شورای امنیت سازمان ملل درباره حوادث خط لوله نورد استریم بحث می کند

واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در جریان گفتگوها گفت: “ما اینجا نیستیم تا در شورای امنیت محاکمه کنیم.” وی گفت که مسکو درخواستی برای تحقیقات مستقل با توجه به تردیدها در مورد یکپارچگی و شفافیت دانمارک، آلمان و سوئد در تحقیقات در حال انجام آنها ارائه می کند.

در عوض، او گفت، دبیر کل سازمان ملل متحد “کسی است که ما به آن اعتماد داریم” به دنبال گزارش هایی در ماه سپتامبر مبنی بر نشت چهار نشت در خطوط لوله 1224 کیلومتری که گاز روسیه را به اروپا می رساند، تحقیقاتی را رهبری کند.

او با اشاره به گزارش خبری اخیر ایالات متحده توسط خبرنگار سیمور هرش که مدعی شد واشنگتن در این رزمایش در تابستان 2022 در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در این رزمایش نقش داشته است، “شواهدی وجود داشت که مواد منفجره” در نزدیکی خط لوله کار گذاشته شده بود.

او به اعضای شورا گفت: «این روزنامه نگار حقیقت را می گوید. «این چیزی بیش از یک اسلحه دودی است که کارآگاهان در فیلم های پرفروش هالیوود عاشق آن هستند. این یک اصل اساسی عدالت; همه چیز در دست شماست و ما می‌توانیم این موضوع را امروز حل کنیم.»

جان کلی، سفیر ایالات متحده گفت: “جلسه امروز تلاشی آشکار برای منحرف کردن تمرکز” از نشست اضطراری آتی مجمع عمومی است که یک سال از تهاجم مسکو به اوکراین در 24 فوریه 2022 خواهد بود.

وی گفت: تمرکز ما باید روی این باشد. روسیه به شدت می خواهد موضوع را تغییر دهد.» روسیه به دلیل استفاده از این پلتفرم برای پخش تئوری های توطئه اینترنتی «از موقعیت خود به عنوان عضو شورا سوء استفاده می کند».

وی با اشاره به اینکه اتهاماتی مبنی بر دست داشتن آمریکا در اقدامات خرابکارانه “کاملا نادرست” است، گفت: منابع تحقیقاتی سازمان ملل باید در مواقعی که کشورها تمایلی به تحقیق ندارند یا قادر به تحقیق نیستند حفظ شود، بر خلاف پرس و جوهای جاری فعلی.

از حدس و گمان بپرهیزید

در ابتدای بحث، سازمان ملل متحد معاون دبیرکل در امور سیاسی و صلح رزماری دی کارلو، در یک جلسه توجیهی به شورا، از همه طرف‌ها خواست تا «خودداری نشان دهند و از هرگونه گمانه‌زنی اجتناب کنند».” با توجه به حساسیت هایی که نسبت به این موضوع وجود دارد.

“ما باید از هرگونه اتهام بی اساس خودداری کنید این امر می‌تواند تنش‌های افزایش یافته در منطقه را تشدید کند و به طور بالقوه مانع از جستجوی حقیقت شود.»

در همان زمان، سازمان ملل «در موقعیتی نیست که هیچ یک از این ادعاها را تأیید یا تأیید کند در رابطه با این حوادث، و ما منتظر یافته های تحقیقات ملی در حال انجام هستیم.» او اشاره کرد که نتایج اولیه از بررسی های در حال انجام نشان می دهد “خسارات گسترده”، نشانه هایی از “خرابکاری فاحش” سوگند “اقلام خارجی” در محل کشف و ضبط شد.

در حالی که برخی از اعضای شورا از راه اندازی یک تحقیق به رهبری سازمان ملل حمایت کردند، برخی دیگر تأکید کردند که تحقیقات در حال انجام کافی است و بسیاری از آنها نگرانی های جدی را در مورد تأثیرات زیست محیطی این حوادث ایجاد می کنند. بسیاری موافق بودند که تلاش ها باید بر تنش زدایی در منطقه متمرکز شود.

ام‌اس. دی کارلو گفت که در حالی که دقیقاً آنچه در زیر آبهای دریای بالتیک در سپتامبر 2022 اتفاق افتاد هنوز نامشخص است.یک چیز مسلم است: هر چه که این حادثه را ایجاد کرده باشد، پیامدهای آن جزو خطرات متعدد تهاجم به اوکراین محسوب می شود. رها کرده است“.

او گفت که یک سال از آغاز جنگ می گذرد، “ما باید تلاش های خود را برای پایان دادن به آن، مطابق با قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل متحد مضاعف کنیم.”

گزارش جدید اثرات زیست محیطی

در همین حال، برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) بر اساس تحلیل های خود، روز دوشنبه یافته های جدیدی در مورد حوادث نورد استریم منتشر کرد. رصدخانه بین المللی انتشار متان (IMEO).

در حالی که برای یک رویداد بسیار بزرگ است، حادثه نورد استریم قطره ای در اقیانوس است مانفردی کالتاگیرون، رئیس این رصدخانه گفت: در مقایسه با میزان متان آزاد شده در سطح جهان.

با این حال، UNEP تجزیه و تحلیل برآورد شده است محدوده قابل قبولی از مجموع گازهای گلخانه ای متان که در طول این حادثه به بیرون درز کرد رکورد 75 تا 230 کیلوتن.

شورای امنیت ابتدا به درخواست روسیه در نشست اواخر سپتامبر، حوادث خط لوله نورد استریم را بررسی کرد. در آن جلسه، نوید حنیف، دستیار دبیرکل در امور توسعه اقتصادی در وزارت امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، گفته بود که جامعه جهانی باید اقداماتی را برای رسیدگی به پیامدهای نشت اخیر در خطوط لوله نورد استریم انجام دهد، در حالی که علل آن هستند. در حال بررسی است.

Alina Bentley

کاوشگر. کارشناس سفر. متخصص قهوه. طرفدار تلویزیون عمومی متخصص پرشور بیکن. برگزار کننده آماتور محقق فرهنگ پاپ.

تماس با ما