در حالی که فرانسه در آفریقا با واکنش‌های شدید مواجه می‌شود، ماکرون سعی می‌کند با مستعمره‌های سابق خود را بازنشانی کند

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، تلاشی را برای جلب رضایت در سراسر آفریقا بر اساس سیاست «تواضع عمیق» آغاز کرده است، که به دلیل یک دهه مداخله نظامی ناامیدکننده و موجی از احساسات ضد فرانسوی در مستعمره‌های آفریقایی سابق فرانسه تنبیه شده است.

در عمل، همانطور که او در سخنرانی این هفته بیان کرد، این بازنشانی به معنای کاهش حضور نظامی در شش پایگاه است که به آکادمی ها یا مراکز مشارکت های جدید تبدیل خواهند شد. او گفت که این شامل روابط “متوازن، متقابل و مسئولانه” و احترام به نیازهای آفریقا در زمان رقابت شدید برای نفوذ و سود در سراسر این قاره از روسیه و چین است.

تیری ورکولون، پژوهشگر موسسه روابط بین‌الملل فرانسه می‌گوید: ماکرون می‌خواهد آنچه را که می‌تواند نجات دهد. اولین دوره او چه از نظر جنگ با تروریسم و ​​چه از نظر تلاش برای حفظ نفوذ فرانسه شکست خورد.

دورانی رو به پایان است. فرانسه ده‌ها سال پیش مستعمرات خود را ترک کرد، اما عادات و پیش‌فرض‌های قدیمی درباره قدرت و تسلط فرانسه در سراسر آفریقا پابرجاست، که نماد آن حضور نظامی قابل توجه و استفاده مداوم از واحد پول فرانک CFA در دوران استعمار است. نوستالژی فرانسوی ها برای اوج نفوذ ژئواستراتژیک خود این گرایش ها را حفظ کرد.

او می‌گوید: «یک بار برای همیشه باید از شر رفلکس‌ها، عادات و اشکال زبانی که به یک معلول تبدیل شده‌اند خلاص شویم. ماکرون پیش از سفر روز چهارشنبه در سفری پنج روزه به گابن، آنگولا، جمهوری کنگو و جمهوری دموکراتیک کنگو گفت که روز یکشنبه به پایان می رسد. ما باید قاطعانه و واضح‌تر از تواضع و گوش دادن اتخاذ کنیم.»

هیچ چیز متواضعانه ای در مورد عملیات برخانه، جنگ طولانی مدت علیه شبه نظامیان اسلامگرا که فرانسه با همکاری پنج کشور در سراسر منطقه وسیع ساحل به راه انداخت، وجود نداشت. در یک نقطه 5000 سرباز فرانسوی مستقر شدند. شورش ها جان سالم به در بردند و این ماموریت پیش از پایان شکست در سال گذشته، به طور فزاینده ای نامحبوب شد.

او گفت: «از جهاتی برای فرانسه همان چیزی بود که افغانستان برای ایالات متحده بود. ویرکولن

آقای. ماکرون در یک سخنرانی قبل از خروج خود از پذیرش مسئولیت انحصاری فرانسه برای شکست‌ها امتناع کرد و گفت که دیگر هرگز اجازه نخواهد داد که نیروهای فرانسوی در شرایطی که فرانسه تبدیل به «بزغاله ایده‌آل» شود، «لکه‌دار» شوند.

او توضیح بیشتری نداد، اما مداخله ساحل به نمادی از مداخله فرانسه تبدیل شد. کشورهایی از جمله مالی، جمهوری آفریقای مرکزی و اخیراً بورکینافاسو علیه حضور فرانسه مخالفت کردند و فرانسه طی سال گذشته نیروهای خود را از هر سه کشور خارج کرد.

این واژگونی ها تا حدی ناشی از موجی از تبلیغات شدید ضد فرانسوی بود که اغلب توسط کرملین سازماندهی شده بود و بر روی گذشته استعماری فرانسه بازی می کرد. این پیام در میان مردم محلی طنین انداز شده است، زیرا مزدوران واگنر، پیمانکار نظامی روسیه با روابط نزدیک با دولت رئیس جمهور ولادیمیر وی. پوتین، نفوذ خود را در چندین کشور آفریقایی گسترش داده اند.

