راز و رمز کشف پروتئین برای درمان بیماری آلزایمر

مکانیسمی کشف شده است که سطوح سلولی تاو را تنظیم می کند، پروتئینی که در ریشه تائوپاتی ها (تخریب پروتئین تاو) تجمع می یابد و باعث ایجاد گروهی از بیماری های عصبی می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، پروتئین های تاو پروتئین هایی هستند که باعث تثبیت بافت ها می شوند. پروتئین تاو به وفور در نورون های سیستم عصبی مرکزی و به میزان کمتری در آستروسیت ها و الیگودندروسیت ها یافت می شود.

پروتئین هایی که عملکرد خود را در تثبیت وضوح از دست داده اند، عامل اصلی بیماری های مرتبط با زوال عقل مانند آلزایمر و پارکینسون هستند.

میشل کایوت، مدیر تحقیقات نوروبیولوژی سلولی در موسسه تحقیقات بالینی مونترال (IRCM) و استاد پزشکی در دانشگاه مونترال، این کشف را کشف کرد.

این تحقیق که اخیراً در مجله Science Advances منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه پروتئینی به نام «بیهوشی» سطح تاو درون سلولی را تنظیم می کند و بیهوشی را به یک عامل بالقوه درمانی برای تائوپاتی ها تبدیل می کند.

این بیماری ها سطح تاو داخل سلولی را افزایش داده اند که در نهایت برای نورون ها سمی شده و باعث انحطاط آنها می شود. بنابراین، درک فرآیندهایی که از طریق آنها این سطوح کنترل می شوند به منظور ایجاد رویکردهای درمانی مؤثر برای این بیماری های ویرانگر بسیار مهم است.

Marin Lacombe، محقق و نویسنده اصلی این مقاله به همراه همکارانش در آزمایشگاه نوروبیولوژی سلولی IRCM نشان داد که غیرفعال کردن بیهوشی در نورون‌های شبکیه و نورون‌های حرکتی نخاع، پیشرفت بیماری و از بین رفتن نورون‌ها را تسریع می‌کند. بنابراین، بی حسی به عنوان یک تنظیم کننده سطوح منفی در سلول ها عمل می کند.

یافته های اخیر تیم IRCM را به این فکر واداشت که آیا بیهوشی بیش از حد می تواند سطوح تاو را کاهش دهد و در کاهش سرعت از دست دادن نورون مفید باشد.

در راستای این فرضیه، دانشمندان در آزمایش‌های حیوانی مشاهده کردند که بیان بیش از حد شکل خاصی از پروتئین بی‌حس به نام Numb-72 باعث کاهش سطح تاو و کاهش سرعت مرگ نورون‌های شبکیه در مدل‌های حیوانی تائوپاتی می‌شود.

موش های تحت درمان با Numb-72 در تست های بینایی بهتر از موش های درمان نشده عمل کردند و نه تنها کاهش از دست دادن نورون ها را نشان دادند، بلکه عملکرد آنها را نیز بهبود بخشیدند. مدل ها از تائوپاتی جلوگیری می کنند.

اگرچه برای پیشبرد این کشف به کار بیشتری نیاز است، از جمله آزمایش پتانسیل آن برای کاهش سرعت انحطاط نورون های انسانی، محققان امیدوارند که Numb-72 در نهایت به عاملی برای درمان تائوپاتی تبدیل شود.

منبع: سایت سایت تکی دیلی

Nick Webster

مزاحم عمومی فن غذا. حلال مشکل بدون عذرخواهی کارآفرین. خواننده.

تماس با ما