اخبار مختصر 9 نوامبر 2022 |

این خبر به طور خلاصه از سازمان ملل است.

گزارش سازمان جهانی بهداشت می گوید، نابرابری جهانی در دسترسی به واکسن های ضروری

بر اساس آخرین گزارش بازار جهانی واکسن که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) منتشر شده است، عرضه محدود واکسن و توزیع نابرابر به این معنی است که کشورهای با درآمد پایین‌تر به طور مداوم برای دسترسی به واکسن‌های ضروری که مورد تقاضای کشورهای ثروتمند هستند، مبارزه می‌کنند.

این اولین باری است که پیامدهای COVID-19 را برای بازارهای واکسن بررسی می کند. این نابرابری در دسترسی در سراسر جهان را برجسته می کند.

این گزارش می‌گوید نحوه عملکرد بازار جهانی به طور کامل برای توسعه، عرضه و دسترسی به واکسن‌های ضروری مناسب نیست، زیرا برخی از مناطق برای تامین واکسن تقریباً به طور کامل به سایرین وابسته هستند.

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، گفت: «حق سلامتی شامل حق واکسن می‌شود.» و افزود که این گزارش «نشان می‌دهد که پویایی بازار آزاد برخی از فقیرترین و آسیب‌پذیرترین افراد جهان را از این حق محروم می‌کند.

WHO خواستار تغییرات بسیار مورد نیاز در توزیع واکسن “برای نجات جان افراد، جلوگیری از بیماری ها و آماده شدن برای بحران های آینده” است.

عربستان سعودی از این کشور خواسته است که اجازه تماس فوری با مدافع حقوق بشر را که در حالت غیر ارتباطی قرار دارد، بدهد

نگرانی‌هایی در مورد سلامت و زندگی یک مدافع حقوق بشر در زندان عربستان سعودی وجود دارد که خانواده‌اش از زمانی که بیش از دو هفته پیش شکایت کردند که توسط سایر زندانیان مورد حمله قرار گرفته است، از او خبری ندارند.

محمد القحطانی در حال گذراندن حبس 10 ساله است. مری لاولور، گزارشگر ویژه مدافعان حقوق بشر، از مقامات ذیربط خواسته است تا محل اختفا و وضعیت فعلی سلامتی وی را به خانواده وی اطلاع دهند و به خانواده و وکلای وی اجازه ملاقات با وی را بدهند.

او روز چهارشنبه گفت که استفاده از بازداشت غیرمجاز نقض حقوق زندانیان تحت قوانین بین‌المللی است و “این گونه روش‌ها زندانیان را در معرض خطر بدرفتاری و شکنجه قرار می‌دهند.”

کتاب آشپزی سازمان ملل که به ماهی ها صدایی می دهد

و در نهایت، یک کتاب آشپزی منحصر به فرد که دستور العمل های خوشمزه از سراسر جهان را با بینش هایی در مورد تجارت جهانی ماهی القا می کند توسط سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) راه اندازی شده است.

“ماهی: آن را بدانید، بپزید، بخورید”، حقایق علمی و تاریخ فرهنگی را با اطلاعات تغذیه ای و نگرانی های پایداری و همچنین شامل دستور العمل هایی از 45 کشور عضو فائو می آمیزد.

تنوع غذاها از ماهی خال مخالی کره ای با تربچه گرفته تا غذای ملی سنت لوسیا از انجیر سبز و ماهی شور.

این کتاب که با نزدیک شدن به پایان سال بین‌المللی ماهیگیری و آبزی پروری صنفی توسط سازمان ملل منتشر شده است، همچنین فراخوانی برای اقدام است و تلاش‌های فائو برای مبارزه با ماهیگیری غیرقانونی، گزارش‌نشده و غیرقانونی را برجسته می‌کند.

نیکی چادویک، اخبار سازمان ملل

Yareli Estes

دانش آموخته مواد غذایی هاردکور. حلال مشکل لاعلاج متعصب الکل متخصص توییتر پیشرو پرشور اینترنت.

تماس با ما