تابلوی راهنمایی و رانندگی بد

مدیران شهر تهران طرح «ساعت شناور» را برای مقابله با ترافیک زیاد تصویب کردند. بر اساس این تصمیم، زمان شروع کار و تحصیل در پنج مرحله تعریف شده است. تا کارکنان دستگاه ها در مدت 2 ساعت و با توجه به شرایط خود سر کار حاضر شوند. آغاز سال تحصیلی 1401 با دو تغییر عمده ترافیکی نسبت به دو سال گذشته سازگاری دارد. افزایش حدود 50 درصدی حجم ترافیک شهری و کاهش 50 درصدی ناوگان اتوبوسرانی و مترو. همین ترافیک باعث تشدید ازدحام می شود. ترافیک از دو جهت قابل حل است.

به گزارش دنیای اقتصاد، با تصمیم مشترک دولت و مدیریت شهری، ساعت کار کارکنان دولت در تهران همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید به مدت یک ماه متوقف می شود. این تصمیم تغییری در ساعت کاری نسخه های قبلی ایجاد نمی کند و پیشرفته تر از آنچه تاکنون در تهران تجربه شده است به حساب می آید.

اگرچه این تصمیم گامی رو به جلو در مدیریت تقاضای سفر است، اما مسیری ناقص برای ترافیک بیش از حد است. تجربه جهانی نشان می دهد که شناورسازی ساعت کاری یکی از دو راه حل اصلی معضل ترافیک است، اما جای راه حل دوم در تصمیمات گرفته شده برای مهر امسال خالی است.

دولت و مدیریت شهری باید با اتخاذ یکسری تصمیمات اجرایی که باعث اضافه ترافیک پیش بینی شده مهرماه در سال جاری شد از تبدیل شدن این پدیده به بحران جلوگیری کنند. امسال با شروع فصل پاییز، ترافیک و ترافیک سنگین در چهارراه های پایتخت به دو دلیل قابل پیش بینی است. اولین دلیل، از سرگیری سفرهای تحصیلی و تلفیق آن با سفرهای کاری است که ماه ها بدون دورکاری انجام می شود و می توان پیش بینی کرد که حضور هزاران دانش آموز و دانش آموز پایتخت، ترافیک قابل توجهی را در جاده ها تحمیل کند. یک وقفه دو ساله

تابلوی راهنمایی و رانندگی بد

دلیل دوم این است که وضعیت حمل و نقل عمومی شهر تهران یکسان نیست. سطح حمل و نقل ناوگان مترو و اتوبوس در تهران نسبت به سال های قبل از شیوع ویروس کرونا تقریباً به نصف کاهش یافته است که نتیجه کاهش ناوگان در همین محدوده است.

به این ترتیب تهرانی ها امسال با شرایطی مواجه هستند که می توان تعداد سفرهای روزانه آنها را نسبت به تابستان امسال تا 5/1 برابر افزایش داد اما ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی تقریباً به نصف رسیده است. با این توصیف می توان پیش بینی کرد که بین میزان تقاضای سفر در مهرماه و ظرفیت حمل و نقل عمومی پایتخت تفاوت یکسانی وجود دارد و با این معادله می توان پیش بینی کرد که تهرانی ها با «ترافیک بیش از حد» مواجه خواهند شد. شروع سال تحصیلی جدید و متغیرهای آن به عنوان مثال، طول جاده های درگیر در ترافیک، گره های ترافیکی در جاده های اصلی و فرعی، زمان صرف شده برای سفر با ماشین و غیره حتی بدتر از سال های گذشته خواهد بود.

دو استراتژی کلیدی برای مدیریت این ابر ترافیک وجود دارد که در مناطق خاصی توسط شهرهای جهان استفاده می شود. یکی کاهش بار سفر با خودروی شخصی از طریق تقویت ناوگان و جذابیت حمل و نقل عمومی و راهبرد دوم کاهش جذابیت خودروی شخصی و توزیع جریان سفر در زمان اوج ترافیک است. در صبح و عصر.

در حال حاضر یکی از این دو راهکار قرار است با هماهنگی دولت و مدیریت شهری در پایتخت اجرا شود و با هدف اجرای «شناسازی ساعات کاری ادارات دولتی» با هدف توزیع گسترده تر سفرهای خودرویی در نظر گرفته شده است. بازه زمانی نسبت به وضعیت فعلی به عبارت دیگر، تصمیم استاندار تهران که با هماهنگی دستیار اول رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور اتخاذ شد، تغییر ساعت کاری ادارات و سایر نهادها در این زمینه است. روشی که تمرکز بر سفرهای شهروندان، هم با خودروی شخصی و هم با ناوگان است. جزئیات تصمیم مشترک دولت و مدیریت شهری حاکی از آن است که نسخه ای که قرار است امسال برای تغییر ساعت کاری با هدف کاهش ترافیک اجرایی شود، پیشرفته ترین نسخه ای است که تاکنون در پایتخت اجرا شده است. البته هنوز یک قدم از نسخه هوشمند اصلاح ساعت کاری عقب است.

پیش از این ایده شناورسازی ساعات کار کارکنان با هدف کاهش ترافیک به شهریور ماه 96 بازگردانده شد. دو سال متوالی نسخه ای که دولت برای اجرای آن مهلت داد، فقط شروع ساعت کاری کارکنان با یک ساعت تاخیر بود و البته زمان شروع کار بانک ها و بانک ها متفاوت بود. نیروهای نظامی در سال 96 و 97 ساعات کار ادارات دولتی پایتخت تنها به مدت دو هفته از ساعت 8 به 9 صبح تغییر یافت.

اگرچه مدیران شهری بر اجرای نسخه های پیشرفته تری از ساعات کاری اصرار داشتند اما نگاه خشک تصمیم گیران دولتی در این زمینه مانع از اجرای پیشنهادات مدیریت شهری شد. در مهر سال 98 نیز تصمیم دولت در پاسخ به درخواست مدیریت شهری مبنی بر تغییر ساعت کاری که یک روز قبل از بازگشایی مدارس اعلام شده بود مبنی بر اجازه حضور کارکنان گرفته شد. در محل کار با حداکثر یک ساعت تاخیر در صورت نیاز برای این زمان “ساعت های مرخصی” ثبت نام کنید.

اما به جای مدل ساعت معیوب که در 3 سال از سال 96 تا 98 و قبل از شیوع ویروس کرونا اجرا می شد، اکنون نسخه کامل تری در تهران به فروش می رسد که مشکلات نسخه های قدیمی را ندارد. در نسخه های قدیمی، به جای توزیع ترافیک در یک بازه زمانی گسترده، فقط از یک ساعت به ساعت دیگر پرتاب می شد. همچنین در سال های 96 تا 98 فقط ساعات شروع کار تغییر کرد و در نتیجه ترافیک عصر همچنان به شدت سنگین و آزاردهنده بود. سومین ایراد تجربه گذشته تهران این بود که این تصمیم‌ها اغلب دیر اعلام می‌شد و کارشناسان توصیه کرده‌اند که تأثیر چنین تصمیم‌هایی منوط به اطلاع‌رسانی به موقع و دادن فرصت به شهروندان برای تنظیم الگوی سفرهای روزانه خود با قوانین جدید است. به این ترتیب نمی توان منتظر تصمیم گیری و اعلام آن در 9 شهریور (مشابه اتفاق سال 98) بود چرا که باید در تغییر و ساماندهی سبک سفر شهروندان تاثیر داشته باشد و حتی ممکن است باعث سردرگمی کارگران در این شهر شود. روزهای اول شهریور؛ به ویژه با توجه به اینکه بسیاری از افراد شاغل در ادارات و موسسات مختلف موظفند قبل از حضور در محل کار فرزندان خود را تا مدرسه همراهی کنند و هماهنگی این موضوع مستلزم اطلاع قبلی از شروع و پایان کار و آموزش است.

در نهایت، چهارمین ویژگی برجسته نسخه های قبلی تغییر ساعت این بود که فقط برای اجرا در مدت زمان بسیار کوتاه دو هفته ای رزرو شده بود، در حالی که در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی، مدل های ساعت در تمام طول سال یا در تمام طول سال شناور هستند. نیمه ترافیکی اجرا می شود.

به طور متوسط ​​در 80 درصد دفاتر در کشورهایی مانند نیوزلند، هلند، سوئیس، انگلیس، ایرلند و آمریکا، ساعات کاری شناور و انعطاف پذیر تعریف می شود، زیرا مطالعات مختلف نشان می دهد که این مدل ها منجر به افزایش بهره وری نیز می شوند. اما می‌توان این گونه تعبیر کرد که دولت‌های قبلی در ایران نسبت به تغییر ساعت بسیار «دست‌ورز» بودند و از تصمیم‌گیری متهورانه برای اجرا در میان‌مدت یا بلندمدت اجتناب می‌کردند.

