جلسه دوشنبه شما: تبادل آزمایشی بین ایالات متحده و چین

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، گفت که ایالات متحده معتقد است که چین در نظر دارد به روسیه تسلیحات و سایر کمک های مرگبار بدهد. او به چین هشدار داد که انجام این کار «مشکلی جدی» برای روابط تیره‌شده این کشور با آمریکا ایجاد می‌کند.

این اظهارات یک روز پس از گفتگوی آزمایشی او با همتای چینی خود، وانگ یی، در یک کنفرانس امنیتی سالانه در مونیخ بیان شد. این اولین تبادل دیپلماتیک در سطح بالا بین دو طرف از زمانی بود که یک بالن جاسوسی چینی در حال پرواز بر فراز ایالات متحده بود.

ساعاتی قبل از جلسه، وانگ تصمیم ایالات متحده برای شلیک بالون را “پوچ و هیستریک” خواند. او ادعای چین مبنی بر اینکه این بالون یک هواپیمای تحقیقاتی “غیرنظامی” بوده که از مسیر منفجر شده است، دو چندان کرد. در این نشست، ایالات متحده گفت، بلینکن گفت که پرواز یک بالون نظارتی چینی در سراسر ایالات متحده “دیگر نباید تکرار شود.” پس از آن، او گفت که “هیچ عذرخواهی” از وانگ وجود نداشته است.

تحلیل و بررسی: اظهارات بلینکن بر این نگرانی تاکید کرد که روسیه به طور فزاینده ای به چین، ایران و کره شمالی برای تامین تجهیزات نظامی روی آورده است.

بعدش چیه: پس از پرواز با بالون، بلینکن سفر خود به چین را لغو کرد که اولین سفر وزیر امور خارجه طی سال‌ها بود. هیچ کدام از این دو کشور چیزی در مورد تاریخ جدید این سفر نگفته اند.

رقابت برای “فضای نزدیک”: ایالات متحده و چین در حال آزمایش سیستم های دفاعی جدید در ارتفاع بالا هستند که در زیر ماهواره های در حال گردش قرار دارند. مقامات آمریکایی نگران هستند که چین جلوتر است.


جمعه اولین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین است. در سال گذشته، ارتش با شکست پشت سرگذاشته است. اما رئیس جمهور ولادیمیر پوتین از جنگ استفاده کرده است تا در داخل کشور مسلط تر شود.

پوتین از ابتدا این تهاجم را یک جنگ تقریبا مقدس برای هویت روسیه معرفی کرد. او به طور مداوم آن را با مبارزه با نازی ها مقایسه می کند – یکی از نمایشگاه های موزه ای در مسکو با عنوان “ناتوزیزم” – و بارها گفته است که روسیه با تلاش های غرب برای وادار کردن آن به پذیرش همجنس گرایی مبارزه می کند.

طرز فکر به زندگی روزمره نفوذ کرده است. دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که روسیه همیشه بشریت را از “متجاوزانی که به دنبال سلطه بر جهان هستند” رها کرده است و قوطی‌ها را جمع‌آوری می‌کنند تا برای سربازان شمع بسازند. موزه ها و تئاترها که زمانی جزایر آزادی هنری بودند، این جایگاه را از دست داده اند. کنستانتین مالوفیف، سرمایه‌دار تجارت فوق‌العاده محافظه‌کار که کرملین زمانی او را دور از دست می‌داد، می‌گوید: «لیبرالیسم در روسیه برای همیشه مرده است، خدا را شکر.

اما زندگی برای بیشتر روس‌ها ادامه داشته است. اقتصاد تحت تحریم ها بسیار کمتر از پیش بینی تحلیلگران آسیب دیده است. یکی از آموزگاران گفت: “به نظر من یکی از ترسناک ترین مشاهدات این است که در بیشتر موارد، هیچ چیز برای مردم تغییر نکرده است.” این تراژدی به حاشیه رانده می شود.»

غرب: رهبران متعهد شدند “تا زمانی که لازم باشد” از اوکراین حمایت کنند.

یک مبارز: یک معلم کلاس خود را برای دفاع از اوکراین ترک کرد. هر سال را در عکس ها دنبال کنید.


Motoko Rich، رئیس دفتر ما در توکیو، با The Morning در مورد بحران جمعیتی در کره جنوبی، چین و به ویژه ژاپن که تقریباً یک سوم جمعیت آن بالای 65 سال هستند، صحبت کرد. (برای مقایسه، در ایالات متحده این تعداد حدود 17 درصد است. .)

او در مورد دلایل اساسی، راه‌حل‌های ممکن و انزوایی که افراد سالخورده هنگام مهاجرت فرزندانشان به شهرها با آن مواجه می‌شوند، صحبت کرد. گزیده ای از گفتگوی آنها را می خوانید:

من درک می کنم که چرا جمعیت سالخورده چالش هایی را در داخل کشور ایجاد می کند. برای افرادی که در جاهای دیگر زندگی می کنند چه معنایی دارد؟

برای شما می آید. رشد جمعیت در ایالات متحده در سطوح بسیار پایین است. جمعیت ایتالیا با سریع ترین سرعت در غرب در حال پیر شدن است. کشورهای دیگر به آسیا نگاه خواهند کرد و از آن درس خواهند گرفت. آنها خواهند دید که چه کاری باید انجام دهند یا چه کاری را نباید انجام دهند.

می‌توانید این موضوع را با نحوه مشاهده تغییر آب و هوا توسط مردم مقایسه کنید: سال‌ها بود که این اتفاق می‌افتاد، اما ما به آن توجه نمی‌کردیم. جوامع باید برای سالمندی برنامه ریزی کنند، و آنها به خوبی برای انجام این کار آماده نیستند. این یک بحران درونی نیست – این یک بحران آهسته است.

بسیاری از کشورهای حاشیه شرقی اروپا که سابقاً کمونیست بودند، درگیر این هستند که با سازه های عظیم به جا مانده از گذشته ای که بیشتر مردم دوست دارند فراموش کنند، چه کنند.

در پایتخت آلبانی، یک هرم بتنی و شیشه ای “ترسناک” در دهه 1980 به عنوان زیارتگاه انور خوجا، یک ظالم مرده ساخته شد و سپس از بین رفت. شهردار شهر گفت: اکنون این جشن به «جشن سرمایه داری، شغل و آینده» تبدیل شده است.

گرما و خشکسالی کشاورزان پنبه در تگزاس را مجبور کرد 74 درصد از محصولات کاشته شده خود را در سال گذشته کنار بگذارند. این ضرر که یکی از بزرگترین موارد ثبت شده است، قیمت اقلام روزمره را از تامپون (13 درصد) تا پوشک پارچه ای (21 درصد) افزایش داده است. برای مقایسه: نرخ تورم کلی ایالات متحده 6.5 درصد بود.

در نیمه راه در سراسر جهان در پاکستان، ششمین تولیدکننده بزرگ پنبه کوهستانی در جهان، سیل شدید ناشی از تغییرات آب و هوایی، نیمی از محصول پنبه آن را از بین برد.

یکی از محققین بازار گفت: خرابی محصولات نمونه هایی از این است که چگونه گرم شدن کره زمین یک “محرک مخفی تورم” است: تغییرات آب و هوا باعث تشدید آب و هوای شدید می شود که می تواند بر تولید تأثیر بگذارد. کمبودها می توانند هزینه های روزانه را به گونه ای تغییر دهند که مصرف کنندگان ممکن است متوجه آن نباشند.

یک کارشناس تدارکات زنجیره تامین گفت که پنبه یک “محصول نازک” خوب است، زیرا بلافاصله به آب و هوا پاسخ می دهد. و اختلالات فقط بدتر خواهند شد. به گفته یک گروه غیرانتفاعی، تا سال 2040، نیمی از مناطقی که در آن پنبه کشت می شود، با “خطر آب و هوایی زیاد یا بسیار بالا” ناشی از آب و هوای شدید مواجه خواهند شد.

Markus Saunders

درونگرا. نینجا دارای گواهی فرهنگ پاپ. نویسنده. مدافع غذا عاشق موسیقی پرشور.

تماس با ما