قدرت‌های بزرگ اقتدارگرا اعتبار بدهیم.» از نیوجرسی

غرفه آقای ادعای بایدن مبنی بر اینکه حکومت‌های استبدادی ضعیف‌تر شده‌اند، در برخی کشورها با واقعیت بدی مواجه است.

ولادیمیر وی. پوتین، رئیس جمهور روسیه ممکن است خود را از نظر اقتصادی منزوی و از نظر نظامی در اوکراین به چالش بکشد. اما او همچنان از حمایت سیاسی قوی در روسیه برخوردار است و حتی قدرت را از طریق سرکوب مخالفان که صدها هزار روس را از این کشور رانده شده است، تثبیت کرده است.

در پکن، شی جین پینگ برای سومین دوره پنج ساله این ماه پس از سرکوب اعتراضات علیه سیاست‌های دولتش در خصوص ویروس کرونا، اعطا شد. در آخرین ارزیابی رسمی تهدیدات در سراسر جهان، جامعه اطلاعاتی ایالات متحده دریافت که تسلیحات حزب کمونیست چین “با کمپین های نفوذ خود تهاجمی تر” علیه ایالات متحده و سایر کشورها شده اند.

مقامات بایدن یک نشست دموکراسی را در طول مبارزات انتخاباتی 2020 طرح ریزی کردند تا به این باور بپردازند که نفوذ استبدادی سال‌ها در حال گسترش بوده و باعث بی‌ثباتی و تضعیف دولت‌های غربی شده است. آنها همچنین نگران درک فزاینده ای بودند که هرج و مرج سیاسی و فلج قانونی در مکان هایی مانند واشنگتن و لندن – یا در اسرائیل که پنج انتخابات در سه سال قبل از آقای رئیس جمهور برگزار کرد. نتانیاهو به سختی توانست ائتلاف خود را تشکیل دهد – این حس را در سراسر جهان ایجاد می کرد که دموکراسی ها نمی توانند نتایجی برای مردم خود داشته باشند.

آقای. اولین اجلاس سران بایدن برای دموکراسی، در دسامبر 2021، سخنانی نشاط آور از سوی رهبران جهان و جلسات گروهی در مورد موضوعاتی مانند آزادی رسانه ها و حاکمیت قانون ارائه داد که در آن کشورها می توانند بهترین شیوه ها را برای تقویت دموکراسی خود مبادله کنند و در مورد مقابله با تلاش های خارجی برای دستکاری سیاست و مشاوره به اشتراک بگذارند. انتخابات

اجلاس این هفته شامل حدود 120 کشور خواهد بود و علاوه بر آمریکا به میزبانی کاستاریکا، هلند، کره جنوبی و زامبیا برگزار می شود.

روندهای دموکراتیک اخیر را می توان در بهترین حالت ترکیبی توصیف کرد. شاخص سالانه دموکراسی واحد اطلاعات اکونومیست در سال گذشته نشان داد که در سال 2021، اولین سال از دموکراسی آقای. در دوران ریاست جمهوری بایدن، «دموکراسی جهانی به زوال شتابان خود ادامه داد». اخیراً، همین نظرسنجی نشان داد که در سال 2022، دموکراسی “راکد” بود.

به طور مشابه، گزارشی که در ماه جاری توسط Freedom House منتشر شد، یک گروه غیرانتفاعی که بر دموکراسی، حقوق بشر و آزادی های مدنی در سراسر جهان نظارت می کند، نشان داد که آزادی جهانی برای هفدهمین سال متوالی کاهش یافته است. اما این گروه همچنین گزارش داد که کاهش مداوم ممکن است کاهش یافته باشد و در مقایسه با کشورهایی که رکوردهایشان در حال بهبود است، فقط اندکی بیشتر کشورهایی کاهش آزادی را نشان می دهند.

یانا گوروخوفسکایا، نویسنده گزارش خانه آزادی می گوید: «به نظر می رسد این لحظه بحرانی است. “گسترش کاهش به وضوح در حال کاهش است. متوقف نشده است.”

این در برخی از کشورها واضح است. ماه گذشته، قانونگذاران مکزیکی قوانین گسترده ای را تصویب کردند که نهاد نظارت بر انتخابات را که به طور گسترده ای به عنوان هدایت کشور از دهه ها حکومت تک حزبی شناخته می شود، منع می کند. منتقدان می‌گویند که آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور پوپولیست این کشور، گرایش‌های خودکامه نگران‌کننده‌ای از خود نشان داده است.