اما امسال جدول زمانی برای حضور نیروی کار به گونه ای تنظیم شده است که می تواند همزمان با بازگشایی مدارس از ازدحام ترافیک در تقاطع ها تا حد زیادی بکاهد. بر اساس مصوبه ای که با تصویب دولت و تصویب شهر تهران اتخاذ شد، از اول ماه جاری ساعت کاری کارکنان ادارات دولتی تعلیق می شود. به این ترتیب می توانند در یک بازه زمانی دو ساعته بین ساعت 7 تا 9 صبح خود را در محل کار نشان دهند و ساعت خروج آنها از محل کار روزانه توسط کارمند مشخص می شود. از سوم شهریورماه سال جاری که اجرای طرح تغییر ساعت کاری با هدف کاهش مصرف برق تا پایان ماه جاری لغو شد، کارکنان از ساعت 7:30 تا 14:30 در محل کار حضور خواهند داشت؛ اما با تصویب تغییراتی که برای ماه ویژه مهر در نظر گرفته شده است، می توانند ساعت کاری روزانه خود را به صورت شناور متناسب با بازه زمانی تعیین شده برای شروع کار تنظیم کنند. به این ترتیب هم زمان شروع و هم زمان پایان کار کارکنان به جای یک زمان ثابت در یک بازه زمانی تعریف می شود و این بدان معناست که تصمیم امسال هم در تردد صبح و هم در شب اثر کاهشی خواهد داشت. علاوه بر این تغییر ساعت کار در چهار کلاس دیگر نیز مصوب شده است که شامل کارخانجات، بانک ها، دانش آموزان متوسطه و ابتدایی است. این چهار گروه باید به ترتیب در ساعت های 6، 6:30، 7:30 و 8:30 در محل کار یا مدرسه حضور داشته باشند. تغییر ساعت حضور دانش آموزان ابتدایی و متوسطه در مدرسه یکی از مهمترین ویژگی های مصوبه امسال برای کاهش ترافیک در مهرماه است. همچنین مشکل هر سال این بود که والدین شاغل در تعیین زمان مشخص برای شروع کار، آوردن دانش آموزان به مدرسه و سپس حضور در محل کار مشکل داشتند و امکان تنظیم زمان بهینه را نداشتند. اما اکنون با توجه به ساعت واقعی شناور، این امکان را دارند که زمان سفر صبحگاهی را ترتیب دهند تا فرزندشان را به مدرسه برسانند و به بهترین شکل ممکن در محل کارشان حضور داشته باشند.

بند طلایی پیشنهاد «ساعات شناور» برای سال تحصیلی آینده، دورکاری 20 درصد از کارکنان (معادل یک روز در هفته برای هر کارمند) است که باعث کاهش سفرهای کاری در تمام روزهای هفته می شود. حداقل یک ماه شیوع ویروس کرونا عاملی برای شکستن مقاومت دولت در برابر کارگران راه دور بود و این موضوع قطعا تحت تاثیر انعطاف‌پذیری امسال دولت با هدف مدیریت ترافیک ابری قرار نگرفت. حال باید دید این پیشنهاد به تصویب نهایی دولت می رسد یا خیر.

شایان توجه است که بر اساس اعلام استاندارد تهران، نتایج اجرای یک ماهه این تصمیمات منتشر و مبنای تصمیمات بعدی خواهد بود. با این توصیف می توان امیدوار بود که برنامه کنترل ترافیک پیش بینی شده برای اجرا در تهران در صورت موفقیت آمیز بودن پس از مهرماه تمدید شود.

مشکل در پرواز با یک توپ

بسیاری از کشورها به منظور مدیریت تقاضای سفر از مدل ساعت شناور استفاده می کنند و این نسخه آزمایش شده است تا در صورت اجرای صحیح، انتظار نتیجه مطلوب را داشته باشید. اما مشکل اینجاست که این تنها یکی از دو گره ترافیکی بزرگ در شهرهای توسعه یافته جهان است و به همین دلیل می توان از آن به عنوان گره ترافیک یاد کرد.

