ایرباس با پرداخت میلیون ها دلار برای بستن تحقیقات رشوه خواری در لیبی و قزاقستان موافقت کرد

صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور:

دو طرف در جلسه دادگاه روز چهارشنبه گفتند که ایرباس و دفتر دادستان مالی فرانسه توافق کرده اند که تحقیقات مربوط به رشوه دهی در لیبی و قزاقستان بیش از یک دهه پیش را با پرداخت جریمه حدود 16 میلیون یورویی از سوی سازنده هواپیما، حل و فصل کنند.

توافقی که توسط دادگاه قضایی پاریس تأیید شده است، احتمالاً به بررسی هایی که در سال 2016 آغاز شده است، خط می کشد.

توافق جدید به عنوان تمدید قرارداد منعقد شده با دادستان ها در سال 2020 است که شامل جریمه های بی سابقه علیه این هواپیماساز بود.

دادستان گفت ایرباس پیش از این سه سال پیش بیش از 3 میلیارد دلار جریمه برای فساد پرداخت کرده بود و این شرکت با مقامات همکاری کرده است.

این جریمه در آن زمان به طور کامل منافع عمومی را پوشش می داد… از آن زمان، تحولات داخلی عمیقی در ایرباس رخ داده است.

این هواپیماساز از زمان آغاز کاوشگر اولیه در سال 2016، دستخوش تغییرات مدیریتی گسترده ای شده است و می گوید اکنون دارای یک سیستم انطباق و افشاگر پیشرفته است. تا اوایل سال آینده تحت نظارت ناظران خارجی باقی می ماند.

ژیل آگوست وکیل ایرباس با تشکر از دادستان و روند قضایی به دادگاه گفت: “امروزه ایرباس با جدی ترین صداقت عمل می کند.”

تسویه حساب اولیه ایرباس به دنبال یک تحقیق چهار ساله بود که در بریتانیا آغاز شد و بعداً به فرانسه و ایالات متحده گسترش یافت و شبکه‌ای از واسطه‌ها و پرداخت‌های پنهان را روشن کرد.

بخش فرانسوی توافقنامه سال 2020، به مبلغ 2.1 میلیارد یورو، به فساد مقامات خارجی، کلاهبرداری و پولشویی اشاره کرد.

پرونده جدید شامل فروش جت به لیبی به رهبری معمر قذافی در سال 2007 و هلیکوپتر، ماهواره و مرکز کنترل ماهواره به قزاقستان در سال 2009 است.

دادستان ها گفتند که معاملات غیرقانونی ایرباس در لیبی و قزاقستان هنوز تحت بررسی بوده و بنابراین در توافقنامه 2020 لحاظ نشده است.

طرح رشوه در لیبی به عنوان بخشی از تحقیقات گسترده‌تر توسط دادستان‌های مالی فرانسه در مورد افراد تجاری و سیاستمداران مرتبط با نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور سابق فرانسه به ظن تأمین مالی غیرقانونی مبارزات سیاسی با بودجه لیبی کشف شد که سارکوزی بارها آن را رد کرده است.

ایرباس در یادداشت هایی با نتایج سه ماهه خود در ماه گذشته تکرار کرد که به طور کامل با مقامات فرانسوی در تحقیقات مربوط به قزاقستان و لیبی همکاری می کند، اما هم ایرباس و هم دادستان ها تاکنون از اظهار نظر در مورد جزئیات خودداری کرده اند.

(رویترز)

Heidi Avery

پنکه تی وی جنرال. کارآفرین. پیشگام زامبی مغرور. تحلیلگر. خالق شیطانی متعصب توییتر.

تماس با ما