هفته کسب و کار: دهمین افزایش مستقیم نرخ

در پی ورشکستگی بانکی دیگر و نشانه هایی از کندی در اقتصاد، فدرال رزرو نرخ پایه خود را یک چهارم افزایش داد. این سومین افزایش متوالی در این اندازه و دهمین افزایش متوالی نرخ از مارس گذشته بود. اقدام بانک مرکزی در هفته گذشته نرخ بهره را بین 5 تا 5.25 درصد افزایش داد، سطحی که از تابستان 2007 مشاهده نشده بود. مقامات فدرال رزرو با اعلام این تصمیم، درها را برای توقف احتمالی در رگه افزایش نرخ تهاجمی باز گذاشتند. در جلسه بعدی آنها اما بعداً در یک کنفرانس خبری، جروم اچ. پاول، رئیس فدرال رزرو، به صراحت گفت که درها تنها یک شکاف باز است: او گفت که حرکت های اضافی «ممکن است» مناسب باشند. حتی این لفاظی تا حدودی ملایم نشان دهنده تغییر قابل توجهی در موضع فدرال رزرو است. ماه هاست که این سوال مطرح است که بانک مرکزی چقدر نرخ ها را افزایش می دهد، نه اگر؟

جی پی مورگان چیس، بزرگترین بانک کشور، هفته گذشته پس از اینکه شرکت بیمه سپرده فدرال First Republic را تصرف کرد تا آن را از سقوط آزاد نجات دهد و بحران بانکی گسترده تر را مهار کند، مالکیت First Republic Bank را در اختیار گرفت. First Republic، یک بانک متوسط ​​مستقر در سانفرانسیسکو، مدت کوتاهی پس از فروپاشی بانک Silicon Valley و Signature Bank که باعث ایجاد وحشت در بخش بانکی شد، 30 میلیارد دلار از 11 بانک بزرگ ایالات متحده دریافت کرد. اما این تزریق نقدی امر اجتناب ناپذیر را متوقف کرد: First Republic در اواخر ماه گذشته اعلام کرد که 102 میلیارد دلار از سپرده های مشتریان خود را از دست داده است. جیمی دیمون، مدیر اجرایی جی‌پی مورگان، در زمان تصدی مسئولیت First Republic، نقشی را که در طول بحران مالی سال 2008 ایفا کرد، زمانی که به دستور قانون‌گذاران فدرال، Bear Stearns و Washington Mutual را خریداری کرد، بازی می‌کند. جی پی مورگان روز دوشنبه اعلام کرد که انتظار دارد آخرین خریدش سود سال جاری را 500 میلیون دلار افزایش دهد.

پس از کاهش قابل توجه در سه ماهه اول سال، تعداد مشاغل اضافه شده در آوریل به طور غیرمنتظره ای افزایش یافت و پیش بینی های تحلیلگران را به خوبی پشت سر گذاشت. بر اساس آخرین گزارش روز جمعه وزارت کار، کارفرمایان در ماه گذشته 235000 شغل ایجاد کردند. تحلیلگران 170000 را پیش بینی کرده بودند. انعطاف‌پذیری بازار کار مقامات فدرال رزرو را گیج کرده است، زیرا کمپین افزایش نرخ بهره برای مهار تورم و خنک کردن اقتصاد باید تا به حال تأثیر بیشتری بر مشاغل داشته باشد. در خبر بد دیگر برای فدرال رزرو، رشد دستمزد – که توسط بانک مرکزی به عنوان شاخصی از قدرت ماندگاری تورم استفاده می شود – در سال منتهی به آوریل 4.4 درصد افزایش یافت.

انتظار می رود پرزیدنت بایدن روز سه شنبه با رهبران کنگره دیدار کند تا در مورد افزایش سقف بدهی که ایالات متحده از نظر فنی در ژانویه به آن ضربه زد، بحث کند، اگرچه وزارت خزانه داری از مانورهای حسابداری برای نگه داشتن دولت در پرداخت صورت حساب های خود استفاده می کند. هفته گذشته، جانت یلن، وزیر خزانه داری، گفت که کشور ممکن است به محض 1 ژوئن تمام شود. بایدن جمهوری خواهان در تلاش هستند تا از آقای آقای امتیازی بگیرند. بایدن که به طور قابل توجهی دستور کار او را تضعیف می کند. آقای. بایدن چند گزینه در اختیار دارد. او می توانست از مذاکره امتناع کند. او می‌توانست بر سر کاهش هزینه‌ها مذاکره کند، اما این بحث‌ها را از حد بدهی جدا کند. یا می‌تواند تلاش کند که تعداد معدودی از جمهوری‌خواهان میانه‌رو را به خود جلب کند تا حد مجاز را افزایش دهد. یک گزینه احتمالی دیگر وجود دارد: چالش قانون اساسی برای محدودیت بدهی، یک طرح بلند مدت که بر یک بند در اصلاحیه چهاردهم تکیه می کند.

Makayla Massey

کاشف برنده جایزه کل معتاد زامبی. متعصب فرهنگ پاپ بی عذرخواهی. تواهولیک.

تماس با ما