یکی دیگر از عوامل مهم در کاهش ترافیک، گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی برای پوشش دادن سهم بیشتری از سفرهای روزانه با خودرو است. طی چند سال گذشته ناوگان حمل و نقل با مدیریت ناکارآمد شهری و دولت مواجه بوده و در نتیجه تعداد خودروها و اتوبوس ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در عین حال ضعف در نگهداری باعث شد حتی کیفیت ناوگان موجود نیز کاهش یابد و در نتیجه تقاضا برای سفر با وسایل حمل و نقل عمومی کاهش یابد.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون ساخت و ساز و حمل و نقل شورای شهر تهران، تعداد اتوبوس های فعال در شهر تهران به زیر 2000 دستگاه رسیده و تعداد سفرهای روزانه با این ناوگان به 800 هزار دستگاه کاهش یافته است. همچنین بیش از 300 واگن از 1500 واگن مترو تهران از رده خارج شده و بیشتر واگن های باقی مانده نیاز به تعمیر اساسی دارند.

به این ترتیب سهم مترو از سفرهای روزانه شهروندان تهرانی با وجود پشت سر گذاشتن قله هفتم کرونا، همچنان نسبت به گذشته بسیار ناچیز بوده و حدود 1.5 میلیون تا حداکثر 1.7 میلیون سفر است. در عین حال متروی تهران در اوایل دهه 90 رکورد 2 میلیون و 700 هزار سفر را به ثبت رساند.

راه حل میانبری که به لطف هاشمی برای ارتقای کلی ناوگان فوری حمل و نقل، با تامین مالی هزار میلیارد تومانی قابل اجراست؛ مبلغی که نسبت به بودجه بیش از 50 هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران ناچیز است. بر اساس این پیشنهاد اگر روزانه فقط یک واگن مترو تعمیر شود تا پایان سال حدود 200 واگن به ناوگان شبکه مترو اضافه می شود که 600 میلیارد تومان اعتبار قابل اجرا است. همچنین هزینه ساخت هر اتوبوس بین 300 تا 400 میلیون تومان است و به این ترتیب با توجه به وجود ظرفیت فنی کافی در این زمینه، امکان اختصاص 300 میلیارد تومان به این سفارش، 700 دستگاه اتوبوس از کار افتاده وجود دارد. به زودی نامه ها را به پایتخت برمی گرداند. با این توصیف اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان برای تقویت ناوگان اضطراری مترو و اتوبوس کافی است.

در صورت تقویت ناوگان، دست مدیریت شهری برای افزایش هزینه سفر با خودروی شخصی از طریق قیمت گذاری تقاطع ها با ارقام موثر در سال های آینده متوقف می شود و از جذابیت سفر با خودروی شخصی کاسته می شود. حمایت از افزایش سفر با حمل و نقل عمومی

مثل شش ماه به جای یک ماه

به گزارش «Дния экономит»، حتی اگر هر دو راه حل جهانی برای معضل ترافیک مناطق مرتفع در تهران به طور کامل اجرا شود، باز هم یک قدم تا راه حل ایده آل فاصله داریم. در بسیاری از شهرهای جهان ساعت شناور در طول سال یا حداقل در زمان تردد نیمه زیاد هر ساله اجرا می شود و بدین ترتیب آسایش و آرامش شهروندان را تضمین می کند. البته تصمیم نهایی دولت و مدیریت شهری مفتوح است و احتمال تمدید تصمیمات مذکور وجود دارد. اما اگر تصمیم گیران گارد به شدت روی ساعت بسته باشند، اثر این نسخه از ساعت شناور به یک ماه محدود می شود و پس از آن بسیاری از گره های ترافیکی به تقاطع ها باز می گردند.

همچنین نتیجه بررسی انجام شده توسط این پژوهشکده همزمان با روزهای شیوع ویروس کرونا در پایتخت، نسخه هوشمند تغییر ساعت کار را معرفی کرد که بر اساس آن ادارات مستقر در یک خوشه که از نظر موقعیت مکانی به هم نزدیک هستند بهتر است ساعات کاری متفاوتی داشته باشند. بنابراین دولت می تواند در تصمیم گیری های آتی درباره ترافیک شهر تهران به این سمت حرکت کند.

Charlie Ray

نرد سفر. علاقه مند به موسیقی. بشارت دهنده توییتر. متعصب بیکن کاوشگر Wannabe. دانشجو. گیک وب دوستانه. تمرین کننده آبجو آماتور. ارتباط دهنده.

تماس با ما