جمهوری دموکراتیک کنگو: گوترش از شورشیان M23 خواست به توافق آتش بس روز سه شنبه احترام بگذارند

در بیانیه‌ای که سخنگوی خود منتشر کرد، آنتونیو گوترش از تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای که هفته گذشته به رهبری رئیس جمهور آنگولا و قهرمان اتحادیه آفریقا (AU) برای صلح و آشتی، جوائو لورنسو، انجام شد، استقبال کرد. Mouvement du 23 Mars (M23).

شرق جمهوری دموکراتیک کنگو محل استقرار چندین گروه مسلح از جمله نیروی شورشی M23 است که در ماه‌های اخیر با حمایت ماموریت سازمان ملل متحد در آنجا، که با نام اختصاری فرانسوی آن MONUSCO شناخته می‌شود، در حال مبارزه با یک کمپین بزرگ علیه نیروهای دولتی بوده است. غیرنظامیان در مرکز مأموریت آن قرار دارند.

سال ها ناآرامی خشونت آمیز

صدها غیرنظامی طی سال ها خشونت به دست گروه های مسلح از جمله زنان و کودکان کشته شده اند. بر اساس گزارش ها، بیش از 600000 نفر در شرق کیوو شمالی، در بحبوحه پیشروی ارضی در ماه های اخیر توسط M23 و سایر گروه ها آواره شده اند.

بر اساس گزارش های خبری، اتحادیه اروپا روز شنبه اعلام کرد که یک «پل کمک های بشردوستانه» برای رساندن کمک ها به شرق جمهوری دموکراتیک کنگو ایجاد خواهد کرد.

در پاسخ به آنچه که رئیس مونوسکو در شورای امنیت در دسامبر گذشته به عنوان وضعیت امنیتی «به‌طور چشمگیری» وخیم‌تر توصیف کرد و نگرانی‌ها در مورد ادعاهای دولت جمهوری دموکراتیک کنگو مبنی بر اینکه کشور همسایه رواندا از M23 حمایت کرده است – اتهامی که به شدت آن را رد می‌کند – صلح. مذاکرات در کنیا و پایتخت آنگولا، لوآندا، در جریان است.

آتش بس جمعه گذشته بر اساس تصمیمات شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در 17 فوریه در آدیس آبابا، اتیوپی اعلام شد.

“دسترسی بشردوستانه بدون محدودیت”

دبیرکل از M23 می خواهد که به آتش بس احترام بگذارد تا شرایطی برای آن فراهم شود. برداشت کامل و موثر در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، از تمامی مناطق اشغالی در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو، در راستای تصمیمات نشست کوتاه لواندا که در 23 نوامبر 2022 برگزار شد، آمده است.

دبیرکل به صراحت به او گفتتمام خشونت ها علیه غیرنظامیان را محکوم می کند سوگند فراخوان خود را از همه گروه های مسلح کنگو و خارجی تجدید می کند تا سلاح های خود را زمین بگذارند و بدون قید و شرط خلع سلاح شوند.»

آقای. گوترش همچنین از همه طرف‌های درگیر در جنگ خواست تا از “سوگند فوری” اطمینان حاصل کنند دسترسی بشردوستانه بدون محدودیت به جمعیت آسیب‌دیده، تضمین حفاظت از غیرنظامیان و احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه.

جنگنده های M23 به سمت گوما در جمهوری دموکراتیک کنگو حرکت می کنند.  (فیله)

© MONUSCO/Sylvain Liechti

جنگنده های M23 به سمت گوما در جمهوری دموکراتیک کنگو حرکت می کنند. (فیله)

به سخنان نفرت انگیز پایان دهید

او همچنین از همه بازیگران دعوت می کند از سخنان نفرت انگیز و تحریک به خشونت خودداری کنید

دبیرکل بر حمایت سازمان ملل متحد از روند صلح که در پایتخت های آنگولا و کنیا ادامه دارد، از طریق نماینده ویژه خود در جمهوری دموکراتیک کنگو و فرستاده ویژه خود برای منطقه دریاچه های بزرگ، تاکید کرد.

وی افزود که سازمان ملل آماده است “برای افزایش تلاش ها برای ایجاد صلح و امنیت” در منطقه ناآرام شرق DRC.

کیتا: آتش بس باید “احترام جدی” داشته باشد

روز شنبه، رئیس MONUSCO، بینتو کیتا، با یک کنفرانس مطبوعاتی در بزرگترین شهر آنجا، گوما، ماموریت خود را در این منطقه به پایان رساند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، گفت که این ماموریت در مناطق تحت کنترل M23 برای محافظت از غیرنظامیان حضور قوی دارد و به حمایت از نیروهای مسلح کنگو ادامه می‌دهد.

“ام‌اس. کیتا درخواست‌ها برای رعایت دقیق آتش‌بس که روز جمعه اعلام شد را تکرار کرد و از M23 خواست از مناطق اشغالی عقب‌نشینی کنند. و بدون قید و شرط خلع سلاح شوند.»

Hayden Phillips

عاشق قهوه بی عذرخواهی یک تمرین‌کننده اینترنتی متواضع. دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما