ترفندهایی برای افزایش سرعت گوشی های اندرویدی

اگر احساس می کنید که گوشی اندرویدی شما نیز کند است و اجرای دستورات به تاخیر می افتد، قبل از تمام شدن فر و زدن دستگاه به زمین، روش های زیر را امتحان کنید!

برای حذف عکس ها، فیلم ها و فایل های دیگر

حتی گوشی های اندرویدی پریمیوم و گران قیمت نیز در صورت وجود فضای حافظه داخلی بیش از حد، کاهش عملکرد قابل توجهی را تجربه خواهند کرد.

سیستم عامل اندروید برای انجام فرآیندهای پشت صحنه به مقدار مشخصی حافظه نیاز دارد و خود گوگل توصیه می کند که حداقل ده درصد از فضای حافظه گوشی خود را دست نخورده بگذارید تا در اختیار سیستم عامل قرار گیرد.

بنابراین شاید دلیل شارژ شدن گوشی شما در حال حاضر حافظه داخلی باشد.

مطمئن شوید که از اسناد، عکس‌ها و ویدیوهای خود قبل از حذف آن‌ها نسخه پشتیبان تهیه کرده‌اید. رایانه، هارد دیسک خارجی یا حتی فضای ابری گزینه هایی هستند که می توانید اطلاعات خود را به آنها منتقل کنید.

بهترین راه برای پاک کردن اطلاعات غیرضروری دستگاهتان از طریق مرورگر فایل روی گوشی شما است.

برای مثال، هر دو برنامه My Files Samsung و Files Google توانایی شناسایی و حذف فایل‌های خیلی بزرگ را دارند.

از سوی دیگر، دستگاه های اندرویدی جدیدتر نیز بخشی به نام «سطل زباله» دارند که عملکرد آن کاملاً شبیه سطل آشغال در ویندوز است. پس مطمئن شوید که سطل زباله اندروید خود را نیز کاملا خالی کنید!

برنامه های غیر ضروری را حذف کنید

برخی از اپلیکیشن ها عملکرد کل گوشی اندرویدی را مختل می کنند و برخی دیگر بدون استفاده خاصی فضای حافظه دستگاه را اشغال می کنند. پس اگر از یک اپلیکیشن زیاد استفاده نمی کنید، بهتر است به فکر حذف آن باشید!

اولین برنامه هایی که باید هنگام تمیز کردن گوشی خود به دنبال آنها باشید، برنامه های پیش فرض روی گوشی شما هستند.

بسیاری از این برنامه ها، بازی ها و پیام رسان ها در واقع کار اضافی برای شما انجام نداده و تنها به دلیل قراردادی بین توسعه دهنده و برند سازنده گوشی، روی دستگاه نصب شده اند.

البته همه برنامه های از پیش نصب شده اندروید بی فایده نیستند. پس فقط آنهایی را حذف کنید که واقعا مفید نیستند!

همچنین در مرحله بعد باید به دنبال برنامه هایی باشید که قبلا از فروشگاه گوگل پلی دانلود شده اند. اما مدت زیادی است که از آن استفاده نکرده اید!

حذف برنامه های بدون استفاده می تواند یکی از مهم ترین راه ها برای سرعت بخشیدن به گوشی اندرویدی شما باشد.

برنامه هایی که خیلی سنگین یا گران هستند را حذف کنید

بسیاری از اپلیکیشن های فروشگاه گوگل پلی در نتیجه برنامه نویسی نامناسب، منابع زیادی را از رم گوشی اندرویدی شما اختصاص داده اند و با فعال بودن مداوم در پس زمینه، می توانند سرعت دستگاه را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

بنابراین، اگر اخیراً متوجه شده اید که عملکرد گوشی اندرویدی شما کاهش یافته است، ممکن است برنامه ها دلیل دیگری برای این سرعت پایین باشند.

یکی از گران ترین راه ها برای تشخیص اپلیکیشن ها، قسمت تنظیمات باتری اندروید است.

در این قسمت سیستم عامل درصد شارژ باتری اختصاص داده شده به هر یک از اپلیکیشن های دستگاه را بررسی کرده و به شما نمایش می دهد. اگر برنامه کاربردی به خصوص مفید نیست؛ اما درصد بالایی از باتری به خود اختصاص داده است که احتمالا باید به فکر حذف آن باشید!

راه دیگر برای تشخیص برنامه های مخرب، بوت کردن سیستم عامل در حالت Safe Mode است.

در این شرایط سیستم عامل با حداقل نیاز و بدون نیاز به برنامه های اضافی بوت می شود. بنابراین، اگر سرعت حالت بوت Safe Mode به طور قابل توجهی بیشتر از حالت عادی باشد، به این معنی است که یک یا چند برنامه در فرآیند بوت مشکل ایجاد کرده اند.

مصرف باتری را به برنامه هایی که به ندرت استفاده می شوند محدود کنید

در قسمت قبل در مورد برنامه های اضافی و بلااستفاده صحبت کردیم که باید به سرعت از دستگاه شما حذف شوند.

با این حال، برخی از برنامه های اندروید به طور پیش فرض در اندروید وجود دارند و قابل حذف نیستند. در چنین شرایطی نیاز به مدیریت منابع برای استفاده از اپلیکیشن های مختلف است و باعث می شود گوشی اندرویدی شما سریعتر کار کند.

البته محدود کردن دسترسی به اپلیکیشن های مختلف باید با دقت انجام شود. زیرا برخی از آنها نیاز به فعالیت مداوم در پس زمینه دارند و محدود کردن آن ها تاثیرات منفی بر سرعت و عملکرد کل دستگاه خواهد داشت.

در گوشی های پیکسل می توانید با وارد شدن به منوی تنظیمات و سپس قسمت باتری، مصرف انرژی برنامه های مختلف را تنظیم کنید.

در این قسمت اپلیکیشن هایی که بیش از حد انرژی مصرف می کنند با کارت های جداگانه مشخص می شوند و کاربر می تواند دسترسی خود را به منابع محدود کند.

علاوه بر این، امکان تنظیم اندازه گیری خودکار مصرف انرژی در کاربردهای مختلف نیز در این قسمت فراهم خواهد شد. این کار را می توان از منوی تنظیمات، بخش باتری و زیر منوی باتری تطبیقی ​​انجام داد.

کاربران گوشی های گلکسی سامسونگ نیز می توانند وارد تنظیمات شده و در قسمت Battery and Device Care وارد قسمت باتری شوند. در این مورد، قسمت Background Usage Limits یک تنظیم خاص برای مصرف باتری است. گزینه Put unused Apps to Sleep مصرف انرژی را مدیریت می کند.

حافظه پنهان برنامه های مختلف را پاک کنید

تمامی اپلیکیشن های اندروید مجموعه ای از اطلاعات را به صورت موقت و غیر ضروری در گوشه ای از حافظه دستگاه ذخیره می کنند تا با سرعت و سهولت بیشتری اجرا شوند.

به عنوان مثال، برنامه Spotify اطلاعات مربوط به موسیقی پخش شده در آلبوم عکس را ذخیره می کند تا بتواند در آینده از آنها استفاده کند و نیازی به بارگذاری مجدد آنها نباشد.

بنابراین، هرچه بیشتر از برنامه استفاده کنید، کش بیشتری ذخیره می کنید. انباشته شدن این داده ها می تواند به مرور زمان گوشی شما را کند کند و حذف آنها باعث می شود گوشی اندرویدی شما سریعتر کار کند.

برای حذف یک برنامه اندروید، می توانید نماد آن را در کشوی برنامه فشار داده و نگه دارید و از منوی ظاهر شده روی آن ضربه بزنید. به همین ترتیب با یافتن نام این اپلیکیشن در لیست برنامه ها در قسمت تنظیمات، می توانید وارد صفحه پروفایل اپلیکیشن نیز شوید.

در صفحه پروفایل، گزینه Clear Cache به وضوح قابل مشاهده است و می توانید کش برنامه را از این طریق پاک کنید.

توجه داشته باشید که برخی از برنامه ها معمولا حافظه پنهان بیشتری تولید می کنند. برای مثال، مرورگرهایی مانند کروم یا مایکروسافت سنگین‌تر و حجیم‌تر از برنامه‌هایی مانند یوتیوب هستند که بیشتر بر روی پخش محتوا متمرکز هستند.

کش متصل به پارتیشن را کاملا پاک کنید!

جامع ترین روشی که می توانید برای سرعت بخشیدن به گوشی اندرویدی خود امتحان کنید، حذف پارتیشن مربوط به کش است.

پاک کردن پارتیشن کش با بوت کردن گوشی در حالت ریکاوری امکان پذیر است. به این ترتیب می توانید تمام فضای حافظه اختصاص داده شده به ذخیره سازی فایل های موقت را پاک کنید و از این فضا برای ذخیره اطلاعات مفیدتر استفاده کنید.

توصیه می شود این کار را به صورت دوره ای انجام دهید، به خصوص پس از نصب آپدیت برای دستگاه.

برای بوت شدن دستگاه در حالت ریکاوری ابتدا با فشار دادن و نگه داشتن کلید پاور گوشی را خاموش کنید. سپس کلیدهای پاور و کاهش صدا را با هم فشار داده و نگه دارید تا دستگاه روشن شود. پس از نمایش لوگوی گوشی، کلید پاور را رها کنید و فقط کلید کاهش صدا را نگه دارید تا صفحه حالت بازیابی نمایش داده شود.

در حالت ریکاوری باید از کلیدهای کم و زیاد صدا برای بالا و پایین رفتن بین گزینه ها استفاده کنید و با استفاده از کلید پاور گزینه مورد نظر را انتخاب کنید.

بسته به نوع گوشی، ممکن است هنگام حذف پارتیشن کش با پیغام «این عملیات برگشت پذیر نیست» مواجه شوید. با این حال، نیازی به نظارت وجود ندارد و می توانید این فرآیند را با خیال راحت انجام دهید.

کل فرآیند فقط چند ثانیه طول می کشد و سپس حالت بازیابی دوباره نمایش داده می شود. پس از نمایش مجدد صفحه بازیابی، گزینه Reboot System Now را انتخاب کنید تا دستگاه راه اندازی مجدد شود.

برنامه را ویرایش کنید!

گاهی اوقات اندروید کند می شود زیرا برنامه پس از به روز رسانی با نسخه جدید سیستم عامل سازگار نیست.

البته اندروید پس از آپدیت به صورت خودکار اپلیکیشن ها را بهینه می کند. با این حال، ممکن است مشکل ناسازگاری حتی پس از این فرآیند همچنان پابرجا باشد. در این شرایط لازم است اپلیکیشن را با آخرین نسخه اندروید به صورت دستی بهینه کنید.

ویرایش برنامه ها را نیز می توان به همان روش قبلی با استفاده از حالت ریکاوری انجام داد و با کمک آن می توانید هر یک از برنامه های نصب شده روی سیستم را برای نسخه فعلی اندروید بهینه کنید.

بنابراین اگر دلیل این ناسازگاری دلیل عدم سازگاری باشد، احتمالاً شاهد رفع این مشکل خواهیم بود.

پس از ورود به حالت بازیابی باید گزینه تعمیر اپلیکیشن ها را انتخاب کنید. در این شرایط گوشی ریبوت می شود و تعمیر اپلیکیشن شروع می شود.

این فرآیند احتمالا چند دقیقه طول خواهد کشید. اما پس از اتمام مراحل، اطلاعیه ای مبنی بر تکمیل آن دریافت خواهید کرد.

تغییر سرعت انیمیشن ها

گاهی اوقات انیمیشن های سرعت اندروید باعث می شوند که رابط سریع یا کند به نظر برسد.

