فرار 3.3 هزار میلیارد تومان سرمایه از بورس در 11 روز

در میان ناآرامی ها و جو نامطلوب برخی شهرها، وضعیت اقتصادی نیز با بلاتکلیفی و رکود اشتباه گرفته شده است. بازار سرمایه که به «اقتصاد دماسنج» نیز معروف است از 11 روز پیش روند مثبتی نداشته و موج خروج سرمایه های خرد از بورس ادامه دارد.

راستی، باور کنید روز گذشته 390 میلیارد تومان سرمایه از بورس خارج شد. اما دو روز پیش و در اولین روز هفته 235 میلیارد تومان از بورس خارج شد. چهارشنبه گذشته 199 میلیارد تومان از بورس فرار کرد. سه شنبه گذشته 142 میلیارد تومان از بورس خارج شد. دوشنبه، 18 مهرماه، نزدیک به 200 میلیارد تومان از بورس خارج شد.

یکشنبه گذشته 85 درصد سرمایه بازار قرمز شد و در یکی از جدی ترین زیان ها 624 میلیارد تومان سرمایه خرد از بازار خارج شد. روز شنبه یعنی اولین روز کاری هفته گذشته 91 میلیارد تومان پول واقعی برداشت شد. چهارشنبه 14 مهر، نزدیک به 600 میلیارد تومان سرمایه خرد از بازار خارج شد. یک روز قبل از آن 181 میلیارد تومان خروج سرمایه رخ داده بود. دوشنبه 11 مهر، ارزش پول واقعی فراری از بورس 344 میلیارد تومان بود.

344 میلیارد تومان پول واقعی روز یکشنبه دهم مهرماه از بازار خارج شد. این خلاصه ای از وضعیت بازار است که خیلی ها با دید مثبت وارد آن شدند. یعنی در این 11 روز سهامداران 3350 میلیارد تومان از سهام خود را نقد کردند و از بورس فرار کردند. احتمالاً این وجوه وارد هر بازاری می شود که بتواند ارزش خود را در برابر این تورم بالا حفظ کند. از بازار گرفته تا ارز و سکه گرفته تا خودرو و مسکن و شاید حتی برخی مواد غذایی و کالاهای مصرفی.

البته این رقم در مقایسه با آنچه در 6 ماه گذشته رخ داده بسیار ناچیز است. در نیمه نخست امسال 24 هزار و 123 میلیارد تومان پول واقعی از بورس خارج شد. یعنی روزانه و به طور متوسط ​​200 میلیارد تومان سرمایه خرد از بازار خارج شده است. این سرمایه ها با هجمه به بازار دارایی تاثیر وحشتناکی بر تورم و قیمت ها خواهند گذاشت و مشخص نیست چرا برنامه های حمایتی وزارت اقتصاد و دولت سیزدهم برای جلوگیری از خروج سرمایه از بورس هنوز نتیجه نداده است.

امکان احیای پل بسیار کم است

ریزش های مکرر شاخص بورس در حالی رخ می دهد که برخی از فعالان بازار احتمال احیای بورس را بسیار کم می دانند و به نظر می رسد عوامل سیاسی خارجی به اندازه گذشته بر بازار سرمایه تاثیر نداشته باشد. برخی دیگر از کاهش اعتماد به بازار سرمایه و خروج پول واقعی و کاهش حجم معاملات خرد به دلیل کمبود اینترنت و اتفاقات اخیر خبر می دهند.

در شرایط کنونی ریسک‌های خارج از بورس مانند مخالفت‌ها و بحث‌های جناح‌های سیاسی و از سوی دیگر نااطمینانی، قیمت کالاها و نرخ ارز همچنان بر روند بورس حاکم است. نهمی‌توان عکس‌های روشی از ایندو این پایگاهر. اما به نظر می رسد با باقی ماندن این ریسک ها، بازار سرمایه تا پایان سال در قالب بی طرفی به کار خود ادامه دهد و حل این ریسک ها نیز در روند معاملات بسیار موثر باشد.

در ابتدای سال 1401 شاخص بورس در محدوده یک میلیون و 400 هزار واحد قرار داشت اما اکنون شاخص کل بورس در حال از دست دادن کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی است و واقعی است. خروج از بازار سرمایه نه تنها متوقف نشده، بلکه تشدید شده است. یک کارشناس بازار سرمایه به ویژه به این موضوع معتقد است. لازم است سهامدارانی که اعتمادشان را از دست داده اند، سرمایه را توسط مسئولان سازمان بورس به بازار بازگردانند تا از ادامه این زیان ها جلوگیری شود.