در هند، مخالفان نخست وزیر این کشور، نارندرا مودی، سال ها شکایت داشتند که او با سرکوب منتقدان و اقلیت های مذهبی سنت دموکراتیک دومین کشور بزرگ جهان را از نظر جمعیت تضعیف می کند. نگرانی‌ها با اخراج راهول گاندی، یکی از مخالفان برجسته آقای ترامپ، به سطح جدیدی رسید. مودی، یک روز پس از آن که دادگاه او را به خاطر خطی در یک سخنرانی کمپین انتخاباتی در سال 2019 که در آن او را تشبیه کرد به اتهام افترا مجرمانه مجرم شناخته شد. مودی به دو دزد با همین نام.

و پس از حامیان آقای. بولسونارو – که تقلب در انتخابات را عامل شکست کم خود در دسامبر می‌دانست – به ساختمان‌های دولتی در پایتخت برزیل یورش برد. بایدن “حمله به دموکراسی” را محکوم کرد.

شکست‌های دموکراتیک در غرب آفریقا نیز رخ داده است، جایی که در سال‌های اخیر کودتا در مالی و بورکینافاسو رخ داده است. در نیجریه، کشوری با 220 میلیون نفر، کارشناسان می گویند که انتخابات ریاست جمهوری در ماه فوریه مشکوک به نظر می رسید.

در اروپا، هزاران نفر در جمهوری گرجستان در اعتراض به اقدامی که دولت آن را «عوامل خارجی» می‌خواند، به خیابان‌ها ریخته‌اند، اما فعالان می‌گویند این اقدام تلاشی برای سرکوب سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های رسانه‌ای خبری است. وزارت امور خارجه رأی پارلمان در 7 مارس را برای تأیید این اقدام «روز سیاه» برای دموکراسی در گرجستان خواند، که مقامات ایالات متحده سعی کرده اند در برابر نفوذ روسیه، همسایه اش، از آن حمایت کنند.

غوغا بر سر دموکراسی اسرائیل به ویژه برای مقامات و کارشناسان آمریکایی که مدت‌هاست این کشور را نمونه ارزش‌های دموکراتیک و نمونه‌ای درخشان در منطقه‌ای که مدت‌ها درگیر دیکتاتوری است، تکان‌دهنده بوده است.

و نشست این هفته به طور مشخص دو عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، مجارستان و ترکیه را حذف خواهد کرد، که نظام‌های سیاسی خودکامه‌شان در دوران آقای ترامپ کمتر سرکوبگر شده‌اند. دوران تصدی بایدن

با این حال، برخی از افرادی که روندهای دموکراتیک را دنبال می کنند، می گویند که خوش بین هستند.

سارا مارگون، مدیر سیاست خارجی موسسه Open Society-US می گوید: «شاید بارزترین نشانه حرکت رو به جلو دموکراسی در دو سال گذشته، انتخاب پرزیدنت بایدن و انتخاب رئیس جمهور لولا در برزیل باشد.

خانم اضافه کرد که این رویدادها “پیام انتقادی را برای افرادی ارسال کرد که به دنبال شکست دادن خودکامگان یا رهبران با تمایلات استبدادی هستند.” مارگون، که آقای. بایدن سال گذشته به عنوان نامزد پست بالای وزارت امور خارجه در زمینه حقوق بشر و دموکراسی معرفی شد. (نامزدی او پس از مخالفت جمهوری خواهان منقضی شد و در ژانویه تمدید نشد.)

اما بسیاری از رهبران جهان اظهار می کنند که از انتقاد طرفداران دموکراسی، به ویژه از سوی مقامات آمریکایی، متاثر نیستند.

آقای دکتر گفت: «اگر می‌خواهند درباره این موضوع مناظره کنند، بیایند این کار را بکنند. لوپز اوبرادور ماه گذشته گفت. من شواهدی دارم که ثابت کند آزادی و دموکراسی بیشتری در کشور ما وجود دارد.»

Kendrick Patel

پیشگام مادام العمر الکل. پزشک بیکن. گورو معمولی تلویزیون نرد قهوه. عاشق توییتر. کاوشگر آماتور

تماس با ما