آقای. تلاش ماکرون برای مقابله با این روند با به تصویر کشیدن روسیه به عنوان قدرت واقعی امپریالیستی عصر کنونی، همانطور که در جنگ تجاوزکارانه آن در اوکراین نشان داده شده است، تا حد زیادی ناکارآمد بوده است.

آقای. روسیه پوتین در آفریقا پل ها و بیمارستان های زیادی نمی سازد، اما استاد خدمات حفاظتی بی رحمانه، غارت منابع طبیعی و تبلیغات است. این بزرگترین تامین کننده تسلیحات قاره است. از طریق قدرت سخت با دولت ها، که بسیاری از آنها سرکوبگر هستند، دوست می شود. همانند سوریه، آمادگی این کشور برای استفاده از زور، نتیجه ای را که به دنبال آن است، تضمین می کند.

آقای واگنر یک گروه مزدور جنایتکار است. مکرون این هفته گفت. وی افزود: نقش و هدف آن حفاظت از رژیم های در حال شکست و کودتاچیان و در نهایت تامین امنیت آنهاست زیرا با مین و مواد اولیه عملیات غارتگرانه را دنبال می کند.

مشکل فرانسه و غرب به طور کلی این است که استراتژی روسیه در مناطق درگیری آفریقا برای گرفتن یک طرف و درهم شکستن طرف دیگر – گاهی با وحشیگری شدید، همانطور که در جمهوری آفریقای مرکزی اتفاق افتاد – اغلب موثر بوده است، حداقل در کوتاه مدت.

از چهار کشوری که آقای. مکرون سفر خواهد کرد، سه نفر – آنگولا، جمهوری کنگو و گابن – در رای گیری ماه گذشته در سازمان ملل متحد درباره قطعنامه ای که خواستار خروج نیروهای روسیه از اوکراین شد، ممتنع دادند. این قطعنامه با اکثریت دو سوم آرا به تصویب رسید، اما همانطور که این رای ممتنع نشان می دهد، بسیاری از کشورهای آفریقایی از محکومیت غرب علیه آقای دکتر خودداری کرده اند. پوتین

آنها ریاکاری غرب را در خشم اخلاقی ایالات متحده و متحدانش نسبت به تهاجم روسیه، استانداردهای دوگانه برای اروپایی ها در مقایسه با جنگ های آفریقا، و فراموشی در مورد استعمار می دانند. تا کجا آقای ماکرون قادر به مقابله با چنین تردیدهایی نیست، مشخص نیست.

آقای. مکرون در آستانه خروجش از آفریقا به عنوان سرزمین فرصت ها تصویر کرد و همکاری های اقتصادی را دنبال خواهد کرد، به ویژه در آنگولا، جایی که TotalEnergies، شرکت بزرگ نفت فرانسه، منافع قابل توجهی دارد. او در گابن میزبان نشستی به نام اجلاس یک جنگل با محوریت حفاظت از محیط زیست خواهد بود. حوضه کنگو دومین جنگل بزرگ استوایی جهان پس از آمازون است.

او گفت: «دیگر نباید فکر کنیم که بازارهای اقتصادی به درستی مال ما هستند زیرا قبلاً آنجا بودیم. مکرون گفت.

رئیس جمهور فرانسه، 45 ساله، که در یک نسل پسااستعماری به دنیا آمده است، به بازاندیشی افراطی روابط بین المللی فرانسه، با نتایج متفاوت، توجه زیادی دارد. او در سال 2019 تلاشی را برای ادغام روسیه در ساختار امنیتی جدید اروپا، به قول خودش، فقط برای آقای آقایی آغاز کرد. پوتین به جنگ اوکراین می رود و استراتژی جهانی خود را در شراکت ضدغربی “بدون محدودیت” با چین تثبیت می کند.

حالا آقای مکرون ذهن خود را به آفریقا معطوف کرده است. او گفت: “من هیچ نوستالژی در مورد فرانسه در آفریقا ندارم.” اما من نمی‌خواهم غیبت یا خلأ را پشت سر بگذارم.»

اورلین بریدن گزارش کمک کرد

Miriam Ware

الکل نینجا. متفکر شیطانی. محقق سفر. فرهنگ پاپ مادام العمر. علاقه مند به موسیقی.

تماس با ما