تقاضا برای حمایت از سهامداران بورس

حسن فهیمی، کارشناس بازار سرمایه، رئیس سازمان بورس را نماینده 50 میلیون سهامدار بورس دانست و به «اعتیدام» گفت: بیشتر این سهامداران در دو سه سال اخیر متضرر شده اند و وزارت اقتصاد باید برای این مشکل چاره‌اندیشی کند، در هر قسمتی که توافق بدی صورت می‌گیرد، یک ایستگاه بحران تشکیل می‌شود تا اوضاع را سامان دهد و وضعیت بورس نیز ایجاب می‌کند که چنین چیزی شکل بگیرد. ایستگاه.

فهیمی خاطرنشان کرد: رئیس بورس نماینده بخش خصوصی و نماینده مردم است و باید از حقوق سهامداران دفاع کند. هر روز شاهد خروج افراد حقیقی از بورس هستیم و تنها چند سهامدار حرفه ای در این بازار باقی می مانند. این در حالی است که با وجود پایین ترین قیمت سهم در این روزها، این بازار سرمایه نیازمند سرمایه گذاران جدید است.

bebhud izmoten bors اولویت 10 doulat یکسان نیست

این کارشناس بورس با اشاره به P/E بازار سرمایه گفت: P/E های 2.5 و 3 بیانگر این است که زمان مناسبی برای سرمایه گذاری است و باید از شرکت ها و سرمایه گذاران بزرگ برای حضور در این بازار دعوت شود، اما متاسفانه ما شاهد هستند که همین شرکت های بزرگ سرمایه خود را در بانک ها سپرده اند و از سهام خود نیز حمایت نمی کنند. این هلدینگ های بزرگ اصلا اعتقادی به سهامداران ندارند، بنابراین به نظر می رسد سهامداران در بورس نیاز به فرهنگ سازی بیشتری دارند.

فهیمی تصریح کرد: این اتفاقات در حالی در بورس رخ داد که در ابتدای دولت سیزدهم شاهد این بودیم که آقایان قول حل مشکلات بورس را در مدت 5 روز دادند و مردم هم این حرف ها را باور کردند. اما امروز می بینیم که حل مشکلات بورس در اولویت دولت هم نیست.

این کارشناس به بازار سرمایه افزود: سرمایه های زیادی در حوزه املاک، خودرو، طلا و ارز وجود دارد که اگر وضعیت بورس کمی بهتر شود این بازار جذب می شود. وی ضمن بیان اینکه روزانه میلیاردها تومان از سرمایه مردم در این بازار از بین می رود، گفت: تعدادی از سهامداران که اطلاعات چندانی از این بازار ندارند با تخلیه سرمایه خود از سرمایه گذاری در این بازار منصرف می شوند و شاهد بودیم که برخی از این افراد تجهیزات مورد نیاز خود را برای سرمایه گذاری در این بازار فروختند و با سرمایه مازاد خود وارد بورس نشدند و تنها تعداد کمی از افراد حرفه ای در این بازار ضرر می کنند.

رقابت بین بانک ها و بورس عادلانه نیست

فهیمی در ادامه با اشاره به کم‌رنگ شدن این معامله در سرمایه‌گذاری، اظهار داشت: بازار سرمایه با مشکلات مختلف به‌قدری کوچک شده است که دیگر راه‌حل نبود مذاکره نیست، هرچند برخی معتقدند عوامل خارجی در این بازار مؤثر است. اما تا زمانی که عوامل داخلی برطرف نشود، بازار سهام تعطیل نخواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: امروز بانک ها در رقابت با سایر بازارها اقداماتی را برای افزایش سود بانکی انجام داده و سود را افزایش داده اند به طوری که سپرده های بانکی تا سقف یک میلیارد تومان به 21 درصد و سپرده های بالای 3 میلیارد تومان به 24 درصد افزایش یافته است. سود بانکی را اعلام می کنند و همین موضوع باعث شده بازار سرمایه نیز به حاشیه برود.

Alina Bentley

کاوشگر. کارشناس سفر. متخصص قهوه. طرفدار تلویزیون عمومی متخصص پرشور بیکن. برگزار کننده آماتور محقق فرهنگ پاپ.

تماس با ما