توسعه دهندگان اپلیکیشن اندروید معمولا زمان زیادی را صرف طراحی انیمیشن برای رابط های کاربری مختلف اپلیکیشن های خود می کنند. با این حال، برای بسیاری از افراد، این سرعت بسیار کم است.

در همین حال، برخی از گوشی ها نیز قادر به ارائه انیمیشن های صحیح نیستند. در نتیجه استفاده از آنها ممکن است باعث کاهش سرعت کل دستگاه شود.

به همین دلیل است که اندروید به کاربران امکان افزایش سرعت انیمیشن ها را می دهد. بنابراین با تغییر سرعت آنها، سیستم عامل می تواند از عملکرد نرم تری بهره مند شود.

برای تغییر سرعت انیمیشن های اندروید ابتدا باید به قسمت تنظیمات توسعه دهنده این سیستم مراجعه کنید. برای این کار وارد قسمت About شوید و چند بار روی گزینه Android Version Number ضربه بزنید تا متوجه اعلان بر اساس فعال شدن آن شوید!

در اکثر گوشی های اندرویدی لازم است حدود هفت بار روی این گزینه ضربه بزنید.

پس از انجام این کار، یک بار دیگر وارد قسمت Settings شده و Developer Options را انتخاب کنید.

در این قسمت به دنبال گزینه Window Animation Scale باشید و هر گزینه را روی 0.5x قرار دهید.

البته اگر این تنظیمات مورد پسند شما نیست، می توانید با پارامترهای مختلف بازی کنید تا به شرایط دلخواه برسید.

گوشی خود را ریستارت کنید

مانند تمام مشکلات سیستم عامل های مختلف، یکی از راه حل های کلیدی برای دستیابی به عملکرد سریعتر در گوشی های اندرویدی، راه اندازی مجدد دستگاه است.

دلیل آن این است که سیستم عامل اندروید در هنگام اجرا فایل های موقت را در بخشی از حافظه ذخیره می کند. بنابراین هر چه زمان استفاده مداوم (بدون راه اندازی مجدد) بیشتر باشد، حجم اعلان ها افزایش یافته و در نهایت منجر به کاهش عملکرد دستگاه می شود.

راه اندازی مجدد دستگاه می تواند این فایل های موقت را پاک کرده و حافظه را بازنشانی کند.

راه اندازی مجدد دستگاه به خصوص برای گوشی هایی که حافظه رم پایینی دارند بسیار مفید است.

برای راه اندازی مجدد گوشی اندرویدی خود، باید کلید پاور را نگه دارید و در صفحه ظاهر شده گزینه Restart را انتخاب کنید.

البته اگر از گوشی های سامسونگ استفاده می کنید برای این کار باید دوباره کلید Restart را فشار دهید تا عملیات تایید شود.

شما دستگاه خود را به تنظیمات کارخانه بازیابی کرده اید

ریست فکتوری باعث می شود تمام اطلاعات گوشی از جمله عکس ها، اسناد و تنظیمات پاک شود و گوشی پس از خرید به حالت اولیه بازگردد!

به طور کلی ریست کردن گوشی روش چندان خوبی برای افزایش سرعت دستگاه های اندرویدی نیست. با این حال، اگر هیچ یک از روش ها نیازهای شما را برآورده نکرد، گزینه دیگری جز تنظیم مجدد فاکتور وجود ندارد.

قبل از انجام بازنشانی مطمئن شوید که داده های خود را به رایانه، دیسک سخت یا فضای ابری منتقل می کنید!

برای بازگرداندن گوشی اندروید به تنظیمات کارخانه وارد قسمت تنظیمات شده و گزینه System را انتخاب کنید. سپس Reset Options و سپس Erase all Data را انتخاب کنید.

برای این کار باید رمز عبور، پین کد یا الگوی استفاده شده در گوشی خود را وارد کنید.

همچنین کاربران رابط کاربری One UI در گوشی های سامسونگ نیز باید پس از وارد شدن به تنظیمات، گزینه General Management و سپس Reset و سپس Factory Data Reset را انتخاب کنند.

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.

تماس با ما