آیا قانون موتور سواری زنان را ممنوع کرده است؟

شرق نوشت: «قانون در رابطه با زنان موتورسوار ساکت است و ما ساکت نیستیم». این جملاتی است که رئیس مرکز اطلاع رسانی میدان راهور تهران در روزهای گذشته اعلام کرد و واکنش های خود را نیز هماهنگ کرد.

برخی حقوقدانان و فعالان حقوقی حتی پیش از این نیز سکوت قانون در قبال موتورسواری زنان را قابل تامل دانسته و آن را نشانه ممنوعیت رانندگی زنان ندانستند.

حتی استفاده از موتورهای بدون پلاک که معمولا سرعت پایینی دارند را در مورد دوچرخه های برقی در نظر گرفتند و منعی برای استفاده از آنها وجود ندارد.

نمی‌وجومهن بگوییم motoswari جنایت زنانه است

نعیمرضا نظامی چهار محالی، وکیل دادگستری پایانی به توضیح حقوقی استفاده زنان از موتورسیکلت اشاره می کند و درباره صحبت های اخیر رئیس مرکز اطلاع رسانی راهور پلیس راه تهران در حوزه موتور سواری بانوان که اعلام کرده است: که قانون در این مورد سکوت کرده است و ما سکوت کرده ایم، می گوید: همه قوانین و مقررات رانندگی را رهبری مشخص کرده است که در چه شرایط و سنی رانندگی با وسایل نقلیه جایز است و همه اینها تعریف شده است; مثلاً در قانون به دنبال این بودند که در صورت داشتن شرایط خاص برای سالمندان محدودیتی برای رانندگی ایجاد کنند، مثلاً کنترل کافی بر رانندگی نداشته باشند، اما به هر حال نمی توان گفت که رانندگی یک امر است. جرم. مقرراتی که در بحث رانندگی و رانندگی وجود دارد بیشتر در مورد شرایط و مقررات، کیفیت تصادفات و مسائلی از این دست است. ما در قانون مجازات اسلامی سهل انگاری در رانندگی را جرم نمی دانیم. ما در قانون برای مسائلی که منجر به آسیب های شخصی و مالی می شود، تعاریفی داریم. قانون ساکت است و ما سکوت می کنیم، برخلاف تمام قوانین و مقررات، قانون اساسی است.

skuot، دال برمجاز بودن است

این وکیل دادگستری می افزاید: ما نمی توانیم جلوی مردم را بگیریم که آنچه می توانند داشته باشند. اگر این حق می تواند وجود داشته باشد باید ممنوع شود یا اگر ممنوع نیست و قانون مسکوت است باید اصل آن را برائت کرد. یعنی آن حق وجود دارد و هر شخصی می تواند از آن استفاده کند.

نظامی ادامه داد: اگر تصمیم بر این بود که رانندگی ممنوع است، می توانستند پیش بینی کنند، اگر تصمیم بر این بود که رانندگی زنان جرم تلقی شود، باید طبق ماده مجازات اسلامی مجازات شوند، در این صورت با یک موضوع مواجه شدیم. جرم. هدف از تحریم چیست؟ حقی که می توانست وجود داشته باشد را کنار بگذاریم. باید استدلال قانع کننده ای باشد، بعد ممنوعیت در قالب قانون در شورای اسلامی تصویب شود، شورای نگهبان آن را تایید کند، در روزنامه رسمی منتشر شود و بعد اجرا شود. اما اگر در مقابل آن ساکت باشد، به این معناست که موضوع جایز است و آن را برائت می دانیم و منعی ندارد. اگر مسائل دیگری هم هست می توانند قانون گذاری کنند که این هم رویه خودش را دارد.

نظامی درباره تفاوت پلاک و موتور سیکلت برای استفاده بانوان می گوید: توجه کنید که در برخی شهرها مانند اصفهان که دوچرخه سواری زنان ممنوع بود، اکنون زنان چندان در شهر دوچرخه سواری دیده نمی شوند. چند سالی است که دوچرخه برای استفاده عموم در شهر در نظر گرفته شده است، اما کمتر خانمی صبح ها با دوچرخه به محل می رود. از سوی دیگر، اگر از وسایلی مانند موتور الکتریکی صحبت کنیم، در واقع نوعی دوچرخه برقی محسوب می شود. اگر بنزین بسوزد، موتورسیکلت دیگری است. زیرا همه این دسته بندی ها مختص به خود هستند.

به هر حال در رابطه با موتورسواری باید ببینیم با دوچرخه چگونه برخورد می کنیم تا به موتور برسیم. حتی قبل از انقلاب هم گواهینامه موتور سیکلت صادر شد که باز هم چیز عجیبی بود و حالا باید ببینیم آیا خانم ها خودشان دنبال گواهینامه رانندگی هستند و اگر هستند با آنها چه کار می شود. اگر گواهینامه ندادند باید شکایت کنند چون قانون منع صدور گواهینامه موتور سیکلت برای خانم ها وجود ندارد.

گواهینامه موتور برای زنان مشخص نشده است

این وکیل دادگستری خاطرنشان می کند: بنابراین وسیله نقلیه موتوری برای رانندگی نیاز به گواهینامه دارد بنابراین بدون گواهی قابل استفاده نیست. پس ابتدا باید گواهینامه داشته باشد و سپس از حق خود استفاده کند. در کامنت زیر ماده 20 قانون جرایم رانندگی قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی است که به صراحت اعلام کرده است که صدور گواهینامه موتور سیکلت برای آقایان بر عهده جمهوری اسلامی ایران است. این جمله دلالت بر این ندارد که صدور گواهینامه برای زنان به عهده وی است.

درست است که فرماندهی اداری را رهبر و مرجع صدور گواهینامه می دانیم و یکی از معاونینی که فرماندهی اداری دارد اداره راهنمایی و رانندگی است و در این ماده به طور مطلق بیان شده است که مسئولیت آن بر عهده دستور اداری صادر کند ولی نقش زنان را مشخص نکرده است گواهینامه برای زنان کجا صادر می شود؟ اگر قرار باشد صراحتاً در این مورد صحبت کنند، قسمت دیگری از این مطلب را به کامنت اضافه می کنند و مثلاً می گویند استفاده از موتور سیکلت برای خانم ها ممنوع است، اما برای آقایان چنین نظری می دهند; چون در هیچ کدام از قوانین و مقررات، منع را رعایت نکردیم. اما می دانیم که ممنوعیتی داریم که رانندگی بدون گواهینامه نیز ممنوع است و برای آن جریمه در نظر گرفته شده است.

می دانیم کسی که گواهینامه ندارد حق رانندگی ندارد. اما آیا گواهینامه گرفتن برای خانم ها ممنوع است؟ اصلا چنین شرطی وجود ندارد. زیرا تنها مرجع مرجع گواهی مردان در تبصره ماده 20 به عنوان نیروی مطلق اداری شناخته شده است. نیروی اداری هم چند دستیار دارد و می دانیم که رهبری باید برای مردم گواهی صادر کند اما برای خانم ها گواهی نامه را سخت نکرده و منع نکرده است که از کجا گواهی صادر کنند.

نظامی می گوید: همچنین برای گواهی موضوع باید متقاضی خانم هم داشته باشیم. این افراد برای درخواست گواهینامه با دعوای قضایی مواجه می شوند که مثلاً می خواهیم گواهینامه بگیریم اما راهنمایی و رانندگی به ما نمی دهند. بعد از چند سال این رفتار را می بینیم که چقدر از آن زمان صادر شده است. مثل این تاپیک ممنوعیت کلی برای ورود خانم ها به ورزشگاه وجود نداشت، در واقع بیشتر مرسوم بود، اما الان که عرف تغییر کرده و شرایط حضور خانم ها در ورزشگاه بهتر شده است.

Drake Beck

کارشناس سفر. خالق دوستانه نویسنده هیپستر دوست. دانش آموز عمومی.

تماس با ما