حمایت از فغانی قاطع است: تصمیم درست بود

کد خبر : 1857650 |
15 آذر 1401 ساعت 10:56 |
99.6 هزار بازدید |

8
نقطه نظر

فانایی: جودیسی فینال حق علیرزا است

کارشناس و کارشناس داور بین المللی ضمن تاکید بر صحت تصمیم جنجالی علیرضا فغانی در دیدار اروگوئه و پرتغال، فیفا را مسئول حمایت از این داور ایرانی می داند.

حمایت از فغانی قاطع است: تصمیم درست بود

اتفاقا جام جهانی 2022 قطر نیز شاهد قضاوت تیم داوری ایران است. تیم بین المللی که توسط علیرضا فغانی، محمدرضا منصوری و محمدرضا ابوالفضلی تشکیل شده، قضاوت بسیاری از مسابقات مهم را در سطح باشگاهی و ملی انجام داده است.

تیم افغانستان که برای بیستمین و دومین بار در اینجا حضور دارد، این روزها با چالش مواجه شده است. پس از حذف این تیم از جام جهانی، رسانه های اروگوئه مدعی شدند این تیم از قضاوت دیدار مقابل پرتغال در قطر محروم شده است. موضوعی که البته هنوز توسط فیفا تایید نشده است.

در عین حال بسیاری از کارشناسان داوری جهان بر این باورند که وقت آن رسیده که علیرضا فغانی قضاوت نهایی این دور را بر عهده بگیرد.

در همین رابطه خبرنگار با محمد فنایی داوری که در فینال جام جهانی 94 به داور کمک کرد صحبت کرد و او این کار را کرد که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

** فوتبال بی رحم شامل داوری هم می شود
علیرضا فغانی جای خود را در دنیای داوری دارد. این بار جوانان خوب ما در جام جهانی امسال دو قضاوت داشته اند که هر دو بسیار خوب و بدون مشکل بوده اند و منتظر قضاوت های بعدی در این مسابقات هستیم. البته فوتبال بی رحم است و این موضوع شامل داوری هم می شود. با این حال، آنچه که امروزه به عنوان کمک داور ویدیویی یا همان چیزی که عملکرد داور را زیر نظر دارد، شناخته می شود، رقابت های گسترده را نیز در کانون توجه قرار می دهد.

**تصمیم فغانی در بازی اروگوئه و پرتغال درست بود
در مورد صحنه بازی مشکوک اروگوئه – پرتغال باید این توضیح را بدهم که طبق قوانین وقتی بازیکنی با تکیه گاه دست زمین را لمس می کند به این معنی است که مراقب بوده و ضربه ای به سرش وارد نشده است. او این کار را به خاطر امنیت انجام داد. لطفا توجه داشته باشید که ایمنی بازیکنان برای همه سازمان های فوتبال، به ویژه فیفا بسیار مهم است. حالا این صحنه را در نظر بگیرید که وقتی دست بازیکنی که زمین خورده با توپ برخورد کرد یعنی پنالتی نباید گرفته شود. بنابراین تشخیص علیرضا فغانی در آن صحنه کاملا درست بود و او به بازی خوب خود ادامه داد.

**کاش به سمت VAR نمی رفت
حتی با وجود رسمی بودن آنها، عوامل VIR نمی توانند داور را مجبور به تصمیم گیری کنند و فقط می توانند داور را متقاعد کنند که صحنه را بررسی کند. در آن بازی با اینکه اقتدار و قدرت نداشت که نرود اما به تیم داوری احترام بگذارد و جلوی هر بهانه ای را بگیرد، این کار را کرد. ظاهرا دو نفر از افراد VIR اتاق زیر شیروانی به پنالتی اعتقاد داشتند و دو نفر دیگر نیز با فغانی موافق بودند. ای کاش افغانی در جهت مخالف نمی رفت تا تصمیمش مقتدرتر جلوه کند.

**فیفا باید از افغانستان حمایت کند
اروگوئه جزو کشورهایی است که جزو کمیته های مهم فیفا هستند و اقدامات آنها بسیار تاثیرگذار است. به همین دلیل بعد از حذف آنها به آن صحنه رفتند تا افغان ها را به چالش بکشند. در چنین شرایطی فیفا باید قدرت خود را نشان دهد و کمیته داوران فیفا از علیرضا فغانی حمایت کند و به این داور فرصت قضاوت مجدد در مسابقات بعدی داده شود. من شخصاً نمی دانم که فیفا حاضر باشد تیم داوری با این کیفیت را از مسابقات بعدی حذف کند.

**در این جام می تواند دوباره بدرخشد
واقعیت این است که در فیفا اختلاف سلیقه وجود دارد و باید به هر احتمالی توجه کرد. پس باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی می افتد. امیدوارم یک بازی دیگر به فغانی بدهند تا او هم خوب بدرخشد تا در مراحل بالاتر هم حضور داشته باشد. حتی اگر تصمیم علیرضا فغانی اشتباه باشد، باید بگویم که اشتباهات داوری از این دست در فوتبال زیاد است و دلیل بر حذف یک دور محسوب نمی شود.

** قضاوت فانال 2022 هم حق فغانی است
در مجموع امیدوارم همچنان شاهد درخشش علیرضا فغانی باشیم تا این دوران باعث افتخار دوباره ایران و فیفا شود. در مورد قضاوت در فینال امسال باید بگویم که در دلم دوست دارم کت و شلوار را به بانوان بدهم اما منطق و اصول کمیته تصمیم گیری داوران جهان بحث دیگری است. این را هم اضافه کنم که امروز آمریکای لاتین مخالف قضاوت افغانستان است. اروپا و آمریکای لاتین قدرت زیادی در فوتبال دارند و به همین دلیل دخالت سیاسی در بازی فینال است. ببینید در جام جهانی گذشته علیرضا فغانی همه شرایط را داشت تا فینال را قضاوت کند اما به یک راند از آمریکای لاتین داده شد که در کل دوره مسابقات با انتقادات زیادی مواجه شده بود. با همه اینها امیدوارم علیرضا فغانی بازی فینال را سوت بزند تا افتخار دیگری برای فوتبال کشور به ویژه در جامعه داوری به ثبت برسد.

Giovanna Yu

گیک بیکن. ماون قهوه. ارتباط ظریف جذاب. متخصص مواد غذایی به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما